Od jesieni Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej uczestniczy w internetowej grze Second Life. Na czym ona polega?
Rafał Moczadło: Second Life (SL) jest wirtualnym, trójwymiarowym światem tworzonym i przekształcanym całkowicie przez jego użytkowników. Każdy użytkownik porusza się w tym świecie za pomocą awatara, czyli animowanej postaci, którą można dowolnie modyfikować. Są trzy sposoby poruszania się w tym środowisku: chodzenie, latanie oraz teleportacja. Awatary mogą komunikować się tekstowo, mówić do siebie i używać gestów. SL pełni również funkcję serwisu społecznościowego. Nie jest to gra. Gra bowiem wymaga określonych reguł, współzawodnictwa lub dążenia do realizacji określonego celu. Second Life nie spełnia żadnego z tych kryteriów. Czasem definiuje się go jako sieciową, wieloosobową grę fabularną. To błąd, ponieważ z grą komputerową SL ma wspólny właściwie jedynie interface oraz to, że się odbywa w Internecie, a jedynym sposobem skorzystania z Second Life jest komputer podłączony do sieci z zainstalowanym darmowym oprogramowaniem.
Czym SL przyciąga kolejnych użytkowników?
Jest bazą danych, miejscem informacji i promocji realnych instytucji i firm. Wiele firm tworzy w Second Life miejsca wystawowe, umieszczając tam swoje produkty. Można znaleźć tam odnośniki do stron internetowych. Oprócz przedstawiania swoich produktów firmy promują się, rozdając gadżety, które można wykorzystać w Second Life, np. wirtualne samochody określonej marki. Innym sposobem promocji firm jest sposób zagospodarowania przestrzeni na własnej wyspie. Piękna architektura przyciąga potencjalnych klientów. Wiele firm korzysta z usług doświadczonych użytkowników wirtualnego świata, którzy projektują i aranżują przestrzeń oraz wykonują wszystkie przedmioty dla firm. Second Life jest miejscem rozrywki i pracy setek tysięcy osób. Ciekawostką jest, że można tam zarabiać pieniądze. Możliwe jest sprzedawanie wirtualnych produktów i usług za wirtualną walutę L$ (linden dolary). Waluta ta jest wymienialna na realne pieniądze – dolary amerykańskie – po zmiennym, ustalanym przez rynek kursie. Można więc założyć w sieci własny biznes, zajmując się np. budowaniem obiektów, organizowaniem imprez czy doradzaniem, w jaki sposób promować się w SL. Wirtualny świat daje podobne możliwości zakładania interesu jak świat realny.
UMCS stworzył w SL własny kampus. Ile to kosztowało?