Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji, działająca przy Instytucie Badań Edukacyjnych, zarekomendowała w nowej podstawie programowej dla szkoły podstawowej podział na trzy etapy edukacyjne: klasy I–III, klasy IV–VI i klasy VII–VIII.
Czytaj więcej
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało dwa projekty rozporządzeń – zmieniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Oba projekty zostały skierowane do uzgodnień i konsultacji społecznych, które mają potrwać trzy tygodnie.
Podstawa programowa: nowy format
Rada to zespół ekspertów, który ocenia i wspiera proces zmian w systemie oświaty. Na swoim drugim posiedzeniu przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej. W szczególności Rada uznała za niezbędne zwiększenie nacisku na kształtowanie kompetencji społecznych i osobistych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów oraz wyodrębnienie w podstawie programowej kategorii doświadczeń edukacyjnych, które pomogą uczniom lepiej przyswajać wiedzę.
– Dziś stała się naprawdę wielka rzecz w edukacji. Rada ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w której są bardzo różnorodne środowiska, które zwykle się ze sobą kłócą, dzisiaj praktycznie jednogłośnie, przy tylko trzech głosach wstrzymujących i żadnym przeciwnym, przyjęła stanowisko w sprawie zmiany formatu zapisu podstawy programowej. Dokument ten stanowi drogowskaz dla autorów podręczników i nauczycieli, mówi o tym, czego i jak należy uczyć. Te zmiany idą bardzo daleko w stronę realizowania w praktyce profilu absolwenta, realizowania sprawczości – powiedział wiceprzewodniczący Rady i zastępca Dyrektora IBE dr Tomasz Gajderowicz.