Z tego artykułu dowiesz się:
- Na jakim etapie dzieci zaczynają korzystać z urządzeń cyfrowych?
- Jak zmienia się czas spędzany przed ekranem w zależności od wieku dzieci?
- Jakie są różnice w korzystaniu z urządzeń w zależności od sytuacji ekonomicznej rodziny?
- W jaki sposób liczba domowników wpływa na czas ekranowy dzieci?
- Jakie różnice występują między dziećmi z miast a dziećmi ze wsi w kontekście korzystania z technologii?
- Jakie wyzwania niesie za sobą wczesna i intensywna ekspozycja na urządzenia cyfrowe dla rozwoju dzieci?
Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA
Smartfon w ręku trzylatka, tablet w wózku obok misia, komputer w pokoju siedmiolatka – to już codzienność w wielu polskich domach. Najnowszy raport CBOS „Dzieci a smartfony, tablety i komputery” pokazuje, że kontakt dzieci z urządzeniami cyfrowymi zaczyna się bardzo wcześnie, a wraz z wiekiem rośnie zarówno liczba użytkowników, jak i czas spędzany przed ekranem.
Czytaj więcej
Zwolennicy projektu wskazują, że ograniczenie używania smartfonów może pozytywnie wpłynąć na konc...
Od niemowlaka do nastolatka – skala korzystania
Z badania wynika, że 83 proc. dzieci i młodzieży w wieku od roku do 17 lat korzysta ze smartfona, tabletu lub komputera. W liczbach bezwzględnych to około 5,5 mln młodych użytkowników. Już w grupie poniżej 5. roku życia odsetek ten sięga 38 proc., choć wśród dzieci jednorocznych aż 96 proc. nie ma jeszcze styczności z tego typu sprzętem. W wieku 2 lat większość nadal nie korzysta (65 proc.), ale wśród trzylatków różnica między korzystającymi a niekorzystającymi jest niewielka – 47 proc. już używa urządzeń.