Uczniom kończącym podstawówkę największy problem sprawia napisanie dłuższego wypracowania. Ale kłopot mają też z rachunkami i na przykład nie potrafią wyliczyć reszty, jaką powinni otrzymać w sklepie.
16 procent szóstoklasistów z miast i 25 proc. uczniów na wsiach jest zagrożonych niskimi osiągnięciami w nauce w gimnazjum. Taki obraz wyłania się z ogłoszonych wczoraj przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wyników testu na koniec podstawówki.
Na początku kwietnia ponad 400 tys. szóstoklasistów rozwiązywało 25 zadań pod tytułem „Jasne jak słońce”. Zadania miały sprawdzić, jak uczniowie radzą sobie z czytaniem, pisaniem, rozumowaniem, korzystaniem z informacji i jak potrafią wykorzystać wiedzę w praktyce.
– Osiągnięcia szóstoklasistów są z roku na rok porównywalne. Umiejętności matematyczne wypadają gorzej niż humanistyczne – mówi Adam Brożek z CKE. Z testu można było uzyskać maksymalnie 40 punktów. Ale taki wynik ma jedynie pół procent uczniów. Średnio szóstoklasiści uzyskiwali 25,8 punktu. Średnią powyżej 26 punktów mają dzieci z województw: mazowieckiego, małopolskiego, podkarpackiego i podlaskiego.
Tak samo jak w latach poprzednich lepiej test napisali uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, a dziewczęta zdobyły średnio o dwa punkty więcej niż chłopcy. Wyższe są wyniki szkół niepublicznych. – Te szkoły selekcjonują uczniów przy rekrutacji. Mają też lepsze warunki pracy niż publiczne – podkreślił Brożek.