Więcej kandydatów niż miejsc

Jak odnieść sukces w charakterze menedżera gwiazdy? Jak prowadzić teatr albo klub muzyczny, by nie zbankrutować? Jak pozyskiwać sponsorów na kulturalne imprezy? Odpowiedzi na te pytania poznają słuchacze studiów podyplomowych związanych z zarządzaniem w kulturze

Publikacja: 10.09.2009 14:05

Przyszli menedżerowie kultury uczą się m.in. zarządzania projektami, organizacji imprez kulturalnych

Przyszli menedżerowie kultury uczą się m.in. zarządzania projektami, organizacji imprez kulturalnych i pozyskiwania funduszy zewnętrznych

Foto: Dziennik Wschodni, Kar Karol Zienkiewicz

Dziś, by osiągnąć sukces w roli menedżera w branży kulturalnej, trzeba mieć solidne wykształcenie z podstawami prawa i ekonomii. Dla osób, które chcą się uczyć zarządzania kulturą, podwoje otwierają najlepsze warszawskie uczelnie.

[srodtytul]Kurs na kulturę [/srodtytul]

Osoby zainteresowane pracą w branży kulturalnej mogą się zapisać na marketing kultury w Instytucie Stosunków Międzynarodowych UW – kierunek prowadzony we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. – Te studia są jednym z czterech projektów NCK w ramach programu „Kurs na kulturę” dla młodych osób, które zamierzają związać swoje zawodowe życie ze sferą kultury. Oprócz podyplomowych studiów marketing kultury w skład tego programu wchodzą staże studenckie w instytucjach kultury, szkolenia dla stażystów z zarządzania kulturą oraz konkursów na prace doktorskie dotyczące problematyki kultury oraz nauk historycznych – informują przedstawiciele uczelni. Podczas rocznych studiów słuchacze poznają zagadnienia z czterech bloków tematycznych, takich jak międzynarodowe stosunki kulturalne, wiedza o kulturze współczesnej, ekonomika kultury oraz praktyczne aspekty realizacji działań kulturalnych. Studia przeznaczone są głównie dla menedżerów praktyków działających w sektorze kultury, pracowników administracji publicznej wszystkich szczebli zaangażowanych w organizację działań kulturalnych oraz absolwentów uczelni artystycznych i kierunków humanistycznych związanych z kulturą. Rekrutacja potrwa do 25 września, czesne wynosi 5 tys. zł.

[srodtytul]Po studiach do „Tańca z gwiazdami”[/srodtytul]

Wydział Zarządzania UW prowadzi zapisy na studia podyplomowe zarządzanie dla twórców, artystów i animatorów kultury. Nauka trwa rok i odbywa się w trybie zaocznym. – Słuchacze zdobywają profesjonalne kwalifikacje menedżerskie i umiejętności niezbędne do: efektywnego prowadzenia samodzielnych przedsięwzięć kulturalnych, założenia i prowadzenia własnej firmy (np. impresariatu artystycznego), skonstruowania biznesplanu i strategii działania dla instytucji kultury, fundacji, galerii, stowarzyszenia, towarzystwa społeczno-kulturalnego, wydawnictwa – mówią przedstawiciele wydziału.

W tym roku ruszy już siódma edycja. – I z roku na rok te studia cieszą się coraz większym zainteresowaniem. W ubiegłym roku rekrutacja została zamknięta wcześniej, gdyż zgłosiło się więcej kandydatów niż miejsc – mówi Katarzyna Łukaszewska z biura prasowego uczelni. Rekrutacja na te studia zaczęła się pierwszego czerwca i ma potrwać do połowy października. Czesne za te studia wynosi 4,8 tys. zł. Można płacić w ratach, ale wówczas koszty rosną do 4,9 tys. zł za płatność w dwóch ratach i do 5 tys. zł, jeśli słuchacz płaci w ośmiu ratach.

Jak zapewniają władze wydziału, po ukończeniu tych studiów nie ma problemów ze znalezieniem pracy.

