Lecturus, spin-off Uniwersytetu Warszawskiego, rozpoczął współpracę z Fundacją Miasto w ramach ogólnopolskiego programu „Zdasz, czy ci się zdaje…?”. Przedsięwzięcie ma na celu wsparcie uczniów w przygotowaniu do matury i egzaminów ósmoklasisty. W jego realizację zaangażowane mają być samorządy w całym kraju.
Lecturus od dwóch lat rozwija platformę online, Lecturus Junior, na której udostępniane są pakiety kursów z języka polskiego, angielskiego i matematyki. Składają się one z pakietów, z których każdy liczy 25 zajęć. Po przeprowadzeniu lekcji uczestnicy mają do nich dostęp w postaci zarchiwizowanych nagrań na stronie platformy.
– Realizując ten program, dążymy do wyrównywania szans dzieci z rodzin, które – choć potrzebują – to nie są w stanie we własnym zakresie sfinansować dodatkowych zajęć przygotowujących do egzaminów – wyjaśnia Ryszard Grobelny, prezes Fundacji Miasto.
Samorządy i szkoły im podległe już teraz chętnie wykorzystują platformy edukacyjne i chwalą takie projekty. – Z programów lub platform mających na celu zwiększenie kwalifikacji uczniów w powiecie skarżyskim korzystają cztery szkoły podległe starostwu. Są to – dwa Licea Ogólnokształcące (I LO i II LO), Zespół Szkół Ekonomicznych (ZSE) oraz Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych (ZPRW) w Skarżysku-Kamiennej – mówi Jolanta Jagiełło, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej.
Wsparcie w nauce przedmiotów zawodowych
Jak dodaje, szkoły oceniają pozytywnie takie programy, Zespół Szkół Ekonomicznych współpracuje z Wirtualną Akademia TransEdu w Warszawie. Uczniowie klas technik spedytor korzystają z dodatkowych warsztatów prowadzonych on-line przez instruktorów Akademii; otrzymują również pakiety dodatkowych materiałów z branży spedycyjnej pomocnych w przygotowaniu do egzaminu zawodowego. Uczniowie klas patronackich Politechniki Świętokrzyskiej o profilu technik informatyk korzystają z materiałów Lokalnej Akademii Cisco oraz uczestniczą w wykładach i warsztatach prowadzonych przez pracowników naukowych Politechniki Świętokrzyskiej, uczniowie klas o profilu technik ekonomista i technik rachunkowości korzystają z materiałów udostępnianych przez Centrum Edukacji Księgowej w Warszawie.
Z kolei Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych korzysta z takich platform jak e-podręczniki.pl, czy dlanauczyciela.pl. Wykorzystywana jest tam też platforma wordwoall.net do tworzenia własnych materiałów dydaktycznych, interaktywnych zadań i ćwiczeń czy learningapps.org – aplikacja, dzięki której można przygotować atrakcyjne gry i zadania on-line dla uczniów oraz z uczniami.
Nauczyciele korzystają też z serwisów zawierających dyktanda online dla uczniów szkół podstawowych, platform umożliwiających tworzenie i przeprowadzanie quizów, testów, witryn do ćwiczenia matematyki czy biblioteki cyfrowej udostępniającej książki, czasopisma, grafiki, mapy, muzykalia oraz rękopisy pochodzące ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz instytucji współpracujących czy portalu edukator.pl, gdzie znajduje się baza materiałów edukacyjnych i narzędzi do tworzenia własnych.
– Programy i platformy zawierają różnego rodzaju treści dotyczące zagadnień naukowych, zgodnych z podstawą programową – tłumaczy Jolanta Jagiełło. – Poza tym przewidują także tryb przydatny osobom z dysleksją. Są funkcjonalne i przydatne pod względem merytorycznym. Są również darmowe, więc nie wymagają nakładów finansowych. Uczniowie zyskują dostęp do materiałów przygotowanych przez nauczycieli i specjalistów z różnych dziedzin nauki.
Kadra pedagogiczna I LO w Skarżysku–Kamiennej zwraca uwagę, że jest mało materiałów edukacyjnych odpowiadających w zakresie formy i treści wymogom matury w formule 2023, zarówno materiałów do pracy bieżącej jak i diagnostycznych. Z kolei ZPRW, ze względu na specyfikę placówki, zauważa, że najbardziej potrzebnymi programami są programy do socjoterapii, resocjalizacji, rozwijania kompetencji społecznych oraz technik szkolnych.
Również Starostwo Powiatowe w Kędzierzynie-Koźlu potwierdza, że liczba materiałów, platform bezpłatnych, z których korzystają nauczyciele jest bardzo duża. Do najchętniej używanych należą: zintegrowana Platforma Edukacyjna, Pistacja, e-podręczniki, Youtube, KhanAcademy, przygotowanie do matury Teraz Matura, generatory testów z przedmiotów maturalnych i strony CKE i OKE.
Sprawdzają się krótkie filmiki z przykładowymi rozwiązaniami zadań matematycznych – mówi Adam Lecibil ze Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie-Koźlu. – Nauczyciele i uczniowie korzystają z bezpłatnych programów w ramach przygotowań do egzaminów zewnętrznych.
Jak dodaje, najbardziej potrzebne są laboratoria przyszłości, a w szkołach zawodowych programy edukacyjne dotyczące przygotowania uczniów do egzaminów zawodowych z poszczególnych kwalifikacji.
Podobną opinie można usłyszeć w powiecie radomszczańskim. – Za najbardziej potrzebne uznać można programy dotyczące szkolnictwa zawodowego, programy wspomagające nauczanie nowoczesnych technologii oraz programy wspomagające przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych oraz egzaminów zawodowych – informuje Wioletta Bąk-Kempa, rzecznik prasowy Powiatu Radomszczańskiego.
Czytaj więcej
Ferie w pełni, ale ceny rodzinnych wyjazdów i zorganizowanego wypoczynku szybują. Nawet za oferowane przez samorządy zajęcia w ramach „zimy w mieście” trzeba często zapłacić, tak jak w Warszawie, kilkadziesiąt złotych dziennie. Wciąż jednak można znaleźć oferty bezpłatne lub dotowane.