Uczeń spędza w domu na odrabianiu lekcji przeciętnie od 2,6 (klasy I – III szkoły podstawowej) do 3,6 godzin (klasa VII–VIII). Oznacza to od 13 do 18 godzin nauki w domu w przeciętnym tygodniu – pokazują badania przeprowadzone wspólnie przez Związek Miast Polskich i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty.
Ile w sumie czasu muszą się uczyć? Autorzy badania wskazują, że jeśli w przypadku uczniów klas VII – VIII do 18 godzin odrabiania lekcji doda się średnio 4 godziny na innych zajęciach edukacyjnych oraz 35 godzin lekcyjnych w szkole, otrzymamy łączny czas znacząco przekraczający tygodniowy wymiar etatu dorosłego. W szkole ponadpodstawowej ten czas się jeszcze wydłuża.
Odbywa się to kosztem własnych zainteresowań i sportu. Na te zajęcia uczniom pozostaje zaledwie 10 godzin tygodniowo.
Znaczna część uczniów, by poradzić sobie z lekcjami, musi korzystać z pomoc innych osób. W pierwszych klasach szkoły podstawowej dzieci samodzielnie wykonują średnio mniej niż połowę zadań, a uczniowie w szkołach ponadpodstawowych niecałe ? zadań. „Należy podkreślić, że większą samodzielność uczniów deklarują rodzice lepiej wykształceni oraz lepiej zarabiający. Zakres zadań domowych wydaje się więc w praktyce powodować, że szkoła utrwala zróżnicowanie społeczne zamiast wspierania rodzin o niższym potencjale edukacyjnym” – wskazali autorzy badania.
Konieczność dodatkowego wspierania uczniów w nauce to skutek tego, że, według deklaracji nauczycieli, są oni w stanie przećwiczyć i powtórzyć z dziećmi na lekcjach tylko 70 proc. materiału.