Więcej uczniów będzie miało szansę zostać olimpijczykami

Olimpiada to walka ze swym intelektem, a nie rywalizacja z innymi zawodnikami – mówi prof. Zbigniew Marciniak, wiceminister edukacji, honorowy członek kapituły rankingu.

Aktualizacja: 10.11.2008 14:48 Publikacja: 10.01.2008 11:19

Więcej uczniów będzie miało szansę zostać olimpijczykami

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Kapituła, układając ranking, bierze pod uwagę sukcesy w olimpiadach. Czy liczba olimpijczyków świadczy o tym, że szkoła jest dobra?[/b]

Prof. Zbigniew Marciniak, wiceminister edukacji, członek honorowy kapituły: Trzeba najpierw zdefiniować, co to znaczy dobra szkoła. A nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi. Kapituła rankingu bardzo uczciwie stawia sprawę i podaje wyraźne kryterium i wzór, według którego oblicza wynik szkoły. W tym sensie to pojęcie „dobra” jest adekwatne do miejsca w rankingu, bo tak kapituła definiuje pojęcie „dobra szkoła”. Ma ono zresztą silny związek z potocznym rozumieniem, czym jest dobra szkoła. W słabych olimpijczycy nie otrzymują wsparcia merytorycznego.

[b]Niektórzy twierdzą, że olimpiady niosą w sobie niebezpieczeństwo wystawiania do nich przez szkołę uczniów jak koni wyścigowych, które mają zapewnić dobre miejsce w rankingu.[/b]

Nie wykluczam, że takie sytuacje się pojawiają, ale z pewnością nie ma takiego ducha w polskiej edukacji. Nie ma w Polsce szkół, które by selekcjonowały uczniów tylko po to, by ich wytrenować na olimpijczyków. Takie szkoły istnieją w Chinach, Wietnamie, Rumunii, Rosji. Natomiast w Polsce zawsze się odżegnywaliśmy od takiego modelu. Zwalczaliśmy niezdrowego ducha konkurencji. Olimpiada to ma być dobra zabawa, przygoda. Na olimpiadzie walczysz raczej ze swoim intelektem niż z kolegami. Młodzież bardzo dobrze to rozumie.

[b]Ministerstwo chce zmienić programy nauczania, tak by bardziej były rozwijane zainteresowania uczniów. Czy doświadczenia olimpiad zostaną do tego wykorzystane?[/b]

Olimpijczycy zarysowują pułap możliwości uczniów. Dlatego doświadczenia z olimpiad zostaną wykorzystane. Trzeba jednak pamiętać, że zakres programowy, który opanowuje przeciętny olimpijczyk, jest szerszy od tego, czego usiłujemy nauczyć wszystkich uczniów.

[b]W jakim kierunku będzie szła zmiana programów?[/b]

Chodzi o lekkie odchudzenie treści i przełożenie akcentów na umiejętności natury ogólnej, by nie walczyć o to, by uczeń wyuczył się 150 schematów. Niech on umie ich 100, ale niech na podstawie tych schematów poprowadzi samodzielne wnioskowanie. Zmiana programów da uczniom szanse nabyć na lekcji umiejętności natury abstrakcyjnej i rozwinąć samodzielne myślenie. Teraz większość czasu poświęca się ćwiczeniu umiejętności podstawowych. Po zmianach uczniowie będą bliżej tego progu olimpijskiego, bo na olimpiadach premiowane jest samodzielne myślenie.

[b]Resort chce, by uczelnie współpracowały z liceami. Czy możemy sobie wyobrazić sytuację, że zdolni uczniowie będą mieli na szerszą niż obecnie skalę zajęcia z wykładowcami szkół wyższych?[/b]

Myślę, że do tego dojdzie. Uczelniom zależy na tym, by edukacja dawała dobre efekty kształcenia, bo im lepiej przygotowany absolwent szkoły średniej, tym lepszy student. Uczelnie są gotowe zaangażować się w proces doskonalenia szkoły. Zresztą to, że będziemy mieli obowiązkową maturę z matematyki, to dorobek rektorów. Sądzę więc, że uczeń bardzo dobry znajdzie otwarte drzwi uczelni, do której się zwróci.

[b]W tym roku po raz pierwszy kapituła wzięła pod uwagę Olimpiadę Techniki Samochodowej oraz Wiedzy o Wynalazczości. To krok w stronę promowania niepopularnych wśród licealistów kierunków technicznych?[/b]

Niestety wciąż mamy zbyt niski odsetek młodzieży, która wybiera studia techniczne. To zresztą problem całej Europy. W różnych krajach są różne pomysły, by zwiększyć liczbę absolwentów kierunków technicznych, przyciągnąć do tych studiów zdolnych. To jest jedno z tych działań, ale musi ich być o wiele więcej.

[b]Tegoroczny ranking jest jubileuszowy. Czego pan życzy zwycięzcom przy tej okrągłej rocznicy?[/b]

Życzę wszystkim szkołom pozyskiwania nowych tak wspaniałych nauczycieli entuzjastów, jak ci, których już mają. Zwycięstwo w rankingu to jest efekt ich pracy.

[ramka]Od astronomii i filozofii do znajomości Afryki

1. Olimpiada Artystyczna

2. Olimpiada Astronomiczna

3. Olimpiada Biologiczna

4. Olimpiada Chemiczna

5. Olimpiada Elektryczna i Elektroniczna EUROELEKTRA

6. Olimpiada Filozoficzna

7. Olimpiada Fizyczna

8. Olimpiada Geograficzna i Nautologiczna

9. Olimpiada Historyczna

10. Olimpiada Informatyczna

11. Olimpiada Języka Angielskiego

12. Olimpiada Języka Białoruskiego

13. Olimpiada Języka Francuskiego

14. Olimpiada Języka Łacińskiego

15. Olimpiada Języka Niemieckiego

16. Olimpiada Języka Rosyjskiego

17. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego

18. Olimpiada Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.

19. Olimpiada Matematyczna

20. Olimpiada Techniki Samochodowej

21. Olimpiada Teologii Katolickiej

22. Olimpiada Wiedzy Ekologicznej

23. Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej

24. Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej

25. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych

26. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych

27. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym

28. Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka

29. Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej

30. Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości

31. Olimpiada Wiedzy o Żywieniu

32. Olimpiada Wiedzy Technicznej

33. Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki[/ramka]

[b]Rz: Kapituła, układając ranking, bierze pod uwagę sukcesy w olimpiadach. Czy liczba olimpijczyków świadczy o tym, że szkoła jest dobra?[/b]

Prof. Zbigniew Marciniak, wiceminister edukacji, członek honorowy kapituły: Trzeba najpierw zdefiniować, co to znaczy dobra szkoła. A nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi. Kapituła rankingu bardzo uczciwie stawia sprawę i podaje wyraźne kryterium i wzór, według którego oblicza wynik szkoły. W tym sensie to pojęcie „dobra” jest adekwatne do miejsca w rankingu, bo tak kapituła definiuje pojęcie „dobra szkoła”. Ma ono zresztą silny związek z potocznym rozumieniem, czym jest dobra szkoła. W słabych olimpijczycy nie otrzymują wsparcia merytorycznego.

Pozostało 85% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?