Aktualizacja: 13.03.2025 04:01 Publikacja: 05.05.2023 15:24
Granica między tym, co wolno, a czego lepiej nie robić pełniąc podobną funkcję, albo będąc „zwykłym” nauczycielem, okazuje się dosyć płynna.
Foto: stock.adobe.com
Przekonała się o tym dyrektorka szkoły, która kierowniczy stołek straciła, gdy na jaw wyszło, że jest ona autorką obraźliwych wpisów internetowych. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że stojąca na czele takiej placówki nie powinna ostentacyjnie prezentować swoich poglądów, choć niewątpliwie nie można odmówić jej prawa do własnych przekonań politycznych.
Granica między tym, co wolno, a czego lepiej nie robić pełniąc podobną funkcję, albo będąc „zwykłym” nauczycielem, okazuje się dosyć płynna. Zawód ten - jak podkreśla prof. Marek Konopczyński z Uniwersytetu w Białymstoku - niewątpliwie wymaga utrzymania „wysokich standardów autoprezentacji i komunikacji”. Co oznacza to jednak w praktyce? Profesor wskazuje przede wszystkim na sposób prezentowania (a nie manifestowania) własnych poglądów, który powinien być „przyjęty w danym obszarze kulturowym”. - Trudno jest w zawodzie nauczycielskim oddzielić życie prywatne od zawodowego, ze względu na specyfikę tej profesji oraz nieustanny - bezpośredni lub pośredni - kontakt z uczniami i ich rodzinami – zauważa ekspert.
Szansy na większą różnorodność wśród nauczycielek i nauczycieli – zdaniem ekspertów – nie będzie bez podniesienia prestiżu zawodu i wyższych zarobków. Co ciekawe, dziś niezdominowaną przez jedną płeć sferą w edukacji wydaje się być wyłącznie szkolnictwo branżowe.
Jeszcze na dobre nie rozpoczęły się prace w Sejmie nad obywatelskim projektem nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela, a rząd publikuje swoje założenia. W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiły się właśnie główne tezy projektowanych zmian. Za przygotowanie projektu jest odpowiedzialny Sekretarz Stanu w MEN Henryk Kiepura (PSL). Przewiduje się, że projekt trafi pod obrady rządu w drugim kwartale.
Polskie szkoły braki kadrowe łatają godzinami ponadwymiarowymi. Tygodniowo w całym kraju nauczyciele wyrabiają ich ponad 2,2 mln – mówiła w podcaście „Szkoła na nowo” Urszula Woźniak, wiceprezeska Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Dofinansowanie obejmuje jedynie nauczycieli pozostających w zatrudnieniu na dzień 30 września 2023 r. Minister cyfryzacji informował jednak, że przewidywane jest umożliwienie otrzymania bonu na laptop nauczycielom zatrudnionym w placówkach po tej dacie.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Odprawy emerytalno-rentowe oraz nagrody jubileuszowe dla nauczycieli mają wzrosnąć. Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdza zmiany.
Wymóg oświadczenia o poddaniu dziecka szczepieniom jako kryterium dostępu do publicznego żłobka lub przedszkola jest zgodny z prawem, w tym z konstytucją.
Prawnicy od lat dyskutują o zaletach mediacji i pomysłach na jej upowszechnienie. Co zrobić, by wreszcie nastąpił przełom? O tym mówi Patrycja Starczewska, radczyni prawna z kancelarii Clyde & Co.
Jeśli do szkół miałoby wrócić przysposobienie obronne, dobrze by było, gdyby oprócz nauczycieli, zajęcia prowadzili specjaliści np. przedstawiciele organizacji proobronnych – mówi w podcaście „Szkoła na nowo” gen. Bogusław Pacek.
Nigdy dosyć wiedzy o prawach swoich i innych ludzi.
– Sprawa jesiennych ferii to temat dyskusyjny. Rozważany jest tzw. tydzień projektowy, który da uczniom trochę oddechu. Prywatnie uważam, że można zrobić dodatkowe dni wolne w listopadzie kosztem skrócenia wakacji – podkreśla dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
W programie nowego szkolnego przedmiotu „edukacja zdrowotna” powinny się znaleźć elementy wiedzy na temat ochrony danych osobowych, w tym danych dotyczących szeroko rozumianego zdrowia - postuluje prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosław Wróblewski.
Kujawsko-pomorskie gminy, które odpowiadają za prowadzenie przedszkoli, mogą wystąpić o dofinansowanie. Wnioski trzeba złożyć do 2 czerwca.
Żadne rozporządzenie samo w sobie nie stworzy społeczeństwa obywatelskiego. Najważniejsze pytanie brzmi: czy jako społeczeństwo damy tej zmianie szansę? Bo to nie od polityków zależy, czy społeczeństwo obywatelskie w Polsce będzie silne. To zależy od nas – obywateli.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas