Reklama

Rewolucja w lekturach. Od 2026 roku mniej obowiązkowych książek w szkołach

Już za rok uczniów czeka duża zmiana – od września 2026 roku w życie wejdzie nowa podstawa programowa języka polskiego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej, po konsultacjach z nauczycielami, zapowiada istotne odchudzenie listy obowiązkowych lektur i większą swobodę w ich doborze.

Publikacja: 02.08.2025 07:21

Rewolucja w lekturach. Od 2026 roku mniej obowiązkowych książek w szkołach

Warszawa, 25.07.2025. Minister edukacji Barbara Nowacka na sali plenarnej Sejmu

Foto: Radek Pietruszka/PAP

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Od września 2026 roku uczniowie klas IV szkół podstawowych rozpoczną naukę języka polskiego według nowej podstawy programowej. Zaprezentowany przez Instytut Badań Edukacyjnych 29 lipca podczas webinaru #OdPodstaw projekt to kluczowy element reformy MEN „Reforma26. Kompas Jutra”. W centrum zmian znalazła się skrócona i unowocześniona lista lektur, większy nacisk na praktyczne umiejętności komunikacyjne oraz rozwój kompetencji medialnych. Gotowy dokument trafi do Ministerstwa Edukacji już we wrześniu.

Czytaj więcej

Olbrzymia zmiana w polskiej szkole. Nowelizacja ustaw oświatowych w konsultacji

Już za rok uczniów czeka duża zmiana – od września 2026 roku w życie wejdzie nowa podstawa programowa języka polskiego dla klas IV–VIII szkoły podstawowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej, po konsultacjach z nauczycielami, zapowiada istotne odchudzenie listy obowiązkowych lektur i większą swobodę w ich doborze.

Decyzja to efekt szerokich konsultacji prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych. W internetowej ankiecie wzięło udział 24 tys. nauczycieli, rodziców i ekspertów. Ponad 60 proc. polonistów oceniło dotychczasową podstawę jako przeładowaną i niedostosowaną do realnych możliwości uczniów.

Reklama
Reklama

Reforma edukacji Barbary Nowackiej. Mniej teorii, więcej praktyki i autonomii

Nowy dokument ma opierać się na sześciu filarach – od ciągłości kształcenia po wzmocnienie sprawczości i podmiotowości uczniów. Najważniejsze zmiany to ograniczenie teoretycznych pojęć, więcej miejsca na rozwijanie praktycznych umiejętności czytania, pisania, mówienia i słuchania oraz rozszerzenie edukacji medialnej.

„Edukacja polonistyczna ma przygotowywać do aktywnego uczestnictwa w kulturze, a nie być wyłącznie ćwiczeniem w zapamiętywaniu definicji” – podkreślają autorzy projektu.

Lektury: klasyka w nowej odsłonie

Lista lektur zostaje wyraźnie skrócona. W klasach IV–VI uczniowie co roku przeczytają co najmniej cztery dłuższe utwory – część z nich wybiorą sami, przy wsparciu nauczyciela. Obowiązkowo pojawią się jedynie wybrane mity greckie, fragmenty Biblii, baśnie i legendy ważne dla kultury polskiej i światowej.

Czytaj więcej

Reforma edukacji ruszy w 2026 roku. Przyroda dla młodszych klas i nowa matura

W klasach VII–VIII utrzymano kanon kluczowych tekstów – m.in. Kochanowskiego, Mickiewicza, Słowackiego, „Kamienie na szaniec” Kamińskiego czy nowelę Prusa lub Sienkiewicza – ale pozostałe utwory będą wybierane elastycznie. Zyska na tym literatura współczesna, książki dla młodzieży czy gatunki popularne takie jak fantasy, kryminał czy science fiction.

Większa rola edukacji medialnej

Nowością w podstawie programowej jest rozbudowany moduł edukacji medialnej. Uczniowie mają nie tylko analizować teksty literackie, ale także treści medialne – od publicystyki po przekazy w internecie – ucząc się krytycznego odbioru, rozpoznawania manipulacji i odpowiedzialnego korzystania z technologii cyfrowych.

Reklama
Reklama

Od września 2026 – krok po kroku

Projekt zmian przygotowany przez IBE trafi do MEN we wrześniu tego roku, a pełna wersja podstawy programowej zostanie opublikowana po wysłuchaniach publicznych. Nowe przepisy wejdą w życie od 1 września 2026 roku w klasach IV szkoły podstawowej.

MEN dementuje doniesienia dotyczące „Reformy 26. Kompas Jutra” i listy lektur

Ministerstwo Edukacji Narodowej stanowczo dementuje nieprawdziwe informacje dotyczące prac nad podstawami programowymi w ramach tzw. „Reformy 26. Kompas Jutra”. Resort podkreśla, że nie prowadzi obecnie prac nad zmianami podstaw programowych – oczekuje na propozycje opracowane przez ekspertów zatrudnionych w sposób transparentny przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE PIB).

Czytaj więcej

Jaka szkoła po 2026 r.? MEN rozpoczyna konsultacje reformy edukacji

Nie jest prawdą, jakoby w propozycjach ekspertów pojawiały się postulaty likwidacji obowiązkowości lektur szkolnych lub całkowitego zniesienia listy lektur – w tym kanonu literatury polskiej w klasach IV–VI i VII–VIII. Już na obecnym etapie prac eksperci IBE PIB wskazują na konieczność utrzymania pozycji obowiązkowych, w tym fragmentów Biblii, wybranych mitów greckich oraz co najmniej czterech dłuższych książek do przeczytania w każdej klasie na etapie IV–VI szkoły podstawowej. Wśród obowiązkowych lektur pozostają także dzieła klasyków literatury polskiej.

Zgodnie z wstępnymi propozycjami, nauczyciele w klasach IV–VI mieliby otrzymać większą autonomię w doborze lektur, wybierając je z szerokiej listy utworów literatury polskiej i światowej – co od dawna postulowało środowisko nauczycielskie.

Gotowe propozycje podstaw programowych zostaną poddane recenzjom naukowców i praktyków, a następnie przesłane do MEN. Resort planuje rozpoczęcie konsultacji publicznych na przełomie września i października.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Od września 2026 roku uczniowie klas IV szkół podstawowych rozpoczną naukę języka polskiego według nowej podstawy programowej. Zaprezentowany przez Instytut Badań Edukacyjnych 29 lipca podczas webinaru #OdPodstaw projekt to kluczowy element reformy MEN „Reforma26. Kompas Jutra”. W centrum zmian znalazła się skrócona i unowocześniona lista lektur, większy nacisk na praktyczne umiejętności komunikacyjne oraz rozwój kompetencji medialnych. Gotowy dokument trafi do Ministerstwa Edukacji już we wrześniu.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Szkoły podstawowe i średnie
Edukacja zdrowotna i zdrowie psychiczne w szkołach. RPO pyta MEN o konkretne działania
Szkoły podstawowe i średnie
Mniej uczniów i nauczycieli, zwłaszcza na wsi. Co dalej?
Szkoły podstawowe i średnie
MEN proponuje nowe zasady likwidacji szkół. Reforma w cieniu kryzysu demograficznego
Szkoły podstawowe i średnie
Zmiany w organizacji szkolnych oddziałów sportowych od 2025 roku
Szkoły podstawowe i średnie
Czy w szkole można zrezygnować z ocen i pasków na świadectwie?
Reklama
Reklama