Takie dane przynoszą wyniki ogłoszonego we wtorek przez Instytut Badań Edukacyjnych ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów (OBUT). Analitycy sprawdzili umiejętności matematyczne przeszło 220 tys. trzecioklasistów z ponad 7,6 tys. szkół podstawowych. Dzieci zdobyły średnio 56 proc. możliwych do zdobycia punktów. Bardziej niepokojące są jednak szczegóły tej analizy.
40 proc. uczniów nie rozwiązało żadnego lub rozwiązało zaledwie jedno z trzech zadań sprawdzających sprawność rachunkową. Jedno z nich dotyczyło umiejętności dodawania i odejmowania, dwa – znajomości tabliczki mnożenia. Z zadaniem, w którym uczniowie mieli uzupełnić pola składającej się z kilku działań tabeli mnożenia, poradziło sobie zaledwie 34 proc. uczniów.
Eksperci po analizie wyników stwierdzili, że poważne problemy z wykonywaniem podstawowych działań miała jedna piąta uczniów. Wskazują, że sprawność rachunkowa w tym zakresie jest podstawą budowania kolejnych umiejętności matematycznych.
Badanie wykazało też, że spory odsetek uczniów ma problem z selekcją informacji, wyobraźnią geometryczną czy dostrzeganiem zależności. Prawie 30 proc. uczniów nie poradziło sobie z żadnym zadaniem z tego ostatniego obszaru. Eksperci zastrzegają jednak, że są to bardziej zaawansowane umiejętności matematyczne i na tym etapie edukacji jest to sytuacja naturalna. Dodają przy tym, że zaniechanie rozwijania tych umiejętności może doprowadzić do ich zaniku nawet u tych, którzy je posiadają.
Badanie OBUT to kolejna już analiza wskazująca na problemy polskiej szkoły w nauczaniu matematyki. Zdaniem ekspertów pojawiają się one właśnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wynika to z tego, że nauczyciele często nie mają przygotowania z zakresu dydaktyki matematycznej.