Reklama

TIMSS 2023, czyli nauki przyrodnicze i matematyka: świetne wyniki, lecz satysfakcji brak

W TIMSS 2023 wzięli udział uczniowie, rodzice, nauczyciele i dyrektorzy z niemal 60 krajów i regionów. Polscy uczniowie wypadli bardzo dobrze z matematyki i nauk przyrodniczych - niemniej, ich poczucie przynależności do szkolnych społeczności jest najmniejsze wśród badanych krajów.

Publikacja: 06.12.2024 10:15

TIMSS 2023, czyli nauki przyrodnicze i matematyka: świetne wyniki, lecz satysfakcji brak

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Zgodnie z wynikami Międzynarodowego Badania Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS 2023 polscy czwartoklasiści znaleźli się w światowej czołówce. Wyniki z matematyki i przyrody są wyższe niż w 2019 roku. Ale pod względem satysfakcji zawodowej nauczycieli matematyki Polska znalazła się na przedostatnim miejscu, zaś w przypadku przyrody na ostatnim wśród 58 krajów.

Czytaj więcej

Badanie TIMSS 2019 - jak wypadli uczniowie z Polski

TIMSS 2023: światowa czołówka uczniów w matematyce i naukach przyrodniczych

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił polski raport z badania TIMSS 2023. Wynika z niego, że średni wynik polskich czwartoklasistów w matematyce wyniósł 546 punktów, co dało Polsce 10. miejsce w rankingu. Lepszy wynik odnotowano w 7 krajach – czołówka to kraje azjatyckie, Turcja, Litwa i Anglia. Natomiast średni wynik naszych czwartoklasistów w przyrodzie wyniósł 550 punktów, co pozwoliło zająć Polsce 7. miejsce w rankingu. Istotnie lepszy wynik odnotowano jedynie w 4 krajach (z Europy wyprzedza nas jedynie Anglia).

Zarówno w matematyce, jak i przyrodzie odsetek uczniów o wysokich umiejętnościach (poziom co najmniej wysoki) wzrósł w stosunku do 2019 r. Natomiast odsetek uczniów osiągających poziom niski lub poniżej niskiego zmniejszył się w porównaniu z rokiem 2019 – zarówno w matematyce, jak i w przyrodzie.

Reklama
Reklama

Nie lubią szkoły i matematyki. TIMSS 2023 o nastawieniu polskich uczniów

W ślad za doskonałymi wynikami nie idzie w parze chęć do uczenia się obu badanych przedmiotów. Mamy tu niejako paradoks. Uczniowie w Polsce coraz mniej lubią matematykę i przyrodę i z roku na rok te postawy systematycznie się pogarszają. Coraz mniejsza część czwartoklasistów lubi te przedmioty i uważa je za interesujące. Polska znalazła się w grupie krajów o najmniej pozytywnym stosunku zarówno do matematyki, jak i przyrody.

Czytaj więcej

Badanie umiejętności uczniów: Wyniki polskich nastolatków pogorszyły się

60% czwartoklasistów w Polsce deklaruje, że lubi chodzić do szkoły, ale kolejne edycje badania wskazują, że liczba tych którzy lubią chodzić do szkoły systematycznie maleje. Poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły zmierzone w 2023 roku jest najniższe spośród wszystkich krajów biorących udział w badaniu!

TIMSS 2023: polscy nauczyciele doświadczeni, ale starzejący się i bez satysfakcji

Nauczyciele uczący czwartoklasistów w Polsce charakteryzują się bardzo dużym doświadczeniem w zawodzie. Średni staż pracy nauczycieli matematyki wyniósł 24 lata, a przyrody aż 25 lat. I niestety widać postępujące problemy z tzw. starzeniem się kadry nauczycielskiej oraz braku w zawodzie młodych nauczycieli. W 2023 roku jedynie 15% czwartoklasistów miało nauczycieli matematyki i przyrody w wieku poniżej 40 lat.

Pod względem satysfakcji zawodowej nauczycieli matematyki Polska znalazła się na przedostatnim miejscu, zaś w przypadku przyrody na ostatnim wśród 58 krajów. I chociaż twierdzą, że lubią swoją pracę, uważają ją za inspirującą i dającą poczucie sensu i zadowolenia, to znacznie gorzej wypada poczucie dumy z zawodu i docenienia. Widać, jak dużą pracę musi wykonać państwo, by przywrócić autorytet i pozycję nauczyciela w szkole i społeczeństiwie.

Zaangażowanie rodziców w edukację uczniów. Co mówi badanie TIMSS 2023?

Polska znajduje się w czołówce krajów, w których rodzice przygotowują dzieci do nauki czytania i liczenia przed rozpoczęciem szkoły. Tylko w sześciu krajach średni wskaźnik zaangażowania rodziców w te aktywności jest wyższy. Wyniki badania TIMSS wskazują, że podejmowane przez rodziców aktywności z dziećmi wiążą się potem z wyższymi umiejętnościami z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych. W Polsce częstszy udział w aktywnościach z dziećmi deklarują rodzice o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Badania: Strach przed matematyką paraliżuje uczniów

Badanie TIMSS 2023

TIMSS (Trend in International Mathematics and Science Studies) to jedno z największych międzynarodowych badań porównawczych dotyczących nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.

W TIMSS 2023 wzięli udział uczniowie, rodzice, nauczyciele i dyrektorzy z niemal 60 krajów i regionów. Badanie w Polsce przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnych, losowych próbach uczniów kończących czwarty rok edukacji szkolnej, co umożliwia uogólnianie wyników na całą populację czwartoklasistów w każdym z 58 krajów. W Polsce zebrano dane od 4666 uczniów, 524 nauczycieli, 149 dyrektorów oraz 4324 rodziców.

Badanie TIMSS jest organizowane co 4 lata od 1995 roku. Polska uczestniczy w nim od 2011 roku.

Rodzice i uczniowie
Pakt przeciw przemocy. Wspólna deklaracja dla bezpieczeństwa uczniów
Rodzice i uczniowie
Podcast: dlaczego przed szpitalami psychiatrycznymi ustawiają się kolejki karetek z dziećmi?
Rodzice i uczniowie
Bez paniki i fake newsów. MEN uczy szkoły rozmawiać z uczniami o zagrożeniach
Rodzice i uczniowie
Legitymacja szkolna w aplikacji mObywatel Junior. Jak dodać dokument do aplikacji?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rodzice i uczniowie
Podcast „Szkoła na nowo”: Szon patrole, hejt i kryzys wychowawczy w polskiej szkole
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama