Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała wczoraj pierwszy raport na temat warunków pracy nauczycieli i skutecznego uczenia w 23 krajach.

Brak motywacji do poprawiania jakości nauczania to główny problem trzech czwartych pedagogów w badanych krajach. Np. w Danii, Norwegii czy Irlandii ponad 90 procent nauczycieli nie spodziewa się żadnej nagrody za swą pracę.

W Polsce co drugi nauczyciel nie ma motywacji, by się doskonalić. – W porównaniu z innymi krajami Europy nasi nauczyciele mają bardzo dobre wykształcenie. Ponad 90 proc. ma wyższe studia. Niestety, system awansu zawodowego, który po osiągnięciu stopnia nauczyciela dyplomowanego nie oferuje żadnych innych szczebli kariery, jest przyczyną tego, że nauczyciele nie czują żadnego bodźca do dalszego podnoszenia kwalifikacji – ocenia Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Według raportu w trzech na pięć szkół w krajach OECD naczycielom w pracy przeszkadzają uczniowie. Na ich uspokajanie przeznaczają średnio 13 procent swego czasu. W Polsce, Bułgarii, Estonii i na Litwie – 10 proc. Prezes ZNP zauważa, że klasy w polskich szkołach często są zbyt liczne.

Raport wskazuje, że rządzący oświatą powinni bardziej zwracać uwagę na efekty kształcenia. – Polska szkoła nie jest nastawiona na wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Wynika to z przeładownego programu nauczania – uważa Broniarz.