Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 16.02.2015 22:54 Publikacja: 16.02.2015 20:30
Foto: Fotorzepa/Kuba Kamiński
Tylko 40 proc. z nich uważa, że oni lub ich koledzy dobrze radzą sobie z tym przedmiotem. To o wiele mniej niż średnia dla krajów OECD, gdzie odsetek uczniów dobrze czujących się w tym obszarze wiedzy sięga 60 proc. Takie wnioski płyną z suplementu do badania PISA, czyli Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, które prowadzone jest wśród 15-latków w przeszło 60 krajach na świece, który diagnozował samoocenę uczniów w obszarze matematyki.
Niżej od polskich gimnazjalistów swoje kompetencje matematyczne oceniają tylko Japończycy, Chorwaci i Wietnamczycy. Jednocześnie w takich krajach jak Wielka Brytania, Dania czy Islandia odsetek uczniów zadowolonych ze swoich umiejętności matematycznych przekracza aż 80 proc.
W innych obszarach polscy uczniowie aż tak bardzo nie odbiegają od rówieśników z innych krajów. Połowa z nich przyznaje, że nauka matematyki przychodzi im z trudnością, a tylko jedna trzecia, że rozumie wszystko na lekcjach. Tu średnia dla krajów OECD jest nieco wyższa i wynosi 37 proc.
Skąd zatem ta różnica w samoocenie? Zdaniem dr Anny Widur, matematyka ze Studium Pedagogicznego UJ, przyczyny są dwie.
Dla jurorów tegorocznego plebiscytu „Młodzieżowe Słowo Roku” najciekawszym słowem było „czemó”. Znaczenie jest standardowe, ale nikt nie wie, dlaczego na końcu wyrazu jest „ó”. A może to po prostu „o” z akcentem?
Już nie wystarczy 50 proc. obecności na zajęciach, by być klasyfikowanym. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje nowe przepisy dotyczące frekwencji w szkole. „Rzeczpospolita” dowiaduje się z kręgów bliskich resortu Barbary Nowackiej, że zmiana może być rewolucyjna.
W redakcji "Rzeczpospolitej" rozumiemy, że edukacja jest ważna. Bo to od niej zależy przyszłość i dobrobyt naszego kraju. Dlatego rozpoczynamy debatę o tym, w jaki sposób i w jakim kierunku powinny iść zmiany w szkole.
Ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka odwołała Marcina Smolika ze stanowiska dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Resort poinformował o tym w swoich mediach społecznościowych.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Szkołę w Chmurze często kończą uczniowie, którzy w tradycyjnym systemie nie mieliby żadnych szans. Egzaminy może zdali słabo, ale przynajmniej ukończyli szkołę.
W TIMSS 2023 wzięli udział uczniowie, rodzice, nauczyciele i dyrektorzy z niemal 60 krajów i regionów. Polscy uczniowie wypadli bardzo dobrze z matematyki i nauk przyrodniczych - niemniej, ich poczucie przynależności do szkolnych społeczności jest najmniejsze wśród badanych krajów.
Początek nowego roku szkolnego i akademickiego to wysyp ofert korepetycji. Część rodziców opłaciła je już w sierpniu, ale nowe oferty pojawiają się przez cały rok. Ile trzeba zapłacić za pomoc korepetytora w 2024 roku? Które zajęcia są najdroższe?
Co czwarty uczeń tak boi się porażki z matematyki, że nawet nie próbuje rozwiązywać zadania – pokazują analizy.
Próbna matura z matematyki – gdyby był prawdziwym egzaminem zakończyłby się sukcesem dla 85 proc. uczniów z liceów i 65 proc. z techników. Z angielskiego za to zaliczenie z sukcesem egzaminu zakończyło się dla 99 proc. uczniów liceów i 94 proc. z techników.
Sztuczna inteligencja, o której głośno na świecie ze względu na jej możliwości i obawy przed wywróceniem do góry nogami edukacji, jak się okazuje, ma problem ze zwykłą matematyką. W sposób przekonujący udziela błędnych odpowiedzi na proste pytania.
Przewozy, w tym morskie i lotnicze, powróciły do przedpandemicznego poziomu.
Naukowcy, którzy stworzyli lwowską szkołę matematyczną, byli nie tylko geniuszami, ale też niezwykle barwnymi i ciekawymi postaciami.
Szybko postępuje odrodzenie gospodarki światowej, ale za wcześnie jeszcze na zmniejszanie publicznego wsparcia mimo wzrostu inflacji — uznała OECD w najnowszej prognozie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas