Analitycy IBE wzięli pod lupę blisko 6 tys. uczniów. Porównali ich wyniki edukacyjne osiągnięte w trzeciej klasie podstawowej i porównali z wyborami gier, których dokonywali już jako piątoklasiści. – Udało się wyłapać kilka związków - przekonuje autor analizy Kamil Sijko z IBE.

Oto wnioski dla 11 najbardziej popularnych gier. Po „Minecraft" sięgają chłopcy z nieznacznie wyższym poziomem inteligencji niż reszta badanych. Przeważnie gorzej radzą sobie z pisaniem, a lepiej z matematyką. Z kolei w grę „FIFA" grają chłopcy o poziomie inteligencji nieznacznie gorszym od średniego. Nieznacznie gorzej radzą sobie z czytaniem i pisaniem, lepiej za to z matematyką. „Sims" wybierają dziewczynki mające wyższe osiągnięcia szkolne w pisaniu i czytaniu. Mają one też lepszą sytuację rodzinną i wyższy poziom inteligencji na tle rówieśników.

W „League of Legends" grają chłopcy mający lepszą sytuację materialną niż rówieśnicy i uzyskujący nieco wyższe wyniki w teście umiejętności matematycznych. Angry Birds – to gra częściej wybierana przez dziewczynki osiągające lepsze niż przeciętne wyniki w czytaniu i będące w lepszej sytuacji materialnej niż rówieśnicy. Chłopcy w gorszej sytuacji materialnej sięgają po Counter-Strike. Przeważnie mają słabsze wyniki w pisaniu i czytaniu oraz niższy zmierzony poziom inteligencji. MovieStar Planet jest grą, w którą prawie wyłącznie grają dziewczęta. Z grupy rówieśniczej wyróżnia je to, że w klasie III lepiej pisały.

World of Tanks wybierają chłopcy z lepiej sytuowanych materialnie rodzin, przeważnie lepiej radzili sobie z matematyką niż rówieśnicy. Need for Speed charakteryzuje chłopców mających gorszą sytuację materialną, którzy gorzej radzą sobie z czytaniem niż rówieśnicy. Z kolei w Grand Theft Auto grają chłopcy, którzy dużo słabiej radzą sobie z pisaniem, matematyką i czytaniem. Mają też niższy poziom inteligencji. Niższy poziom inteligencji i problemy z pisaniem są charakterystyczne dla chłopców, którzy sięgają po grę Metin.

- Gry generalnie nie wpływają dobrze na osiągnięcia w szkole. Kluczowy jest tu czas jakie pochłaniają – mówi Sijko. Z obliczeń wykonanych w badaniu wynika, że najwięcej negatywnych korelacji ma granie w bijącego rekordy popularności Minecrafta. Uczeń grający w tę grę może osiągać średnio niższe oceny z matematyki, języka polskiego, języka angielskiego, i informatyki. Może też mieć więcej nieusprawiedliwionych nieobecności w szkole.