Nagrodzeni najlepsi wynalazcy

Aparatura dla osób z dysfunkcją dłoni, urządzenie stosowane w tomografach komputerowych albo układ sterujący elektromechanizmem zaworów – to pomysły nagrodzone w ogólnopolskim konkursie „Student-wynalazca".

Publikacja: 24.03.2011 08:00

 

Konkurs zorganizowały Politechnika Świętokrzyska oraz Urząd Patentowy RP, by inspirować młodych ludzi do udziału w pracach badawczych i do poszukiwania nowatorskich rozwiązań.

O nagrody i uznanie rywalizowali studenci studiów pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia oraz absolwenci uczelni, którzy w trakcie studiów opracowali wynalazek lub tzw. wzór użytkowy oraz zgłosili go do ochrony w Urzędzie Patentowym RP albo odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej za granicą.

Do konkursu zgłoszono 61 wynalazków. Wśród autorów znaleźli się studenci 20 szkół wyższych. Najwięcej zgłoszeń, aż 12, napłynęło od młodych twórców z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Nagrodzone zostały trzy pomysły. „Narzędzie na palec, zwłaszcza dla niepełnosprawnych" to wynalazek pomagający w pisaniu osobom, które nie mają kilku palców lub mają ograniczoną motorykę dłoni. Dzięki tej aparaturze można pisać, mając tylko jeden palec, można ją wykorzystać także jako uchwyt śrubokręta, sztućców, myszki komputerowej, szczoteczki do zębów lub pędzla. Autorem wynalazku jest Piotr Górski z Politechniki Koszalińskiej.

Piotra Kędzia z Politechniki Poznańskiej jest współtwórcą pracy „Sposób wytwarzania pól magnetycznych o dużej jednorodności w obrębie badanego obiektu i kompensacji zewnętrznego pola rozproszonego i układu do jego realizacji". W pracach uczestniczyli także Eugeniusz Szcześniak, Tomasz Czechowski, Mikołaj Baranowski i Jan Jurga. Ich wynalazek można zastosować w nowych tomografach EPR – elektronowych rezonansach paramagnetycznych, które pozwolą precyzyjnie lokalizować zmiany nowotworowe. Nowatorskie wytwarzanie pól magnetycznych może znaleźć zastosowanie także w konstrukcji obecnie dostępnych tomografów oraz rezonansów.

Studentów Politechniki Świętokrzyskiej – Pawła Zagnińskiego i Karola Szota – nagrodzono za „Układ sterowania elektromechanizmem, zwłaszcza elektromechanizmem zaworu". Rozwiązanie może być wykorzystane w napędach armatury i automatyki przemysłowej oraz znajdzie zastosowanie w przemyśle wszędzie tam, gdzie jest wymagane sterowanie przepływem wody, ropy i innych związków chemicznych. Współtwórcami opracowania są Robert Kazała i Mirosław Wciślik.

Jury konkursowe brało pod uwagę przede wszystkim użyteczność rozwiązań dla społeczeństwa, ewentualną powszechność jego wykorzystania oraz wpływ wynalazków na oszczędność energii i ekosystem. Laureaci wezmą udział w 39. Międzynarodowej Wystawie Wynalazków, która odbędzie się 6 – 10 kwietnia w Genewie. Organizatorzy sfinansują koszty stoiska wystawienniczego oraz podróży i pobytu laureatów w Genewie.

Poza trzema nagrodami głównymi przyznano także siedem wyróżnień dotyczących 14 wynalazków. Doceniono m.in. pomysł jednokołowego, zdalnie sterowanego pojazdu z napędem silnikowym (autorstwa Patryka Cieślaka z AGH wraz z zespołem); wielowarstwowej powłoki ochronnej do zabezpieczania powierzchni metalowych materiałów implantacyjnych (Monika Cieślik z Uniwersytetu Jagiellońskiego wraz z kolegami) oraz sposobu otrzymywania oleju rybiego z odpadów tłustych ryb, zwłaszcza łososi (Agnieszka Głowacz z kolegami z Politechniki Gdańskiej).

Konkurs odbywał się pod patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz prezesa Urzędu Patentowego RP. Nabór do drugiej edycji ma się rozpocząć w grudniu i potrwa do końca stycznia 2012 roku.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?