Kierunki polityki edukacyjnej na rok szkolny 2025/2026 – zapowiedzi Ministerstwa Edukacji

21 maja 2025 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka ogłosiła główne kierunki polityki oświatowej państwa na nadchodzący rok szkolny.

Publikacja: 22.05.2025 11:01

Kierunki polityki edukacyjnej na rok szkolny 2025/2026 – zapowiedzi Ministerstwa Edukacji

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Wraz z wiceminister Katarzyną Lubnauer przedstawiła priorytety, które mają kształtować polskie szkoły w roku 2025/2026. Nowe wytyczne koncentrują się na jakości kształcenia, dobrostanie uczniów i warunkach pracy nauczycieli.

Priorytety edukacyjne: kompetencje, obywatelskość i zdrowie

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło osiem kluczowych obszarów działań, które będą wyznaczały kierunek działań szkół i placówek edukacyjnych. Na pierwszym miejscu znalazło się kształtowanie myślenia analitycznego oraz interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. MEN podkreśla, że rozwój kompetencji matematycznych i naukowych to fundament nowoczesnej edukacji oraz klucz do przygotowania przyszłych specjalistów.

Drugim filarem nowej polityki ma być edukacja obywatelska i patriotyczna – szkoła ma wychowywać nie tylko do wiedzy, ale i do odpowiedzialności społecznej, lokalnego zaangażowania i świadomości obywatelskiej. Podobny nacisk położono na promocję zdrowego trybu życia, aktywność fizyczną i profilaktykę – zarówno zdrowotną, jak i psychiczną.

Czytaj więcej

„Dzisiaj nie ćwiczę, bo mnie brzuch boli". MEN ma nowy pomysł na lekcje WF
Reklama
Reklama

Ważnym elementem polityki edukacyjnej będzie profilaktyka przemocy rówieśniczej oraz wsparcie zdrowia psychicznego uczniów, a także przeciwdziałanie uzależnieniom. Równolegle, MEN stawia na higienę cyfrową – rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji, bezpieczeństwa w sieci oraz odpowiedniego korzystania z nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji.

Nauka zawodu i edukacja polonijna

Ministerstwo planuje także intensywnie promować kształcenie zawodowe już na etapie szkół podstawowych, a także wzmacniać rolę doradztwa zawodowego w całym systemie edukacji. Równolegle rozwijana będzie edukacja polonijna – nauczanie języka i kultury polskiej w środowiskach polonijnych na całym świecie.

MEN zapowiada również wzmacnianie roli oceniania kształtującego i metod aktywizujących, by uczniowie czuli większą sprawczość w procesie edukacyjnym. To element szerszego podejścia do wspierania aktywności poznawczej młodzieży.

Czytaj więcej

Nowy rok szkolny 2025/2026 – najważniejsze daty w kalendarzu ucznia i nauczyciela

Zmiany w pragmatyce zawodowej nauczycieli

Podczas konferencji prasowej Minister Nowacka odniosła się także do kwestii warunków pracy nauczycieli. W związku z uchwałą Sądu Najwyższego dotyczącą czasu pracy pedagogów, Ministerstwo zwołuje zespół ds. pragmatyki zawodowej. W rozmowach wezmą udział m.in. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Ministerstwo Finansów.

Chcemy wypracować model godnego i sprawiedliwego wynagradzania nauczycieli za faktycznie przepracowane godziny – podkreśliła Nowacka. Dodała, że będzie to proces wymagający współpracy z samorządami, związkami zawodowymi i ekspertami z zakresu prawa pracy.

Reklama
Reklama

Jednocześnie minister ogłosiła likwidację tzw. „godziny czarnkowej”, czyli dodatkowej godziny dostępności nauczyciela wprowadzonej przez poprzednie kierownictwo resortu. – Nie ma potrzeby, by ta pozostałość po ministrze Czarnku była utrzymywana – stwierdziła.

Czytaj więcej

MEN wraca do sprawy likwidacji przepisu uchwalonego za czasów Czarnka

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Wraz z wiceminister Katarzyną Lubnauer przedstawiła priorytety, które mają kształtować polskie szkoły w roku 2025/2026. Nowe wytyczne koncentrują się na jakości kształcenia, dobrostanie uczniów i warunkach pracy nauczycieli.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Prawo oświatowe
Czy uczniowie zyskają Rzecznika? Kolejna duża nowelizacja Prawa oświatowego
Prawo oświatowe
Olbrzymia zmiana w polskiej szkole. Nowelizacja ustaw oświatowych w konsultacji
Prawo oświatowe
Jarosław Pytlak: Dlaczego brakuje mi entuzjazmu, widząc reformę edukacji?
Prawo oświatowe
"Szkoła na nowo": Ocena czy ocenoza – jak oceniać mądrze?
Prawo oświatowe
Szkoła musi pomóc uczniowi nadrobić zaległości w nauce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama