Tu nie ma samych geniuszy, wyzwalamy pracowitość

Miejsce pierwsze. Uczniowie niepokonanego od lat XIII LO ze Szczecina zgadzają się z dyrektorem szkoły: sukces jest możliwy dzięki nauczycielom z pasją

Aktualizacja: 04.02.2009 15:27 Publikacja: 07.01.2009 06:11

W roku szkolnym 2007 – 2008 aż 23 uczniów tej szkoły zostało laureatami olimpiad

W roku szkolnym 2007 – 2008 aż 23 uczniów tej szkoły zostało laureatami olimpiad

Foto: Fotorzepa, BM Bartosz Mateńko

Uczniowie tego liceum od lat zajmują czołowe pozycje w ogólnopolskich edycjach olimpiad przedmiotowych. Laury zdobywają podczas olimpiad matematycznych, biologicznych, filozoficznych, językowych. Nie obca jest im także szeroka wiedza o Polsce i współczesnym świecie, losach Polaków na Wschodzie, prawach człowieka i Unii Europejskiej. Znają się też na teologii katolickiej, żywieniu, ekologii. Sukcesy odnoszą również w geografii i nautologii, astronomii i historii. W roku szkolnym 2007 – 2008 do ścisłych finałów 21 olimpiad zakwalifikowało się 38 uczniów. Aż 23 zostało ich laureatami.

– Tu nie ma samych geniuszy – zastrzega Cezary Urban, dyrektor placówki. – Wyzwalamy pracowitość i nawet nie musimy uczniów za bardzo motywować. Wiedzą, że to kwestia ich przyszłości – tłumaczy. W jego ocenie motywację i nastawienie do obowiązków wyzwalają wśród uczniów nauczyciele, którzy sami przykładając się do pracy, wykonując zawód z pasją, pomagają podopiecznym często kosztem wolnego czasu.

Czy opinie dyrektora o źródłach sukcesu podzielają uczniowie? – Duża w tym zasługa nauczycieli – potwierdza Klaudia Piotrowicz, uczennica III klasy, finalistka olimpiady filozoficznej, zabiegająca także o laury w konkursie języka polskiego. Wiedziała, że w liceum – co podkreśla dyrektor placówki – nie jest łatwo, lekko i przyjemnie. W szkole nie ma słynnej zasady trzech „Z”: zakuć, zdać, zapomnieć. – Dużo się wymaga, dużo oczekuje, ale codzienność szkolna nie jest stresująca. Nie jest dołująco – przekonuje Klaudia. Co na to wpływa? Jej zdaniem właśnie podejście nauczycieli do uczniów. – Jeśli chcemy się czemuś poświęcić, tak jak ja poświęciłam się przedmiotom humanistycznym, to nikt nie wymaga ode mnie wkuwania nocami biologii czy chemii. W innych szkołach tak nie jest – wylicza uczennica. W jej ocenie nauczyciele widzą wkład pracy uczniów, a i uczniowie sami wiedzą, że pracując, wiele można zyskać.

Krzysztof Alicki, finalista olimpiady nautologicznej twierdzi, że m.in. na jego sukces oraz na wysokie od lat notowania szkoły w rankingu wpływ mają uczniowie i nauczyciele. – Kadra ma doświadczenie i wie, jak kontynuować sukcesy, a uczniom też na nich zależy – mówi Alicki.Wysokie notowania szkoły w młodzieżowym środowisku są różnie postrzegane. – To szkoła kontrowersyjna. Jedni ją lubią, inni nie – opisuje Klaudia – Wyobrażenie jest takie, że ciągle się uczymy, nie wychodzimy z domu i nie można z nami normalnie rozmawiać. Mówi się o „wyścigu szczurów”, ale ja go nie czuję.

[ramka]Zwycięzcy poprzednich edycji(do roku 2006 nazwa brzmiała: Ogólnopolski Ranking Szkół Średnich)

1999 – XIV LO im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu

2000 – I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi

2001 – V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie

2002 – I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi

2003 – XIV LO im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu

2004 – XIII LO w Szczecinie

2005 – XIII LO w Szczecinie

2006 – XIII LO w Szczecinie

2007 – XIII LO w Szczecinie

2008 – XIII LO w Szczecinie

2009 – XIII LO w Szczecinie

[/ramka]

Uczniowie tego liceum od lat zajmują czołowe pozycje w ogólnopolskich edycjach olimpiad przedmiotowych. Laury zdobywają podczas olimpiad matematycznych, biologicznych, filozoficznych, językowych. Nie obca jest im także szeroka wiedza o Polsce i współczesnym świecie, losach Polaków na Wschodzie, prawach człowieka i Unii Europejskiej. Znają się też na teologii katolickiej, żywieniu, ekologii. Sukcesy odnoszą również w geografii i nautologii, astronomii i historii. W roku szkolnym 2007 – 2008 do ścisłych finałów 21 olimpiad zakwalifikowało się 38 uczniów. Aż 23 zostało ich laureatami.

Pozostało 83% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?