Sondaż: Polska szkoła wymaga od uczniów za dużo? Ponad połowa Polaków: Tak

"Czy Pani/Pana zdaniem uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału?" - takie pytanie zadaliśmy uczestnikom sondażu SW Research dla rp.pl.

Publikacja: 29.04.2023 07:12

Zakończenie roku klas maturalnych w Policach

Zakończenie roku klas maturalnych w Policach

Foto: PAP/Marcin Bielecki

Pod koniec marca minister edukacji i nauki, Przemysław Czarnek, na antenie Polskiego Radia poinformował, że w Ministerstwie Edukacji i Nauki trwają prace nad odchudzeniem podstawy programowej w rozmaitych obszarach. Zmiany mają sprawić, że liczba lekcji w tygodniu dla uczniów w polskich szkołach ma zmniejszyć się o 3-5.

- W związku ze skargami, które otrzymaliśmy, że siatka godzin lekcyjnych jest zbyt obszerna, chciałbym poinformować, że przystąpiliśmy energicznie do prac zmierzających do odchudzenia podstawy programowej w rozmaitych obszarach - mówił Czarnek.

Minister tłumaczył, że dzięki odchudzeniu podstawy programowej uczniowie "mają mieć więcej czasu na wspólnotę" oraz na kontakty między sobą.

O słowa Czarnka pytaliśmy w sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej". Za zmniejszeniem podstawy programowej i ograniczeniem liczby lekcji w tygodniu opowiedziało się 37,6 proc. ankietowanych, przeciw było 42 proc. ankietowanych – przy czym aż 29 proc. odpowiedziało, że zdecydowanie nie należy tego robić.

Czytaj więcej

Sondaż: Odchudzić podstawę programową w szkołach? Polacy podzieleni

W sondażu SW Research dla "Rzeczpospolitej" postanowiliśmy spytać czy - zdaniem respondentów - "uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału", bez odniesienia do tego czy należałoby zmniejszyć liczbę lekcji w tygodniu.

Na pytanie "czy uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału" odpowiedzi "tak" udzieliło 54,3 proc. respondentów.

23,2 proc. badanych odpowiedziało "nie".

22,5 proc. respondentów nie ma zdania w tej sprawie.

- Niemal czterech badanych na pięciu (78%) w wieku do 24 lat sądzi, że uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału. Takiego samego zdania jest częściej niż co druga osoba (57%) z wykształceniem wyższym. Prawie 6 na 10 respondentów (58%) z dochodem w przedziale między 3001 a 4000 zł netto oraz taki sam odsetek badanych z miast wielkości między 100 a 199 tys. mieszkańców sądzi, że uczniowie szkół podstawowych i średnich są przeciążeni ilością materiału do przyswojenia - komentuje wyniki badania Justyna Sobczak, senior project manager w SW Research.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 25-26 kwietnia 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.


Pod koniec marca minister edukacji i nauki, Przemysław Czarnek, na antenie Polskiego Radia poinformował, że w Ministerstwie Edukacji i Nauki trwają prace nad odchudzeniem podstawy programowej w rozmaitych obszarach. Zmiany mają sprawić, że liczba lekcji w tygodniu dla uczniów w polskich szkołach ma zmniejszyć się o 3-5.

- W związku ze skargami, które otrzymaliśmy, że siatka godzin lekcyjnych jest zbyt obszerna, chciałbym poinformować, że przystąpiliśmy energicznie do prac zmierzających do odchudzenia podstawy programowej w rozmaitych obszarach - mówił Czarnek.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szkoły podstawowe i średnie
Edukacja obywatelska zastąpi HiT. Jednak pełne zmiany dopiero od 2025 r.
Szkoły podstawowe i średnie
Uczniowie z Ukrainy. Zagubieni i niewidoczni w polskim systemie
Szkoły podstawowe i średnie
WDŻ do likwidacji. Jest decyzja MEN co w zamian
Szkoły podstawowe i średnie
„Rzeczpospolita” udostępnia subskrypcje rp.pl: współpraca na rzecz lepszej edukacji
Szkoły podstawowe i średnie
Będą e-podręczniki. Uczniowie nie będą musieli już dźwigać ciężkich tornistrów