Uczniowie lekceważą polski

Średnio tylko połowę punktów zdobyli na maturze zdający język polski. Nie najlepiej wypadła też matematyka

Aktualizacja: 30.06.2009 08:05 Publikacja: 30.06.2009 03:52

Uczniowie lekceważą polski

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

– Maturzyści nie przykładają się do nauki języka polskiego – alarmują nauczyciele, którzy poznali wyniki tegorocznych matur. Ogólnopolskie średnie podała wczoraj Centralna Komisja Egzaminacyjna. Wynika z nich, że na łatwiejszym poziomie podstawowym egzaminu z polskiego maturzyści osiągali średnio ok. 53 proc. punktów na 100 możliwych. 6 proc. uczniów w ogóle nie zdało tego egzaminu.

Czemu maturzyści tak słabo wypadają na egzaminie z języka polskiego, który jest nauczany od szkoły podstawowej?

– To cena, jaką płacimy za upowszechnienie nauczania ogólnego – twierdzi prof. Mirosław Handke, były minister edukacji, który pracował nad kształtem nowej matury. – Jeśli teraz w szkołach z maturą uczy się 85 proc. populacji, to statystyczny wynik się pogarsza.

Jednak nauczyciele twierdzą, że winna jest forma matury. – Tematy wydają się młodzieży zbyt łatwe i przewidywalne. Wciąż powtarzają się te same lektury: „Pan Tadeusz”, „Lalka” i „Chłopi”. Na maturze podany jest fragment utworu. Mamy pokolenie młodzieży, która robi to, co jej się opłaca. Uczniowie twierdzą, że znają już „Pana Tadeusza” z gimnazjum, więc ograniczają przygotowania do minimum – opowiada Katarzyna Walentynowicz, polonistka z L LO w Warszawie.

Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni, dodaje, że maturzyści nie przywiązują wagi do wyniku matury z polskiego, gdyż większość uczelni nie wymaga go przy rekrutacji. – Uczniowie nie mają motywacji do zdawania tego przedmiotu na wyższym poziomie.

Matematyka, która od przyszłego roku będzie obowiązkowym egzaminem maturalnym, również wypadła słabo – ogólnopolska średnia na poziomie podstawowym 49 proc., na rozszerzonym 58. Łatwiejszego poziomu nie zdał co piąty uczeń. – To dramatyczny sygnał, bo matematykę zdawali tylko ci, którzy ją wybrali. A to oznacza, że nie uczymy jej dobrze – komentuje Handke.

Dziś każdy maturzysta otrzyma w szkołach wyniki swoich egzaminów. Zdecydują o dostaniu się na studia. – Wiem, że teraz waży się moja przyszłość, ale stres niczego nie zmieni. Co mogłam, zrobiłam na egzaminie – mówi Edyta Borsuk, absolwentka XXI LO w Lublinie.

MEN zapowiada, że przeanalizuje wyniki. Wnioski przedstawi pod koniec sierpnia.

[ramka][b]Przepustka do matury – kursy[/b]

[i]Bogusław Śliwerski, rektor WSP w Łodzi [/i]

[b]Rz: Maturę zdało ok. 80 proc. uczniów. To aż tyle czy tylko tyle?[/b]

[b]prof. Bogusław Śliwerski:[/b] Sądzę, że to dobry wynik. Od lat w Polsce realizuje się politykę szerokiej dostępności do wykształcenia ogólnego. To dobry kierunek, bo matura to przepustka do dalszego kształcenia. Im więcej osób będzie miało na to szansę, tym lepiej.

[b]Tymczasem co roku matura znacznie gorzej wypada w technikach i liceach profilowanych.[/b]

Uczniowie tych szkół mają program nauczania i czas na jego realizację inny niż uczniowie w liceach ogólnokształcących. A na maturze muszą sprostać tym samym wymaganiom. Nie mogą więc konkurować na równi z rówieśnikami z ogólniaków. Powinniśmy się zastanowić, czy te szkoły są w stanie przygotować do matury. Niektórzy nauczyciele wręcz zapowiadają uczniom, że nie przygotują ich do egzaminu w wersji rozszerzonej, bo nie są w stanie tego zrobić. Muszą realizować program niezależnie od tego, czy uczniowie za nim nadążają czy nie.

[b]To problem tylko techników? [/b]

Licea, poza elitarnymi, też nie stwarzają możliwości uzupełniania braków. Ciężar przygotowania do matury przenosi się na dodatkowe kursy i korepetycje.

[b]Czyli dobrze zdana matura zależy od tego, czy się chodziło na kursy?[/b]

Niestety, w dużej mierze tak. I to jest słabość polskiej szkoły.

[i]—rozmawiała Renata Czeladko[/i] [/ramka]

[ramka][i]Więcej o wynikach egzaminu maturalnego

[link=http://www.cke.edu.pl]www.cke.edu.pl[/link][/i][/ramka]

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?