Uczelnie otwarte na najzdolniejszych

Wybitni warszawscy licealiści jeszcze przed maturą mają możliwość uczestniczenia w zajęciach na największych uczelniach. Dzięki temu osiągają sukcesy na ogólnopolskich i międzynarodowych olimpiadach

Aktualizacja: 10.11.2008 15:00 Publikacja: 09.01.2008 21:09

Uczelnie otwarte na najzdolniejszych

Foto: Rzeczpospolita

Jakub Daab jest uczniem II klasy LXIV LO im. S.I. Witkiewicza (7. miejsce w rankingu). W poprzednim roku został laureatem olimpiady filozoficznej. Choć nie zdał jeszcze matury, od kilku miesięcy studiuje filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. W znalezieniu miejsca na uczelni pomógł mu nauczyciel Maciej Kraszewski.

Jakub nie ma indeksu, ale ma kartę egzaminacyjną, do której wykładowcy mogą wpisywać zaliczenia przedmiotów. Po maturze zostaną one przepisane do indeksu. W ten sposób jeszcze w liceum będzie mógł zaliczyć dwa lata studiów.

– Dzięki studiom mam możliwość profesjonalnego rozwijania swoich zainteresowań i pasji – mówi Jakub. A są to metafizyka i etyka oraz twórczość niemieckiego filozofa Martina Heideggera. – Po studiach chciałbym podjąć pracę naukową, być może w Polskiej Akademii Nauk – dodaje Jakub.

Mateusz Wasilewski, uczeń II klasy VIII LO im. Władysława IV (12. miejsce w rankingu) wraz z czterema kolegami bierze udział w zajęciach laboratoryjnych z fizyki organizowanych na Politechnice Warszawskiej. – Są dosyć ciekawe, dzięki nim mogę się przygotować do części praktycznej olimpiady fizycznej – mówi Mateusz.

Zdaniem warszawskich nauczycieli możliwość współpracy liceów z uczelniami to szansa na rozwijanie zdolności uczniów. Szansa, której nie mają licea w innych miastach Polski.

Przykład. – Szkoły mogą zapraszać na lekcje pracowników Wydziału Biologii, którzy poprowadzą je bezpłatnie– mówi Anna Korzekwa, rzecznik Uniwersytetu Warszawskiego.

– Przy Wydziale Pedagogicznym działa liceum, które współpracuje z uczelnią, dla licealistów organizujemy też cykl wykładów „Od sztubaka do żaka” – dodaje Korzekwa.

Licealiści mogą wysłuchać pracowników naukowych uczelni w bloku zajęć: filologiczno-kulturowym, matematyczno-przyrodniczym lub społeczno-ekonomicznym. – Każdy uczestnik na zakończenie wykładów może napisać esej. Najlepsi otrzymają nagrody pieniężne oraz dyplomy z rąk rektora uniwersytetu.

– Choć współpraca z uczelnią nie jest sformalizowana, moi dwaj uczniowie łączą naukę w liceum ze studiami na Uniwersytecie Warszawskim. W szkole mają indywidualny tok nauczania, dzięki temu dwa dni w tygodniu mogą poświęcić na zajęcia na uczelniach – mówi Beata Zdanowicz, dyrektorka LO im. Witkiewicza.

– U mnie kilku nauczycieli to pracownicy naukowi uczelni – mówi Grażyna Filipiak, dyrektorka LO im. Władysława IV.

Najściślej z warszawskimi uczelniami współpracuje jednak XIV LO im. S. Staszica (6. miejsce w rankingu). Tylko w poprzednim roku uczniowie liceum Staszica zdobyli 11 tytułów laureata i 36 finalisty w olimpiadach przedmiotowych. Większość miała sukcesy w konkursach z: matematyki, fizyki i informatyki. Trzech uczniów odniosło sukcesy w olimpiadach międzynarodowych: Michał Andrychowicz zdobył złoty medal na olimpiadzie informatycznej, Bartek Kamiński srebrny, a Adrian Panasiuk wyróżnienie na olimpiadzie fizycznej.

Liceum to uchodzi za szkołę, która kształci uczniów zainteresowanych przedmiotami ścisłymi. Jako jedyne w Warszawie we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim prowadzi eksperymentalne klasy matematyczne. Ma zgodę Ministerstwa Edukacji na przeprowadzenie sprawdzianów predyspozycji.

– To kopalnia talentów dla politechniki – można usłyszeć na tej uczelni. Wszyscy absolwenci dostają się na studia dzienne na uczelniach publicznych, najwięcej oczywiście na kierunki techniczne.

[ramka]Regina Lewkowicz, dyrektorka XIV LO im. S. Staszica w Warszawie

Szkoła stale współpracuje z Wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, który sprawuje opiekę naukową nad klasami z autorskim programem nauczania matematyki opracowanym i realizowanym przez nauczycieli akademickich. Zajęcia odbywają się w dwóch klasach na każdym poziomie nauczania. Dwa lata temu Politechnika Warszawska wystąpiła z inicjatywą objęcia szkoły naukowym patronatem, daje to możliwość korzystania przez uczniów z zasobów uczelnianej biblioteki, nieodpłatnego uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych oraz udziału w wykładach prowadzonych przez pracowników różnych wydziałów. Tematy wykładów są uzgadniane z młodzieżą.

Z zajęć tych korzysta systematycznie ponad 40 uczniów. Inną formą stałej współpracy szkoły z wyższą uczelnią jest realizacja programu ekologicznego opracowanego i realizowanego przez pracowników Instytutu Edukacji Przyrodniczo-Leśnej SGGW w Rogowie koło Łodzi. Projektem tym corocznie objęci są uczniowie wszystkich klas pierwszych. W liceum organizowane są także liczne wykłady i prezentacje prowadzone przez pracowników naukowych i studentów innych uczelni, np. Wydziału Fizyki oraz Wydziału Prawa UW, Akademii Medycznej, SGH. Dzięki tym zajęciom uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania i świadomie podejmować decyzje dotyczące dalszego kształcenia.

koz[/ramka]

Jakub Daab jest uczniem II klasy LXIV LO im. S.I. Witkiewicza (7. miejsce w rankingu). W poprzednim roku został laureatem olimpiady filozoficznej. Choć nie zdał jeszcze matury, od kilku miesięcy studiuje filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. W znalezieniu miejsca na uczelni pomógł mu nauczyciel Maciej Kraszewski.

Jakub nie ma indeksu, ale ma kartę egzaminacyjną, do której wykładowcy mogą wpisywać zaliczenia przedmiotów. Po maturze zostaną one przepisane do indeksu. W ten sposób jeszcze w liceum będzie mógł zaliczyć dwa lata studiów.

Pozostało 88% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?