Ustrzec dziecko przed stereotypami

Psycholog radzi, by uczyć dialogu i wygłaszania własnych sądów

Publikacja: 22.05.2010 03:27

– Do szkoły powinni wrócić mężczyźni. Obecność w nich tylko kobiet to stereotyp, który powinno się zmienić – twierdzi prof. Sławomir Żurek z KUL, który uczestniczył w piątek w dyskusji „Jak wychowywać dzieci, by nie myślały w sposób stereotypowy”.

Spotkanie psychologów, pedagogów i przedstawicieli Kościołów zorganizowała Elżbieta Radziszewska, pełnomocnik rządu ds. równego traktowania. Eksperci się zastanawiali, jak wychowywać dzieci tak, by nie narzucać im utartego postrzegania świata.

Jacek Strzemieczny z Centrum Edukacji Obywatelskiej przytoczył przykład programu edukacyjnego „Ślady przeszłości”, w ramach którego młodzież odkrywa np. zapomniane cmentarze żydowskie i przy tej okazji poznaje wspólną historię Polaków i Żydów i toczy trudne dyskusje, w których obalane są stereotypy.

[b]Rz: Dlaczego istnieją stereotypy?[/b]

Aleksandra Piotrowska, psycholog z UW i Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP: Stereotypy to gotowe poglądy, które przyjmujemy od innych. Chętnie się nimi posługujemy, bo umożliwiają wygłaszanie opinii niepopartych własnym doświadczeniem. Poza tym upraszczają nam życie. Sprawiają, że nie musimy sami osądzać i podejmować decyzji. Wszystko jest proste: spotykam rudego, więc myślę: „to człowiek złośliwy”, gdy widzę mundurowego, to nasuwa mi się, że to człowiek zdyscyplinowany i rzetelny. Ale to jest upraszczanie na zasadzie zafałszowania rzeczywistości.

[b]Kiedy dziecko zaczyna myśleć stereotypowo?[/b]

Dzieci bardzo wcześnie zaczynają ulegać stereotypom. Jedna z moich studentek obserwowała kontakty między dziećmi różnych ras na warszawskim placu zabaw w pobliżu ambasad. Już trzylatki wypowiadały przezwiska wykpiwające ciemnoskórą dziewczynkę. Dzieci same tych przezwisk nie wymyślają, tylko przejmują od dorosłych.

[b]Od rodziców? [/b]

Nie tylko. Jeśli nauczycielka w przedszkolu mówi: „Kasiu, jak ty się zachowujesz, zupełnie jakbyś była chłopakiem”, to zachęca do myślenia stereotypowego. Inni moi studenci porównywali przejawy stereotypowego myślenia i sądów u dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów ze szkoły podstawowej. Okazało się, że uczniowie silniej niż przedszkolaki przejawiali stereotypowe myślenie.

[b]O jakich stereotypach mówimy? [/b]

Studenci badali wizję płci: jaka jest kobieta, a jaki mężczyzna. Im starsze dziecko, tym większe miało przeświadczenie, że kobieta z założenia jest łagodna, czuła, opiekuńcza, a mężczyzna energiczny, zaradny, pomysłowy.

[b]O czym to świadczy?[/b]

O tym, że przejmowanie stereotypów to wyłącznie kwestia uczenia się. Tego, ile razy w życiu dziecko zetknęło się ze stereotypowymi poglądami. Tych kilka lat dzielących cztero – pięciolatki od ośmio – dziewięciolatków było właśnie latami przyjmowania stereotypowych treści od rodziców, nauczycieli, z podręczników, z mediów.

[b]Podręczniki utrwalają stereotypy?[/b]

Nie ma w nich stereotypów rasistowskich, bo treść podręcznika podlega kontroli recenzentów. Ale wciąż są takie przykłady, że to mama z córką są przedstawiane w kuchni przy obieraniu ziemniaków, a tata z synkiem majsterkują albo planują wakacje.

[b]Co złego jest w przedstawianiu takiego podziału ról społecznych? [/b]

Stereotypy są nieprawdziwe: nie każda kobieta jest łagodna i nie każdy mężczyzna zaradny. Ale to raczej pytanie o wartości, jakie chcemy propagować. Myślę, że są ludzie przekonani, iż dobrze funkcjonujące społeczeństwo wymaga tego, żeby były jasno określone role: kobiety jako opiekunki ogniska domowego i mężczyzny jako tego, który realizuje się zawodowo. Część ludzi znów uważa, że naszą rolę życiową powinny definiować indywidualne cechy osobowości, a nie płeć, jaką reprezentujemy.

[b]Jak wychowywać dziecko, by nie myślało stereotypowo?[/b]

Przez dialog i umożliwianie mu wygłaszania swojego zdania. Jeśli rodzice dzielą poglądy na zgodne z własnymi i błędne, to dziecko nie nauczy się tolerancji dla odmienności i krytycznego myślenia.

– Do szkoły powinni wrócić mężczyźni. Obecność w nich tylko kobiet to stereotyp, który powinno się zmienić – twierdzi prof. Sławomir Żurek z KUL, który uczestniczył w piątek w dyskusji „Jak wychowywać dzieci, by nie myślały w sposób stereotypowy”.

Spotkanie psychologów, pedagogów i przedstawicieli Kościołów zorganizowała Elżbieta Radziszewska, pełnomocnik rządu ds. równego traktowania. Eksperci się zastanawiali, jak wychowywać dzieci tak, by nie narzucać im utartego postrzegania świata.

Pozostało 87% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?