Reklama

Trzecioklasistów duże kłopoty z matematyką

Aż 64 proc. uczniów klas trzecich nie potrafi rozwiązać zadań, które wymagają od nich znajomości tabliczki mnożenia.

Publikacja: 03.12.2014 01:00

Trzecioklasistów duże kłopoty z matematyką

Foto: Fotorzepa/Dorota Awiorko

Takie dane przynoszą wyniki ogłoszonego we wtorek przez Instytut Badań Edukacyjnych ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów (OBUT). Analitycy sprawdzili umiejętności matematyczne przeszło 220 tys. trzecioklasistów z ponad 7,6 tys. szkół podstawowych. Dzieci zdobyły średnio 56 proc. możliwych do zdobycia punktów. Bardziej niepokojące są jednak szczegóły tej analizy.

40 proc. uczniów nie rozwiązało żadnego lub rozwiązało zaledwie jedno z trzech zadań sprawdzających sprawność rachunkową. Jedno z nich dotyczyło umiejętności dodawania i odejmowania, dwa – znajomości tabliczki mnożenia. Z zadaniem, w którym uczniowie mieli uzupełnić pola składającej się z kilku działań tabeli mnożenia, poradziło sobie zaledwie 34 proc. uczniów.

Eksperci po analizie wyników stwierdzili, że poważne problemy z wykonywaniem podstawowych działań miała jedna piąta uczniów. Wskazują, że sprawność rachunkowa w tym zakresie jest podstawą budowania kolejnych umiejętności matematycznych.

Badanie wykazało też, że spory odsetek uczniów ma problem z selekcją informacji, wyobraźnią geometryczną czy dostrzeganiem zależności. Prawie 30 proc. uczniów nie poradziło sobie z żadnym zadaniem z tego ostatniego obszaru. Eksperci zastrzegają jednak, że są to bardziej zaawansowane umiejętności matematyczne i na tym etapie edukacji jest to sytuacja naturalna. Dodają przy tym, że zaniechanie rozwijania tych umiejętności może doprowadzić do ich zaniku nawet u tych, którzy je posiadają.

Badanie OBUT to kolejna już analiza wskazująca na problemy polskiej szkoły w nauczaniu matematyki. Zdaniem ekspertów pojawiają się one właśnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Wynika to z tego, że nauczyciele często nie mają przygotowania z zakresu dydaktyki matematycznej.

Reklama
Reklama

Minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska w czerwcu na łamach „Rzeczpospolitej" zapowiedziała działania, które mają wesprzeć nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Wczoraj zapewniła nas, że pracują nad tym Instytut Badań Eduakcyjnych, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Centralna Komisja Edukacyjna. Działania mają być sfinansowane z budżetu unijnego.

Edukacja
Działaj i decyduj, czyli jak nauczyć młodych ludzi sprawczości
Edukacja
Komisja Etyki Reklamy: Zniżki w sklepach za oceny na świadectwie to nieetyczne praktyki
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama