Nowelizacja tworzy ramy prawne dla szeroko zakrojonej reformy podstawy programowej, nad którą od miesięcy pracuje Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym. Celem zmian jest dostosowanie szkoły do wyzwań współczesności: nauczanie ma być bardziej elastyczne, praktyczne i nastawione na rozwój kompetencji, a nie tylko przekazywanie wiedzy encyklopedycznej.
Nowa filozofia nauczania
Zgodnie z założeniami projektu, w podstawach programowych przedszkoli i szkół zamiast sztywnych treści nauczania i długich list wymagań szczegółowych pojawią się „efekty uczenia się” oraz wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych. Oznacza to odejście od nauki opartej na zapamiętywaniu i odtwarzaniu informacji na rzecz rozwijania krytycznego myślenia, rozumienia świata i sprawczości uczniów.
Reforma ma przynieść m.in.:
• jasne i mierzalne określenie celów kształcenia i efektów uczenia się,
• większy nacisk na umiejętności, kreatywność i samodzielność uczniów,