Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.
Minister Edukacji, zobligowany przepisami ustawy Prawo oświatowe, w czerwcu każdego roku wydaje dokument przedstawiający kierunki realizacji polityki oświatowej na kolejny rok szkolny. „Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej” stanowią potem podstawę do planowania działań przez organy nadzoru pedagogicznego i placówki doskonalenia nauczycieli.
Czytaj więcej
Prawdopodobnie już od nowego roku szkolnego przy Ministrze Edukacji Narodowej zacznie działać Rzecznik Praw Uczniowskich. Zajmować się będzie nie tylko prawami ucznia, ale także jego obowiązkami.
Kierunki zmian w oświacie: zdrowie, bezpieczeństwo, obronność
W ogłoszonym kilka dni temu dokumencie ustalono siedem podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.