Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Szkolnictwo branżowe w Polsce przechodzi właśnie jeden z najintensywniejszych okresów przemian od lat. Ministerstwo Edukacji zakończyło pierwszy etap ogólnokrajowych spotkań, podczas których eksperci i przedstawiciele poszczególnych branż dyskutowali o kierunku niezbędnych reform. To część szeroko zakrojonego projektu mającego dostosować system kształcenia zawodowego do wyzwań współczesnego rynku pracy.
Czytaj więcej
W publicznych i niepublicznych szkołach ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe uczy...
Od listopada 2024 do czerwca 2025 roku odbyło się 25 spotkań konsultacyjnych. Wzięli w nich udział specjaliści reprezentujący zarówno sektor przedsiębiorstw, jak i środowiska zawodowe – osoby, które na co dzień obserwują, jak dynamicznie zmieniają się wymagania wobec pracowników. Wreszcie, jak podkreśla resort, udało się zebrać pełny obraz aktualnych potrzeb rynku oraz wskazać obszary, w których konieczna jest modernizacja programów nauczania.
Nowe kompetencje, nowy absolwent
Jednym z kluczowych efektów prac jest decyzja o rozszerzeniu i aktualizacji podstaw programowych. Mają one zostać wzbogacone o tzw. profile absolwenta – opis nowoczesnych kompetencji, których oczekuje się od młodych specjalistów w danej dziedzinie. To zmiana, która ma ułatwić pracodawcom identyfikację umiejętności zdobywanych w szkołach branżowych, a uczniom – lepsze zrozumienie swojej przyszłej roli na rynku pracy.