Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie są kluczowe wnioski z raportu Komitetu Informatyki PAN dotyczące roli AI w polskiej edukacji?
- Dlaczego obecne podejście do nauczania w polskich szkołach może być niewystarczające w erze sztucznej inteligencji?
- Jakie są największe wyzwania i obawy związane z implementacją AI w szkołach?
- Na jakie aspekty AI zwracają uwagę eksperci PAN, mające wpływ na etyczne i świadome korzystanie z technologii?
- Jakie konkretne rekomendacje są przedstawione w „Białej księdze AI w polskiej szkole” dla poprawy edukacji w kontekście AI?
- Jakie możliwości i zmiany mogłaby przynieść efektywna integracja sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym?
Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.
Polska szkoła nie jest przygotowana na rewolucję, która już się rozpoczęła. Sztuczna inteligencja – technologia, która w ciągu kilkunastu miesięcy odmieniła sposób, w jaki ludzie pracują, uczą się i komunikują – wciąż traktowana jest w oświacie jako zagrożenie, a nie jako wyzwanie cywilizacyjne. Tymczasem, jak wynika z opublikowanej w maju „Białej księgi AI w polskiej szkole” opracowanej przez Sekcję Edukacji Cyfrowej Komitetu Informatyki PAN, bez głębokiej zmiany paradygmatu nauczania polska szkoła może utracić zdolność przygotowania uczniów do świata, który już przestał przypominać ten z końca XX wieku.
Czytaj więcej
We wrześniu uczniowie po raz pierwszy usiądą w salach wyposażonych w drukarki 3D, roboty edukacyj...
AI w nauczaniu? Szkoła w epoce postkserówki
Raport otwiera diagnoza brutalna, choć niepozbawiona nadziei. Polska szkoła – jak piszą autorzy – „dryfuje w kryzysie cywilizacyjnym”. Wciąż dominuje w niej transmisyjny model nauczania, w którym uczeń ma powtórzyć i zapamiętać informacje z podstawy programowej. Tyle że świat wokół działa już w logice współpracy człowieka z algorytmem, kreatywnego rozwiązywania problemów, personalizowanego uczenia się.