Aktualizacja: 24.11.2024 21:18 Publikacja: 28.11.2022 14:17
Foto: Fotorzepa/Piotr Guzik
Ponad 120 tys. pracowników naukowych i doktorantów od stycznia dostanie podwyżkę. Wysokość minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej, z którą powiązane są płace pozostałej kadry akademickiej, wzrośnie z 6410 zł do 7210,00 zł, czyli o 12,5 proc. Jednak taka podwyżka nie satysfakcjonuje środowiska naukowego.
- Minimalna płaca asystenta to 50 proc. minimalnego wynagrodzenia zasadniczego profesora. Trudno sobie wyobrazić, by absolwenci studiów na politechnice chcieli pracować za 3605 zł brutto. W sektorze prywatnym od ręki otrzymają więcej niż ich promotor po 20 latach pracy - mówi dr Tomasz Wójcik, przewodniczący NSZZ „Solidarność” na Politechnice Wrocławskiej. Zaznacza też, że wiele osób zatrudnianych w uczelni, nie tylko osób sprzątających, ale także wysokiej klasy techników wspomagających dydaktykę, otrzymuje płacę minimalną.
Najnowszy raport opracowany przez naukowczynie z Uniwersytetu Warszawskiego pokazuje, że aż 49 proc. młodych nauczycieli, którzy uczą mniej niż pięć lat, rozważa zmianę zawodu. Obecnie w polskich placówkach brakuje ok. 20 tys. pedagogów. O tym problemie rozmawiamy ze Sławomirem Broniarzem, prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało Barometr zawodów 2025, czyli prognozę sytuacji w zawodach na nadchodzący rok ze wskazaniem, w których zawodach pracodawcy będą mieli trudności w znalezieniu wykwalifikowanych pracowników. Wśród 23 deficytowych zawodów w Polsce znalazło się aż pięć grup zawodowych nauczycieli.
Szkoła w Hrubieszowie walczy o dodatkowe pieniądze, by kształcić w nowych i potrzebnych na rynku zawodach. Być może wykształci także budowniczych dronów.
Będąc dyrektorem szkoły czuję się tak, jakbym siedział na takiej bombie, która prędzej czy później, ale kiedyś wybuchnie. Choć szkoła, w której pracuję jest bardzo fajna – mówi Jarosław Pytlak, nauczyciel, dyrektor Zespołu Szkół STO na warszawskim Bemowie, autorem bloga „Wokół szkoły”.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Kiedyś wystarczyło, by prowadził wykład. Dziś wymaga się od nauczyciela, by także wykorzystywał nowoczesne metody nauczania, sztuczną inteligencję, starał się zaciekawić uczniów, rozbudzał w nich pasje, wspierał, był ich wychowawcą i mentorem.
Strefa Edukacji w Muzeum Gazowni Warszawskiej to unikalna przestrzeń, w której historia przemysłu łączy się z pasją do nauki, eksperymentowania oraz twórczego działania. Oferta edukacyjna muzeum obejmuje szeroką gamę warsztatów, skierowanych do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych oraz rodzin z dziećmi. Tematyka zajęć łączy fascynujące eksperymenty z dziedziny chemii i fizyki z kreatywnymi działaniami artystycznymi oraz warsztatami ekologicznymi, umożliwiając uczestnikom rozwój w duchu zabawy i nauki.
Wydatki na oświatę pochłaniają coraz poważniejszą część budżetów samorządów. Finansowanie oświaty oraz powrót do odebranych kompetencji samorządowych to tematy do rozmów z rządem.
Zaawansowane algorytmy są skutecznym wsparciem dla działów HR w rekrutacji, analizie danych i optymalizacji procesów. Pozwalają zaoszczędzić czas i poprawiają jakość decyzji. Ale niosą też ze sobą wyzwania.
Prace rządowe nad ustawą w tej sprawie są bliskie zakończenia – zapewniła Marzena Okła-Drewnowicz, minister do spraw polityki senioralnej Polski .
Rząd zamierza poczekać na wyniki dialogu autonomicznego partnerów społecznych (związków zawodowych i pracodawców) zanim ruszy z pracami nad wdrożeniem tzw. dyrektywy platformowej.
Zakup sprzętu laboratoryjnego do wykonywania eksperymentów, strefa gier i relaksu, zakup instrumentów muzycznych czy nowego sprzętu teatralnego - wśród takich propozycji ze szkolnego budżetu obywatelskiego mogli wybierać uczniowie mrągowskich szkół.
Jak powiedział premier Donald Tusk, „wojna na wschodzie wchodzi w decydującą fazę”. Szef polskiego rządu zaznaczył także, że realnym scenariuszem jest „konflikt globalny”.
Kobiety wciąż stanowią mniejszość w lokalnych władzach, mimo rosnącej liczby kandydatek w wyborach. Jakie są przyczyny tej nierówności i co można zrobić, aby zwiększyć reprezentację kobiet w polityce lokalnej?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas