Tu nie ma samych geniuszy, wyzwalamy pracowitość

Miejsce pierwsze. Uczniowie niepokonanego od lat XIII LO ze Szczecina zgadzają się z dyrektorem szkoły: sukces jest możliwy dzięki nauczycielom z pasją

Aktualizacja: 04.02.2009 15:27 Publikacja: 07.01.2009 06:11

W roku szkolnym 2007 – 2008 aż 23 uczniów tej szkoły zostało laureatami olimpiad

W roku szkolnym 2007 – 2008 aż 23 uczniów tej szkoły zostało laureatami olimpiad

Foto: Fotorzepa, BM Bartosz Mateńko

Uczniowie tego liceum od lat zajmują czołowe pozycje w ogólnopolskich edycjach olimpiad przedmiotowych. Laury zdobywają podczas olimpiad matematycznych, biologicznych, filozoficznych, językowych. Nie obca jest im także szeroka wiedza o Polsce i współczesnym świecie, losach Polaków na Wschodzie, prawach człowieka i Unii Europejskiej. Znają się też na teologii katolickiej, żywieniu, ekologii. Sukcesy odnoszą również w geografii i nautologii, astronomii i historii. W roku szkolnym 2007 – 2008 do ścisłych finałów 21 olimpiad zakwalifikowało się 38 uczniów. Aż 23 zostało ich laureatami.

– Tu nie ma samych geniuszy – zastrzega Cezary Urban, dyrektor placówki. – Wyzwalamy pracowitość i nawet nie musimy uczniów za bardzo motywować. Wiedzą, że to kwestia ich przyszłości – tłumaczy. W jego ocenie motywację i nastawienie do obowiązków wyzwalają wśród uczniów nauczyciele, którzy sami przykładając się do pracy, wykonując zawód z pasją, pomagają podopiecznym często kosztem wolnego czasu.

Czy opinie dyrektora o źródłach sukcesu podzielają uczniowie? – Duża w tym zasługa nauczycieli – potwierdza Klaudia Piotrowicz, uczennica III klasy, finalistka olimpiady filozoficznej, zabiegająca także o laury w konkursie języka polskiego. Wiedziała, że w liceum – co podkreśla dyrektor placówki – nie jest łatwo, lekko i przyjemnie. W szkole nie ma słynnej zasady trzech „Z”: zakuć, zdać, zapomnieć. – Dużo się wymaga, dużo oczekuje, ale codzienność szkolna nie jest stresująca. Nie jest dołująco – przekonuje Klaudia. Co na to wpływa? Jej zdaniem właśnie podejście nauczycieli do uczniów. – Jeśli chcemy się czemuś poświęcić, tak jak ja poświęciłam się przedmiotom humanistycznym, to nikt nie wymaga ode mnie wkuwania nocami biologii czy chemii. W innych szkołach tak nie jest – wylicza uczennica. W jej ocenie nauczyciele widzą wkład pracy uczniów, a i uczniowie sami wiedzą, że pracując, wiele można zyskać.

Krzysztof Alicki, finalista olimpiady nautologicznej twierdzi, że m.in. na jego sukces oraz na wysokie od lat notowania szkoły w rankingu wpływ mają uczniowie i nauczyciele. – Kadra ma doświadczenie i wie, jak kontynuować sukcesy, a uczniom też na nich zależy – mówi Alicki.Wysokie notowania szkoły w młodzieżowym środowisku są różnie postrzegane. – To szkoła kontrowersyjna. Jedni ją lubią, inni nie – opisuje Klaudia – Wyobrażenie jest takie, że ciągle się uczymy, nie wychodzimy z domu i nie można z nami normalnie rozmawiać. Mówi się o „wyścigu szczurów”, ale ja go nie czuję.

[ramka]Zwycięzcy poprzednich edycji(do roku 2006 nazwa brzmiała: Ogólnopolski Ranking Szkół Średnich)

1999 – XIV LO im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu

2000 – I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi

2001 – V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie

2002 – I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi

2003 – XIV LO im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu

2004 – XIII LO w Szczecinie

2005 – XIII LO w Szczecinie

2006 – XIII LO w Szczecinie

2007 – XIII LO w Szczecinie

2008 – XIII LO w Szczecinie

2009 – XIII LO w Szczecinie

[/ramka]

Uczniowie tego liceum od lat zajmują czołowe pozycje w ogólnopolskich edycjach olimpiad przedmiotowych. Laury zdobywają podczas olimpiad matematycznych, biologicznych, filozoficznych, językowych. Nie obca jest im także szeroka wiedza o Polsce i współczesnym świecie, losach Polaków na Wschodzie, prawach człowieka i Unii Europejskiej. Znają się też na teologii katolickiej, żywieniu, ekologii. Sukcesy odnoszą również w geografii i nautologii, astronomii i historii. W roku szkolnym 2007 – 2008 do ścisłych finałów 21 olimpiad zakwalifikowało się 38 uczniów. Aż 23 zostało ich laureatami.

Pozostało 83% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?