Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie są główne zmiany w nowych podstawach programowych dla nauk przyrodniczych w Polsce?
- Jakie komponenty praktyczne zostały wprowadzone do nauczania przedmiotów takich jak chemia, biologia, geografia i fizyka?
- Jakie są propozycje dotyczące liczby godzin i organizacji nauczania przedmiotów przyrodniczych?
- W jaki sposób proces opracowywania nowych podstaw programowych został zorganizowany jako otwarty i partycypacyjny?
- Jakie są zaplanowane etapy wdrażania reformy edukacyjnej oraz związane z nimi wyzwania?
- Jakie role mają wysłuchania publiczne i jak można wziąć w nich udział?
Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
System edukacji w Polsce stoi u progu znaczącej zmiany w obszarze nauk przyrodniczych. Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) przedstawił właśnie projekty nowych podstaw programowych dla przedmiotów takich jak biologia, chemia, fizyka, geografia i przyroda, które już zostały przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach szerszej reformy edukacyjnej „Reforma26 – Kompas Jutra”.
Czytaj więcej
Nowa podstawa programowa, powrót lekcji przyrody w zmienionej firmie i nowości w ocenianiu ucznió...
Jak doszło do tej chwili – skąd te projekty?
Prace nad nowymi podstawami programowymi rozpoczęły się w marcu 2025 roku, kiedy IBE ogłosił konkurs na ekspertów. W efekcie w ciągu kilku miesięcy powstało 22 projekty obejmujące edukację w przedszkolu oraz szkołę podstawową. W połowie września opublikowano większość z nich – dotyczyły głównie przedmiotów ogólnych oraz humanistycznych i matematyczno-technicznych. Projekty dotyczące nauk przyrodniczych – chemii, biologii, geografii, przyrody i fizyki właśnie zostały formalnie przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej, co czyni je oficjalnym materiałem wyjściowym do dalszych prac legislacyjnych.