Egzamin ósmoklasisty 2025: CKE wskazała, z jakimi zadaniami nie radzą sobie uczniowie

Egzamin ósmoklasisty odbędzie się już w połowie maja. Tymczasem Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informację na temat wyników i wniosków z grudniowego egzaminu próbnego. Z czym nie radzą sobie uczniowie?

Publikacja: 06.04.2025 08:43

CKE opublikowała analizę próbnego egzaminu ósmoklasisty, który odbył się w grudniu 2024 roku

CKE opublikowała analizę próbnego egzaminu ósmoklasisty, który odbył się w grudniu 2024 roku

Foto: AimPix / Adobe Stock

31 marca Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała „Informację o wynikach i wnioskach z testu diagnostycznego w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty, przeprowadzonego w grudniu 2024 roku”. Powstała ona przy współpracy z Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi. W liczącym 32 strony dokumencie przedstawiono szczegółową analizę, w której zawarto m.in. informację na temat tego, z czym uczniowie mają największe problemy w zakresie języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.

Próbny egzamin ósmoklasisty: Na czym polegało badanie diagnostyczne przeprowadzone przez CKE?

Próbny egzamin ósmoklasisty odbył się w dniach od 2 do 4 grudnia 2024 roku. Wykorzystano w nim testy diagnostyczne przygotowane przez CKE. Następnie „w grudniu 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wykorzystały opracowane materiały do przeprowadzenia badania diagnostycznego w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, matematyki oraz języka angielskiego. Zadania w arkuszach diagnostycznych z każdego przedmiotu rozwiązywali uczniowie tych samych oddziałów szkolnych”.

W badaniu tym wzięło udział ogółem 3 575 uczniów. Zadania w arkuszach z:

  • języka polskiego rozwiązało 3 488 uczniów,
  • matematyki rozwiązało 3 498 uczniów,
  • języka angielskiego rozwiązało 3 463 uczniów.

„Próba uczniów została dobrana na podstawie danych Systemu Informacji Oświatowej (SIO), tak aby była w maksymalnym stopniu reprezentatywna dla krajowej populacji tegorocznych ósmoklasistów […]”.

Próbny egzamin ósmoklasisty: Najważniejsze wnioski

Najważniejsze wnioski z przeprowadzonego badania diagnostycznego CKE przedstawiło w sześciu punktach. Wynika z nich, że:

  • uczniowie nie mają większych trudności z rozwiązywaniem zadań z języka polskiego, które sprawdzają podstawowe umiejętności takie jak czytanie ze zrozumieniem czy wyszukiwanie informacji w tekście; zdecydowanie słabiej jednak radzą sobie z zadaniami dotyczącymi kształcenia językowego lub tworzenia krótszego lub dłuższego tekstu;
  • w przypadku matematyki uczniowie lepiej radzą sobie z zadaniami wymagającymi zastosowania znanego algorytmu; najwięcej trudności sprawiają im natomiast zadania wieloetapowe, w których wymagana jest wiedza i umiejętności z różnych działów matematyki;
  • uczniowie – zarówno w przypadku języka polskiego, jak i matematyki – słabiej radzą sobie z takimi umiejętnościami jak formułowanie wniosków, dobieranie trafnych argumentów, wyjaśnianie czy uzasadnianie tezy;
  • w przypadku języka polskiego i angielskiego problem stanowi używanie języka zgodnie z właściwą normą językową;
  • w języku angielskim spore trudności sprawiło uczniom tworzenie wypowiedzi pisemnej mającej na celu skuteczne przekazanie informacji; jako przyczyny podano błędy językowe, słabą znajomość słownictwa i struktur gramatycznych;
  • uczniowie lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań zamkniętych niż otwartych.

Czytaj więcej

Ferie wielkanocne 2025 w szkołach: Kiedy uczniowie mają wolne?

Język polski na próbnym egzaminie ósmoklasisty: Z czym nie radzą sobie uczniowie?

Na próbnym egzaminie z języka polskiego najłatwiejsze dla ósmoklasistów okazało się zadanie, które sprawdzało umiejętność wyszukiwania w tekście potrzebnych informacji. Ponadto dobrze poradzili sobie m.in. z zadaniami wymagającymi charakteryzowania bohaterów.

Najtrudniejsze dla uczniów okazały się natomiast zadania sprawdzające umiejętności związane z kształceniem językowym. Mieli duże problemy z poprawnością językową, ortograficzną i interpunkcyjną. Trudność sprawiły im również zadania sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu gramatyki języka polskiego, w szczególności te dotyczące części mowy i części zdania.

