Szósty rok królowania Szczecina

Szczecińskie XIII LO po raz szósty obroniło pierwsze miejsce na podium. Ale nie tylko rekordowa „trzynastka” nie ustąpiła innym szkołom. Drugą pozycję zachowało LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej z Wrocławia, a trzeciej lokaty nie dało sobie odebrać krakowskie V LO im. Augusta Witkowskiego

Aktualizacja: 07.02.2009 10:20 Publikacja: 07.01.2009 06:14

XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie jest liderem rankingu nieprzerwanie od 2004 roku

XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie jest liderem rankingu nieprzerwanie od 2004 roku

Foto: Fotorzepa, BM Bartosz Mateńko

– Świat popychają ludzie zdolni. Musimy dbać o zdolnych uczniów w szkołach i sprawiać, by kształcili się dalej na naszych uczelniach – mówi prof. Tomasz Borecki, przewodniczący Kapituły Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych 2009.

Docenieniem pracy ze zdolnymi uczniami – a także włożonego przez nich samych trudu w naukę – jest ogłaszany co roku przez „Rzeczpospolitą” i „Perspektywy” ranking najlepszych szkół ponadgimnazjalnych. Takich, które potrafią pracować ze zdolną młodzieżą, dają jej możliwości rozwoju i przygotowują do startów w olimpiadach przedmiotowych. Tegoroczny Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadgimnazjalnych jest już 11. z kolei zestawieniem.

Po raz szósty pierwsze miejsca na podium przypada XIII LO ze Szczecina. Cezary Urban, dyrektor tej szkoły, podkreśla, że to głównie zasługa nauczycieli pasjonatów. Zaangażowani szczecińscy pedagodzy pracują na lekcjach ze wszystkimi uczniami tak, by rozbudzać i zainteresowania, i chęć do pogłębiania wiedzy.

W tym roku niespodzianek nie ma także na dalszych miejscach na podium. Drugą lokatę, tak jak przed rokiem, zajęło LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej z Wrocławia, a trzecią V LO im. Augusta Witkowskiego z Krakowa. Czwartą pozycję zachowało I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi.

Brak zmian na pierwszych miejscach nie dziwi członków Kapituły Rankingu. – To szkoły z olimpijskimi tradycjami, w których są ambitni dyrektorzy i grono pedagogiczne. Stąd niewielkie zmiany w zestawieniu – stwierdza prof. Borecki. – Chociaż niektóre szkoły zaskakują. Widać, że znalazł się w nich nauczyciel, których zaczął myśleć o pracy ze zdolną młodzieżą i stwarzać klimat zachęcający do tego, by uczniowie startowali w olimpiadach – dodaje. Przykładem takiej szkoły jest choćby I LO im. A. Mickiewicza z Białegostoku, które z 55. miejsca w zeszłorocznym zestawieniu w tym roku skoczyło na siódmą pozycję. W górę pną się też Gimnazjum i Liceum Akademickie w Zespole Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz II LO im. H. Kołłątaja w Zespole Szkół nr 2 w Wałbrzychu.

Miejsce szkoły w naszym zestawieniu zależy od sukcesów jej podopiecznych. – Kryteria rankingu są bardzo czytelne. Decyduje liczba uczniów, którzy są laureatami i finalistami olimpiad – tłumaczy prof. Tomasz Borecki. W zestawieniu uwzględniliśmy 384 placówki, które miały co najmniej dwóch uczniów, którzy zdobyli tytuł laureata lub finalisty olimpiady (szkół, które miały jednego finalistę lub laureata, było w tym roku 378).

Dane do rankingu, które dostarczyły komitety główne wszystkich olimpiad i szkoły, zostały starannie zweryfikowane. Płachta papieru z informacjami o szkołach miała ponad dwa metry długości i prawie metr szerokości.

O ostatecznej pozycji placówki w rankingu decydował wynik wyliczony według specjalnego wzoru wiążącego liczbę uczniów z liczbą laureatów i uczestników olimpiad oraz z liczbą samych konkursów wiedzy.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?