Kiepsko piszą i liczą

Wyniki sprawdzianu na koniec podstawówki: co czwarty uczeń wiejskiej szkoły i co szósty w dużym mieście będzie miał kłopoty z dalszą nauką w gimnazjum

Aktualizacja: 29.05.2008 08:55 Publikacja: 29.05.2008 05:45

Kiepsko piszą i liczą

Foto: Dziennik Wschodni

Uczniom kończącym podstawówkę największy problem sprawia napisanie dłuższego wypracowania. Ale kłopot mają też z rachunkami i na przykład nie potrafią wyliczyć reszty, jaką powinni otrzymać w sklepie.

16 procent szóstoklasistów z miast i 25 proc. uczniów na wsiach jest zagrożonych niskimi osiągnięciami w nauce w gimnazjum. Taki obraz wyłania się z ogłoszonych wczoraj przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wyników testu na koniec podstawówki.

Na początku kwietnia ponad 400 tys. szóstoklasistów rozwiązywało 25 zadań pod tytułem „Jasne jak słońce”. Zadania miały sprawdzić, jak uczniowie radzą sobie z czytaniem, pisaniem, rozumowaniem, korzystaniem z informacji i jak potrafią wykorzystać wiedzę w praktyce.

– Osiągnięcia szóstoklasistów są z roku na rok porównywalne. Umiejętności matematyczne wypadają gorzej niż humanistyczne – mówi Adam Brożek z CKE. Z testu można było uzyskać maksymalnie 40 punktów. Ale taki wynik ma jedynie pół procent uczniów. Średnio szóstoklasiści uzyskiwali 25,8 punktu. Średnią powyżej 26 punktów mają dzieci z województw: mazowieckiego, małopolskiego, podkarpackiego i podlaskiego.

Tak samo jak w latach poprzednich lepiej test napisali uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, a dziewczęta zdobyły średnio o dwa punkty więcej niż chłopcy. Wyższe są wyniki szkół niepublicznych. – Te szkoły selekcjonują uczniów przy rekrutacji. Mają też lepsze warunki pracy niż publiczne – podkreślił Brożek.

Eksperci zwracają uwagę, że mimo iż testy przeprowadzane są od siedmiu lat, to wciąż nie wykorzystuje się ich w polityce oświatowej kraju.

– Dowiadujemy się tylko, ile uczniów ma złe wyniki i wymaga pomocy. Ale nikt nie udziela informacji, jak taka pomoc ma wyglądać – mówi prof. Krzysztof Konarzewski z Instytutu Psychologii PAN. Zwraca też uwagę na brak rzetelności w układaniu zadań. Na przykład trzeba było odpowiedzieć, kiedy za pomocą cienia rzucanego w słoneczny dzień przez pręt można najdokładniej wyznaczyć kierunek północny. Uczniowie wskazali jako prawidłową odpowiedź – w południe. – Są różne strefy czasowe, czas wyznacza się administracyjnie. Odpowiedzi po południu i przed południem też są prawidłowe – mówi profesor.

Minister edukacji Katarzyna Hall zapowiedziała, że stworzy system pomocy szkołom, w których złe wyniki sprawdzianu się powtarzają. Nie podała szczegółów.

Wyniki i omówienie egzaminu: www.cke.edu.pl

Uczniom kończącym podstawówkę największy problem sprawia napisanie dłuższego wypracowania. Ale kłopot mają też z rachunkami i na przykład nie potrafią wyliczyć reszty, jaką powinni otrzymać w sklepie.

16 procent szóstoklasistów z miast i 25 proc. uczniów na wsiach jest zagrożonych niskimi osiągnięciami w nauce w gimnazjum. Taki obraz wyłania się z ogłoszonych wczoraj przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wyników testu na koniec podstawówki.

Pozostało 81% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?