Miejsca przygotowano dla wszystkich siedmiolatków. Już w tym miesiącu rodzice większości sześciolatków powinni otrzymać zaproszenia do odwiedzenia rejonowej szkoły. Na spotkaniach informacyjnych można porozmawiać z przyszłymi wychowawczyniami, zapoznać się z ofertą szkoły (np. dowiedzieć się, do której godziny pracuje świetlica, jakie są zajęcia dodatkowe) oraz poznać tytuły podręczników, z których dzieci będą uczyły się przez najbliższe trzy lata. Na miejscu można także wypełnić kartę zgłoszenia dziecka.
Ci, do których takie zaproszenie nie dotrze muszą sami zgłosić się do najbliższej szkoły, aby wypełnić kartę informacyjną. Wystarczy, że przyjdą do podstawówki z dowodem osobistym. Bez żadnych warunków dziecko musi być przyjęte do szkoły rejonowej. Nieco inaczej wygląda rekrutacja do szkół z oddziałami integracyjnymi i muzycznych. Dla dzieci zainteresowanych muzyką organizowane są sprawdziany predyspozycyjne. Dzieci niepełnosprawne przyjmowane są do klas integracyjnych w oparciu o o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną. W klasach integracyjnych maksymalnie może być 20 dzieci, w tym od trojga do pięciorga dzieci z różnymi dysfunkcjami.
Rozmowy kwalifikacyjne, testy, sprawdziany tzw. dojrzałości szkolnej organizują zaś niektóre szkoły niepubliczne (prywatne, społeczne, wyznaniowe). Przeprowadzane są w obecności psychologów. Specjaliści obserwują jak dzieci wykonują polecenia, czy współdziałają ze sobą. Takie sprawdziany odbywają się w formie zabawy, zwykle w kwietniu lub maju (o dokładny termin trzeba zapytać w szkole).
Gdy dziecko zostanie przyjęte do placówki niepublicznej, jej dyrektor musi poinformować o tym pisemnie szkołę rejonową dziecka. Pracownicy kuratorium radzą, aby to samo zrobili też rodzice, bo niekiedy przepływ informacji pomiędzy szkołami może szwankować.
Jeszcze w tym roku obowiązek podjęcia nauki mają dzieci siedmioletnie (w przyszłym roku będzie można zapisywać sześciolatki). Od reguły są jednak wyjątki. Gdy rodzicom wydaje się, że dziecko jest gotowe do podjęcia nauki, powinni zgłosić się do najbliższej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Tam psychologowie przeprowadzą badania dojrzałości szkolnej. Sprawdzą np., czy dziecko potrafi pisać, czy czyta i liczy. Na podstawie tych badań wydadzą opinię, czy może wcześniej pójść do szkoły. Zasada ta obowiązuje także w drugą stronę. Psycholog po badaniach może wydać orzeczenie o odroczeniu na rok rozpoczęcia nauki przez dziecko siedmioletnie.