Wśród zadań sprawdzających opanowanie umiejętności z zakresu kształcenia literackiego i kulturowego najbardziej problematyczne okazało się zadanie, które wymagało znajomości treści lektury obowiązkowej „Kamienie na szaniec”.

CKE wskazała również, że ósmoklasiści na egzaminie próbnym z języka polskiego mieli trudności w zakresie:

  • określania funkcji środków stylistycznych;
  • składni zdań złożonych podrzędnie;
  • pisowni form adresatywnych;
  • tworzenia dłuższej wypowiedzi pisemnej;
  • poprawności składniowej i leksykalnej;
  • poprawnego zapisu w przypadku dialogów w opowiadaniu;
  • właściwej interpunkcji w zdaniach wielokrotnie złożonych;
  • pisowni łącznej i rozdzielnej;
  • stosowania wielkich liter w zapisie nazw własnych;
  • pisowni samogłosek nosowych na końcu wyrazów.

Czytaj więcej

Egzamin ósmoklasisty 2025. Harmonogram: Terminy i podstawowe informacje

Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki: Z tym uczniowie mieli problem

W przypadku arkuszy z matematyki CKE zwraca uwagę, że ósmoklasiści lepiej radzili sobie z zadaniami zamkniętymi niż z zadaniami otwartymi. Najłatwiejsze dla uczniów okazały się zadania dotyczące m.in. tematyki geometrii płaskiej i prawdopodobieństwa. Natomiast najtrudniejsze okazały się te sprawdzające wiedzę i umiejętności obejmujące m.in. najmniejszą wspólną wielokrotność i działania na potęgach.

CKE wykazała, że na próbnym egzaminie ósmoklasisty z matematyki uczniowie mieli największe trudności z:

  • zadaniami otwartymi wieloetapowymi wymagającymi zaplanowania strategii rozwiązania oraz umiejętności interpretacji danych;
  • zapisywaniem zależności w postaci wyrażeń algebraicznych na podstawie danych, przekształcaniem wyrażeń algebraicznych oraz wykonywaniem działań na wyrażeniach algebraicznych;
  • rozwiązywaniem zadań dotyczących uzasadniania;
  • zadaniami z geometrii płaskiej i przestrzennej (niewłaściwa identyfikacja krawędzi, mylenie pojęcia powierzchni bryły z objętością);
  • wykonywaniem działań na potęgach (brak znajomości reguł mnożenia, dzielenia potęg o wykładnikach całkowitych dodatnich oraz mnożenia potęg o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach);
  • sprawnością rachunkową.

W analizie CKE zauważyła również, że „do często popełnianych błędów należą również błędy przepisania, błędy wynikające z nieuważnego czytania polecenia, chaotycznego zapisu oraz niedokładnej analizy treści zadania”.

Czytaj więcej

Matura 2025: Harmonogram. Kiedy egzaminy z j. polskiego, matematyki i j. angielskiego?

Język angielski na próbnym egzaminie ósmoklasisty: Z tym nie radzą sobie uczniowie

W przypadku próbnego egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego najłatwiejsze dla uczniów, jak wynika z analizy przygotowanej przez CKE, okazały się zadania, które sprawdzały znajomość funkcji językowych oraz rozumienie ze słuchu.

Najtrudniejsze zaś były zadania otwarte, w których zdający musieli wykazać się znajomością środków językowych oraz umiejętnością reagowania językowego w określonych sytuacjach, a także umiejętnością tworzenia wypowiedzi pisemnej oraz znajdowania określonych informacji w wysłuchanej wypowiedzi.

Na podstawie analizy wyników badania diagnostycznego CKE stwierdziła, że najwięcej trudności sprawia ósmoklasistom:

  • tłumaczenie fragmentów zdań,
  • poprawność językowa,
  • rozpoznawanie związków między częściami tekstu.

31 marca Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała „Informację o wynikach i wnioskach z testu diagnostycznego w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty, przeprowadzonego w grudniu 2024 roku”. Powstała ona przy współpracy z Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi. W liczącym 32 strony dokumencie przedstawiono szczegółową analizę, w której zawarto m.in. informację na temat tego, z czym uczniowie mają największe problemy w zakresie języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.

Próbny egzamin ósmoklasisty: Na czym polegało badanie diagnostyczne przeprowadzone przez CKE?

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: Harmonogram. Kiedy egzaminy z j. polskiego, matematyki i j. angielskiego?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Czy szkoła może nie dopuścić do matury „uczniów nierokujących”?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Prof. Marek Konopczyński: Powinniśmy zlikwidować egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura coraz bliżej! Oto portal, który ułatwi Twojemu dziecku przygotowania bezpłatnie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Matura i egzamin ósmoklasisty
Ostatni dzwonek dla maturzystów 2025. Kończy się termin składania deklaracji