Jaka szkoła po 2026 r.? MEN rozpoczyna konsultacje reformy edukacji

Ruszają prace nad reformą edukacji, która ma wejść w życie w szkołach podstawowych w 2026 r. W piątek rozpoczęły się konsultacje jej pierwszego etapu, czyli profilu absolwenta.

Publikacja: 27.09.2024 20:00

Minister edukacji Barbara Nowacka (z prawej) i sekretarz stanu w MEN Katarzyna Lubnauer

Minister edukacji Barbara Nowacka (z prawej) i sekretarz stanu w MEN Katarzyna Lubnauer

Foto: PAP/Marcin Obara

– Zakończyliśmy okres rozliczania poprzedniej ekipy, rozpoczynamy proces budowania – mówiła podczas briefingu prasowego ministra edukacji Barbara Nowacka, mając na myśli reformę systemu oświaty, która ma wejść w życie w szkołach podstawowych w 2026 r. i w szkołach średnich w 2027 r. – Chodzi nam o ty, byśmy zaczęli rozmawiać nie tylko o tym, który poeta powinien być w podstawie programowej, ale przede wszystkim skupili się na tym, w jakie kompetencje powinien być wyposażony absolwent kończący dany etap edukacji – mówił na konferencji poświęconej sylwetce absolwenta dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.

Jaki ma być absolwent kończący edukację?

IBE, przygotowując sylwetkę absolwenta, podkreślało, że ma składać się ona z trzech komponentów – wiedzy, kwalifikacji i sprawczości. – Podczas prac opieraliśmy się na doświadczeniach krajów, którym reforma edukacji się udała. To na przykład Kanada, Australia czy Irlandia – mówił Gajdarowicz.

Jeśli chodzi o wiedzę, to edukacja będzie w obrębie ośmiu obszarów kształcenia. To matematyka, język polski, języki obce, przyroda, kultura i sztuka, zdrowie i ruch, historia i społeczeństwo oraz technologie. MEN zastrzega jednak, że nie oznacza to, że tak będą wyglądały w przyszłości przedmioty szkolne. Choć niewykluczone, że część obecnych przedmiotów w szkole podstawowej MEN chce pogrupować w segmenty, by uczniowie uczyli się blokowo. Tak ma być np. z przyrodą, która zastąpi biologię, chemię, fizykę i geografię. Liczba godzin przeznaczonych na ten przedmiot ma być nie mniejsza niż ostatnio. Ministra Katarzyna Lubnauer, opowiadając o tym pomyśle, zaznaczyła także, że możliwe, iż w jednej klasie przyrody będzie uczyło na zmianę kilku nauczycieli dobieranych w zależności od poszczególnych tematów.

Nauka ma być mniej teoretyczna, bardziej praktyczna. Oznacza to np. konieczność zrobienia na lekcji grupowego projektu czy przeprowadzenia sondy ulicznej. – Według tych nowych zasad przygotowano już podstawę programową do edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej. Oba przedmioty wejdą w życie w przyszłym roku – mówiła Lubnauer.     

Ale sama wiedza to nie wszystko. Drugi komponent – kompetencje – został podzielony na trzy obszary: poznawcze, społeczne i osobiste. W zakres tego pierwszego wchodzi krytyczne i kreatywne myślenie oraz rozwiązywanie problemów. Drugiego – współpraca i komunikacja. Trzeciego – zarządzanie sobą, troska o dobrostan psychiczny i umiejętność uczenia się. – Zależy nam też na tym, by nauczyć młodych ludzi, jak się uczyć skutecznie. Chcemy, by wykorzystywano do tego wyniki badań naukowych popierających skuteczność danych metod – mówił Gajderowicz.   

Czytaj więcej

Jak uczyć historii Polski? Politycy i historycy na konferencji

Trzeci komponent to sprawczość, w skład którego wchodzą takie obszary jak tożsamość i poczucie przynależności, odporność psychiczna, przekonanie o własnej skuteczności czy aspiracje. Chodzi o to, by uczeń sam mógł się przekonać, że może podjąć się konkretnych zadań i inicjatyw. Przykładowo, gdy na lekcjach omawiana jest instytucja Rzecznika Praw Obywatelskich, trzeba będzie nie tylko się nauczyć, czym RPO się zajmuje, ale także napisać do niego przykładowe pismo. Zmodyfikowane zostaną także zasady oceniania, by podkreślić w nich np. zaangażowanie społeczne uczniów.

Konsultacje społeczne do końca października

Przygotowane przez MEN i IBE założenia reformy będą do końca października podlegały konsultacjom społecznym. Zaplanowano je online i stacjonarnie w pięciu miastach: Warszawie, Szczecinie, Rzeszowie, Białymstoku i Wrocławiu. Szczegóły konsultacji znajdują się na stronie IBE i MEN.   

Konsultacje są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.

– Zakończyliśmy okres rozliczania poprzedniej ekipy, rozpoczynamy proces budowania – mówiła podczas briefingu prasowego ministra edukacji Barbara Nowacka, mając na myśli reformę systemu oświaty, która ma wejść w życie w szkołach podstawowych w 2026 r. i w szkołach średnich w 2027 r. – Chodzi nam o ty, byśmy zaczęli rozmawiać nie tylko o tym, który poeta powinien być w podstawie programowej, ale przede wszystkim skupili się na tym, w jakie kompetencje powinien być wyposażony absolwent kończący dany etap edukacji – mówił na konferencji poświęconej sylwetce absolwenta dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oświata
Czy powinno się uczyć pisania w zerówce? Odpowiada Facetka_z_Poradni
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Oświata
Uczniowie z terenów dotkniętych przez powódź pojadą na zielone szkoły
Oświata
Szkoły z marnym wsparciem dla ukraińskich dzieci- raport Fundacji GrowSPACE
Oświata
Podwyżki wynagrodzeń zahamowały odpływ psychologów ze szkół
Oświata
Wydawcy podręczników mają problem. Rząd zmienił program i nie dał pieniędzy