Takie wnioski przynosi najnowsze zestawienie Eurydice (europejskiej sieci informacji o edukacji), która przyjrzała się rozkładowi zajęć w ramach obowiązkowej edukacji szkolnej. W przypadku Polski dotyczy to szkoły podstawowej oraz gimnazjum.
Z analizy Eurydice wynika, że w tym czasie polski system edukacji gwarantuje uczniom jedynie 578 godzin zegarowych nauki matematyki. 289 godzin w ramach nauki w klasach 4–6 szkoły podstawowej i tyle samo gimnazjum. W klasach 1–3 szkół podstawowych, gdzie realizowane jest tzw. kształcenie zintegrowane, choć podstawa programowa wyróżnia nauczanie matematyki, to nie określa liczby godzin, jaką powinien przeznaczyć na to nauczyciel.
Jak jest w innych krajach? W Finlandii, której system edukacyjny uznawany jest za najlepszy w Europie, w ramach dziewięciu lat obowiązkowej edukacji kurs matematyczny obejmuje 912 godzin. W Niemczech (Eurydice przyjrzało się tym landom, w których obowiązkowa edukacja trwa dziesięć lat) aż 1243 godziny, z czego tylko na pierwszym etapie edukacji w klasach 1–3 szkół podstawowych jest to aż 428 godzin. Czesi w ciągu dziewięciu lat edukacji fundują swoim uczniom 1018 godzin matematyki, Słowacy – 926.
We francuskiej szkole podstawowej, gdzie edukacja trwa pięć lat, każdy rok nauki to 180 godzin matematyki. Analitycy Eurydice wyliczyli, że w polskiej podstawówce na nauczanie matematyki poświęca się ok. 13,5 proc. całego czasu nauczania, to najniższy wskaźnik w Europie. W gimnazjum to 10,4 proc. całego czasu.
Polski uczeń ma zagwarantowanych 578 godzin nauki liczenia, niemiecki ponad 1200