Reklama

Podcast "Szkoła na nowo": Czy smartfon może być pomocą naukową?

Naukowcy z Centrum Nauki Kopernik zastanawiają się, czy urządzenia mobilne mogą pomóc uczniom w przyswajaniu wiedzy. Okazuje się, że tak – na przykład z biologii czy fizyki. W jaki sposób? Wyjaśniamy w podcaście "Szkoła na nowo".

Publikacja: 04.12.2024 14:00

dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik

dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik

Foto: podcasty.rp.pl

W Australii zdecydowano, że osoby poniżej 18 roku życia nie będą miały dostępu do mediów społecznościowych. Kilka krajów europejskich jak np. Belgia, w ogóle zakazało telefonów komórkowych w szkołach. W Polsce stawia się na edukację w zakresie higieny cyfrowej. Ale o zakazie smartfonów sporo się rozmawia.

Reklama
Reklama

 –Media społecznościowe i to, jak one wpływają na nastolatków, ich postrzeganie samych siebie i świata to jedna sprawa. Inną jest to, że każdy z nas nosi w kieszeni torebki, w kieszeni kurtki urządzenie o mocy obliczeniowej znacznie przewyższającej to, które pozwoliło wystartować rakiecie Apollo i wylądować na Księżycu. Powinniśmy zadać sobie pytanie, co z tym zrobimy? – mówi w podcaście „Szkoła na nowo” dr Ilona Iłowiecka-Tańska, dyrektor innowacji w Centrum Nauki Kopernik.

Dziś swój pierwszy smartfon dziecko dostaje mając 8,5 roku. I trudno liczyć na to, że dobrowolnie i łatwo z nich zrezygnują. Dlatego ekspertka namawia, by zamiast ubolewać, że młodzi zbyt często sięgają po telefony, zastanowić się, w jaki sposób można by je wykorzystać w dydaktyce.  – Niezwykle rzadko są one są wykorzystywane inaczej niż jako przenośne ekrany, które pozwalają coś przeczytać lub obejrzeć, coś więcej niż media społecznościowe – tłumaczyła dr Iłowiecka-Tańska. – Czy podobałaby nam się szkoła, w której każdy uczeń ma dostęp do mikroskopu tylko dlatego, że wystarczy, że nałoży nakładkę na swój osobisty smartfon, żeby obejrzeć te rzeczy, które są niedostrzegalne gołym okiem – pyta ekspertka.

Smartfon pomocą naukową? Nauczyciele testują nowe rozwiązania

W Centrum Nauki Kopernik grupa badaczy pracuje teraz nad rozwiązaniami dotyczącymi urządzeń mobilnych, które mogłyby być wykorzystane w szkole.  – Zaprosiliśmy do współpracy nauczycieli. Zapytaliśmy ich, czy gdybyśmy odcięli media społecznościowe, to co by z nimi zrobili? No i w ten sposób powstał zestaw dla nauczycieli, który wspiera twórcze korzystanie z technologii w szkole, który właśnie ma różne doświadczenia i eksperymenty, które pozwalają się popatrzeć na te telefony inaczej – opowiada ekspertka. – I co nam wymyślili nauczyciele? No właśnie, że możemy na przykład korzystać z telefonów jako z mikroskopów – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Szkoły bez smartfonów lepsze dla dzieci. W Belgii wprowadzono zakaz

Następnie w laboratoriach CNK badacze sprawdzają, czy te rozwiązania wymyślone przez najbardziej twórczych nauczycieli da się wprowadzić w życie. – Jeżeli się okaże, że nauczyciel zaproszony z zewnątrz jest w stanie wykonać te aktywności, to przygotowujemy instrukcje, tak te rozwiązania wykorzystać i chcemy się nimi podzielić z innymi szkołami – podsumowuje dr Ilona Iłowiecka-Tańska.

Nauczyciele
Nowy rozdział w ocenianiu nauczycieli. Prostsze zasady, większa przejrzystość
Nauczyciele
Kolejna szansa na laptop dla nauczyciela. Rusza IV edycja programu
Nauczyciele
Stres, wypalenie, przemęczenie. To o polskich nauczycielach mówi najnowsze badanie
Nauczyciele
W szkołach pojawią się koordynatorzy cyfrowi. MEN przeszkoli 25 tys. nauczycieli
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nauczyciele
„Moc relacji w edukacji” – 10 mln zł na zmianę wizerunku nauczyciela. Czy to wystarczy?
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama