Peter Gray, psycholog rozwojowy z Boston College, podkreśla, że „zabawa wymaga stłumienia potrzeby dominacji i umożliwia nawiązanie długotrwałych, opartych na współpracy więzi”. Działania w grupie i zabawa wzmacniają zatem świadomość emocjonalną, samoregulację, elastyczność i orientację na osiągnięcie celów.
Neuroplastyczność zależna od relacji
Wiedza o tym, w jaki sposób kształtuje się mózg, wskazuje na to, że najcenniejszym sposobem wytwarzania właściwych połączeń neuronalnych nie jest przekazywanie informacji przez dorosłych, a doświadczanie oraz zależność od relacji i refleksji.
Liczne badania podkreślają, że za sprawą zabawy dzieci uczą się w najbardziej zoptymalizowany sposób. Najważniejszym aspektem tej nauki jest fakt, że popełniane w zabawie błędy zwykle nie wiążą się ze zbyt wysokimi kosztami. Wraz z dorastaniem i zdobywaniem nowych doświadczeń dzieci uczą się nie tylko, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, ale przede wszystkim, jak rozpoznawać, wyrażać i kontrolować swoje emocje. Ta druga grupa umiejętności nie rozwija się w oderwaniu – pojawiają się one głównie za sprawą codziennych kontaktów z innymi ludźmi. Rozwój umiejętności emocjonalnych prowadzi z kolei do rozwoju zasobów poznawczych i społecznych.
Czytaj więcej
Stołeczny ratusz uruchomił kampanię informacyjną, która ma zwiększyć świadomość rodziców i opieku...
Dzieciństwo oparte na telefonie
Odnalezienie i przebywanie w bezpiecznym, życzliwym i wspierającym otoczeniu pozwala na uczenie się, jak radzić sobie z emocjami. Tylko jak otoczenie takie znaleźć w świecie, w którym dzieci są pozbawiane kontaktów twarzą w twarz, a rozmowa staje się asynchroniczna? Świat, w którym funkcjonują coraz młodsze dzieci, jest światem wirtualnym, opartym na telefonie. Dzieciństwo, które wypełnione jest zabawą, pozwala na bycie częścią grup i społeczności, które umożliwiają naukę inwestowania w relacje. Pokazuje, jak funkcjonować w środowisku społecznym — jak współpracować, dzielić się, czekać na swoją kolej, rozwiązywać konflikty i wyrażać potrzeby w sposób akceptowalny przez innych.