Reklama
Rozwiń
Reklama

„Szkoła na nowo”: Czy w szkole można zrezygnować z ocen i pasków na świadectwie?

Czy polska szkoła wspiera rozwój dzieci? A może jedynie przygotowuje je do spełniania oczekiwań dorosłych? W najnowszym odcinku podcastu „Szkoła na nowo” rozmowa o tym, dlaczego system edukacji wciąż działa według XIX-wiecznego schematu, mimo że świat zmienił się radykalnie.

Publikacja: 18.06.2025 08:00

„Szkołę stworzono według wskazówek diabła” powiedział znany francuski pedagog Celestyn Frene. Co to oznacza? – Dziecko lubi przygodę, a umieszczono je w zamkniętych salach – mówi dr Marzena Żylińska, germanistka, metodyczna, inicjatorka i współtwórczyni ruchu Budzących się Szkół. Nasza rozmówczyni wskazuje na zasadnicze sprzeczności między naturalnymi potrzebami dziecka a realiami szkolnej codzienności. W edukacji liczy się nie to, co dziecko umie, ale jakie ma wyniki i ostatecznie - czy ma pasek na świadectwie. A dzieci, które się nie dostosowują, mają w szkole ciężko.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Szkoły podstawowe i średnie
Prace domowe po nowemu? Propozycje zespołu ekspertów IBE
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Szkoły podstawowe i średnie
Cyfryzacja szkół w Polsce: gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?
Szkoły podstawowe i średnie
Polska szkoła wobec sztucznej inteligencji. Między lękiem a szansą cywilizacyjną
Szkoły podstawowe i średnie
Jak wspierać ucznia z ADHD? Nowy poradnik IBE dla nauczycieli
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Szkoły podstawowe i średnie
Nowe podstawy przyrodnicze: czas decyzji i publicznej debaty
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama