Aktualizacja: 08.05.2015 11:48 Publikacja: 07.05.2015 21:46
Polska szkoła wciąż nie jest cyfrowa
Foto: 123RF
Na próbę przeniesienia polskiej szkoły z epoki kredy do ery cyfrowej Ministerstwo Edukacji wyłożyło ok. 45 mln zł. W 2012 r. do 399 podstawówek w ramach pilotażu rządowego programu „Cyfrowa szkoła" trafiły zestawy przenośnych komputerów. Ówcześni czwartoklasiści dzięki nowoczesnym technologiom wykorzystywanym nie tylko na lekcjach informatyki, ale wszystkich przedmiotów, mieli kształcić się ciekawiej i efektywniej.
Pod koniec marca opisaliśmy wyniki analizy przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych, z których wynika, że program „Cyfrowej szkoły" w żaden sposób nie wpłynął na umiejętności i osiągnięcia uczniów sprawdzane przez egzamin szóstoklasisty. Eksperci IBE napisali, że „nie należy się spodziewać, by wdrażane w przyszłości w Polsce programy stanowiące kontynuację »Cyfrowej szkoły« w znaczący sposób oddziaływały na wyniki egzaminów zewnętrznych".
Po naszej publikacji poseł PiS Marek Łatas poprosił MEN o wyjaśnienia. Przygotowała je odpowiedzialna za proces cyfryzacji szkół wiceszefowa resortu edukacji Joanna Berdzik. Przekonuje, że program nie przełożył się pozytywnie na wyniki objętych nim uczniów, ponieważ nieuczestniczący w pilotażu uczniowie też mają dostęp do komputerów i internetu... w domu.
Postawiliśmy na decentralizację i autonomię szkół. To przynosi efekty – mówi Kristina Kallas, minister edukacji i badań Estonii.
Wiosną 2025 roku Zakopane ponownie stanie się miejscem spotkania naukowców, pedagogów, nauczycieli, studentów i wszystkich osób zainteresowanych przyszłością edukacji. XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja jutra” zapowiada się jako jedno z najważniejszych forów debat o przyszłości polskiego szkolnictwa, przyciągając nie tylko specjalistów, ale i obserwatorów szukających odpowiedzi na pytania o kształt i sens współczesnego nauczania.
Dla jurorów tegorocznego plebiscytu „Młodzieżowe Słowo Roku” najciekawszym słowem było „czemó”. Znaczenie jest standardowe, ale nikt nie wie, dlaczego na końcu wyrazu jest „ó”. A może to po prostu „o” z akcentem?
Już nie wystarczy 50 proc. obecności na zajęciach, by być klasyfikowanym. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje nowe przepisy dotyczące frekwencji w szkole. „Rzeczpospolita” dowiaduje się z kręgów bliskich resortu Barbary Nowackiej, że zmiana może być rewolucyjna.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
W redakcji "Rzeczpospolitej" rozumiemy, że edukacja jest ważna. Bo to od niej zależy przyszłość i dobrobyt naszego kraju. Dlatego rozpoczynamy debatę o tym, w jaki sposób i w jakim kierunku powinny iść zmiany w szkole.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Pisemny egzamin z języka polskiego rozpoczyna cykl trzech, obowiązkowych egzaminów na zakończenie szkoły podstawowej. Co zmieniło się w egzaminie od zeszłego roku? Jakie typy zadań pojawią się w tegorocznych arkuszach?
Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie o zmniejszeniu liczby katechez i obowiązku organizowania ich na pierwszej lub ostatniej lekcji.
W 2025 r. edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym - poinformowała w czwartek minister edukacji Barbara Nowacka.
W TIMSS 2023 wzięli udział uczniowie, rodzice, nauczyciele i dyrektorzy z niemal 60 krajów i regionów. Polscy uczniowie wypadli bardzo dobrze z matematyki i nauk przyrodniczych - niemniej, ich poczucie przynależności do szkolnych społeczności jest najmniejsze wśród badanych krajów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Sportu i Turystyki planują wprowadzenie nowej podstawy programowej zajęć wychowania fizycznego. Miałaby ona obowiązywać od przyszłego roku szkolnego.
W opinii zdecydowanej większości badanych nauczycieli i rodziców papierowe materiały edukacyjne, podręczniki i także karty pracy, poprawiają umiejętność czytania.
Dziś wiemy, że Steve Jobs nie mylił się, zapowiadając w styczniu 2007 r., że Apple wynalazł właśnie telefon na nowo. Wprowadzenie na rynek pierwszego iPhone całkowicie zrewolucjonizowało sposób, w jaki korzystamy z telefonów komórkowych. Nowe możliwości smartfonów przyczyniły się do znaczącego wzrostu w ostatnich latach liczby osób korzystających z tych urządzeń, jednocześnie poszerzając grono fanów smartfonów o zupełnie nowe typy użytkowników. Jednym z nich są dzieci.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekt rozporządzenia, zmieniającego sposób prowadzenia lekcji religii. W szkołach zredukowane zostaną one do jednej tygodniowo, a lekcje będą tylko na początku i końcu dnia zajęć.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas