Zmiany w ramowych planach nauczania szkół publicznych

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Wiadomo już, jak i przez kogo będą nauczane nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

Publikacja: 18.11.2024 13:13

Zmiany w ramowych planach nauczania szkół publicznych. Wiadomo już, jak i przez kogo będą nauczane n

Zmiany w ramowych planach nauczania szkół publicznych. Wiadomo już, jak i przez kogo będą nauczane nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

Foto: AdobeStock

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Edukacja obywatelska

Realizacja przedmiotu edukacja obywatelska rozpocznie się od roku szkolnego 2025/2026 w klasie II liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia, który będzie kontynuowany w kolejnym roku szkolnym w klasie III tych szkół, a w roku szkolnym 2027/2028 – także w klasie IV technikum. W przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej realizacja przedmiotu edukacja obywatelska rozpocznie się w klasie II i będzie kontynuowana w kolejnym roku w klasie III, a w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie zaocznej – rozpocznie się w semestrze I klasy II i będzie kontynuowana w semestrze II klasy II.

Czytaj więcej

"Szkoła na nowo": Edukacja obywatelska zamiast HiT – co zmieni się w szkole?

Przedmiot będzie realizowany w:

1) klasie II i III liceum ogólnokształcącego w wymiarze 3 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 2 godzin tygodniowo w klasie II i 1 godziny tygodniowo w klasie III;

2) klasie II i III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasie II i III (wymiar godzin jest analogiczny do wymiaru godzin przewidzianego wcześniej dla przedmiotu historia i teraźniejszość);

3) semestrze I i II w klasie II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie zaocznej w wymiarze 32 godzin w okresie nauczania, czyli po 16 godzin tygodniowo (wymiar godzin jest analogiczny do wymiaru godzin przewidzianego dla przedmiotu historia i teraźniejszość);

4) klasach II–IV technikum w wymiarze 3 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie;

5) klasie II i III branżowej szkoły I stopnia w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie. W związku z zaplanowaną realizacją nowego przedmiotu edukacja obywatelska w klasie II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie zaocznej, proponuje się przesunięcie wymiaru godzin przedmiotu historia (po 9 godzin w semestrze) z klasy II do klasy I.

Nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: historia, historia i teraźniejszość oraz wiedza o społeczeństwie będą mogli nauczać przedmiotu edukacja obywatelska.

Edukacja zdrowotna

Resort edukacji zaproponował, aby nowy przedmiot edukacja zdrowotna był realizowany obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) oraz w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia, przy czym w odniesieniu do uczniów ww. szkół, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia w roku szkolnym 2024/2025, nowy przedmiot będzie obowiązkowo realizowany w klasach II i III.

Szczegółowa realizacja przedmiotu ma wyglądać następująco:

1) w klasach IV–VIII szkół podstawowych w wymiarze 1 godziny tygodniowo w każdej klasie, przy czym przedmiot będzie realizowany w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego (nie przez cały rok szkolny), z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty w klasie VIII szkoły podstawowej; w związku z dodaniem nowego przedmiotu łączna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej w okresie nauczania zostanie zwiększona o 5 godzin w okresie nauczania (tj. w klasach IV–VIII);

2) w oddziałach przysposabiających do pracy organizowanych w klasach VII i VIII szkoły podstawowej w wymiarze 1 godziny tygodniowo, przy czym przedmiot będzie realizowany w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego (nie przez cały rok szkolny), z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty w klasie VIII szkoły podstawowej; w związku z dodaniem nowego przedmiotu łączna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziałach przysposabiających do pracy organizowanych w klasie VII i VIII szkoły podstawowej w okresie nauczania zostanie zwiększona o 2 godziny w dwuletnim okresie nauczania (tj. w klasach VII i VIII);

3) w liceum ogólnokształcącym (z wyłączeniem liceum ogólnokształcącego dla dorosłych), technikum i branżowej szkole I stopnia w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III; w związku z dodaniem nowego przedmiotu liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia zostanie zwiększona o 2 godziny w okresie nauczania.

Czytaj więcej

Edukacja zdrowotna już od szkoły podstawowej. Co planuje resort Barbary Nowackiej?

Posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, biologia i wychowanie fizyczne oraz psychologowie będą mogli nauczać edukacji zdrowotnej. Nauczyciele będą mieć możliwość uczestniczenia w szkoleniach doskonalących, które będą organizowane przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. Ponadto będą mogli również uczestniczyć w kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, finansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Inne zaproponowane zmiany

Kolejne zaproponowane zmiany mają na celu zmniejszenie obciążenia uczniów technikum w zakresie realizowania obowiązkowych zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach technikum i są zarekomendowane przez Radę Dyrektorów Szkół i Placówek Szkolnictwa Branżowego przy MEN.

Ministerstwo zaproponowało rezygnację z obowiązku realizowania przez uczniów technikum jednego z przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I technikum, przy czym jednocześnie, aby przedmiot mógł być realizowany jako zajęcia edukacyjne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.

Dokonuje się przesunięcia wymiaru godzin przedmiotu: historia (po 1 godzinie z klas I i II technikum do klas III i IV technikum), matematyka (1 godziny z klasy V technikum do klasy II technikum) i informatyka (1 godziny z klasy III technikum do klasy I technikum) – z zachowaniem dotychczasowego łącznego wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych w pięcioletnim okresie nauczania, co zapewni równomierny podział godzin w poszczególnych klasach technikum w sytuacji zaplanowanego wprowadzenia realizowania od dnia 1 września 2025 r. dwóch nowych przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

Czytaj więcej

MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu

Przewidziano także określenie wymiaru godzin przedmiotu biznes i zarządzanie, który będzie realizowany w klasie I i II technikum po 1 godzinie tygodniowo, zamiast dotychczasowego rozwiązania umożliwiającego realizację przedmiotu biznes i zarządzanie w klasie I i II albo tylko w klasie I albo tylko w klasie II, zgodnie z decyzją dyrektora, w wymiarze 2 godzin w okresie nauczania.

Zmiany dla klas mundurowych

Zmiany te polegają na dodaniu w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia ze względu na możliwość tworzenia w liceach ogólnokształcących i technikach nowych oddziałów, tj. oddziałów o profilu mundurowym. A także doprecyzuje się przepisy mówiące o tym, że zajęcia realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego są zajęciami z przygotowania wojskowego.

Czytaj więcej

Emeryci i uczniowie na policyjne wakaty. Czy to zażegna kryzys?

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 1 września 2025 roku.

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Edukacja obywatelska

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szkoły podstawowe i średnie
Podręcznik czy laptop? Ciekawe wnioski z badań wśród nauczycieli i rodziców
Szkoły podstawowe i średnie
Małopolska kuratorka oświaty marzy o trzystopniowej skali ocen w szkole
Szkoły podstawowe i średnie
"Szkoła na nowo": Edukacja obywatelska zamiast HiT – co zmieni się w szkole?
Szkoły podstawowe i średnie
Jak uczyć historii Polski? Politycy i historycy na konferencji
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Szkoły podstawowe i średnie
Edukacja cyfrowa. Czym jest? Wyzwania i perspektywy