Wśród absolwentów jest kadra kierownicza prestiżowych instytucji kultury, m.in. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, urzędów marszałkowskich, Filharmonii Narodowej, Opery Narodowej, stacji telewizyjnych i radiowych; współorganizatorzy programu „Taniec z gwiazdami”, Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki w Opolu; menedżerowie i artyści domów kultury, muzeów, teatrów, bibliotek, organizacji zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, np. STOART, SPAM, ZASP, ZPAP, ZPAF.

[srodtytul]Minister wykładowcą[/srodtytul]

Podyplomowe studia zarządzanie kulturą można też ukończyć na innej stołecznej uczelni: Uniwersytecie Kardynała Wyszyńskiego. – To nowy kierunek – usłyszeliśmy w dziekanacie Wydziału Nauk Humanistycznych.

Te studia podyplomowe skierowane są do absolwentów wyższych studiów magisterskich oraz absolwentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich), którzy pracują lub chcą pracować w państwowym sektorze kultury oraz w przemyśle kultury.

Jak zapewniają przedstawiciele uczelni, słuchacze zdobywają umiejętności takie jak: zarządzanie projektami, organizacja imprez kulturalnych oraz przygotowanie dokumentów koniecznych do pozyskiwania funduszy zewnętrznych.

Poza tym zapoznają się z zarządzaniem oraz analizą mocnych i słabych stron instytucji kultury w Polsce, uczą się świadomego korzystania w praktyce zawodowej z materiałów objętych ochroną własności intelektualnej. Studenci uczą się też budowania wizerunku osób i instytucji, sztuki wystąpień publicznych i profesjonalnej korespondencji, jak też poznają podstawy protokołu dyplomatycznego i etykiety, a także podstawy negocjacji i komunikacji.

Wśród wykładowców są m.in. Grażyna Ignaczak-Bandych, Jarosław Czuba, Grzegorz Dziemidowicz, Ryszard Grąbkowski, Tomasz Merta czy Kazimierz Michał Ujazdowski. Zajęcia na tych studiach będą odbywać się w trybie zaocznym w soboty i niedziele. Nauka trwa jeden rok (dwa semestry), a po jej ukończeniu absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Rekrutacja trwa do połowy września, czesne wynosi 1750 zł za semestr.

[srodtytul]Aktorzy w szkole ekonomicznej [/srodtytul]

Przyszłych menedżerów kultury kształci też Szkoła Główna Handlowa, która ma w ofercie takie roczne studia podyplomowe. Zajęcia odbywają się w trybie zaocznym i trwają łącznie 180 godzin. Nauka rozpocznie się w październiku i zakończy w czerwcu 2010. – Studia te cieszą się dużą popularnością, czego najlepszym potwierdzeniem jest fakt, że trwa właśnie rekrutacja na 19. jego edycję – mówi Tomasz Rusek, rzecznik uczelni. Dodaje, że na te studia zgłaszają się osoby reprezentujące różne środowiska związane najczęściej ze sferą kultury, choć legitymujące się dyplomami nie tylko uczelni artystycznych.

– Oprócz absolwentów akademii teatralnych, muzycznych, wśród naszych słuchaczy byli także historycy sztuki, filolodzy, pedagodzy, inżynierowie. Ostatnio zgłaszają się także prawnicy i ekonomiści – wylicza Tomasz Rusek. Do tej pory ukończyli je m.in. aktorzy, muzycy, piosenkarze, malarze, rzeźbiarze, filmowcy, pracownicy muzeów, domów kultury, galerii, wydziałów kultury jednostek administracji publicznej i samorządów.

Przez 19 edycji program studium się zmieniał. – Ewoluuje on zgodnie ze zmianami otoczenia, w jakim funkcjonują instytucje kultury. Na początku lat dziewięćdziesiątych uczyliśmy rozumieć nowe wyzwania, jakie stawia artystom, ludziom kultury gospodarka rynkowa, a także poznać zasady jej funkcjonowania i nowe kody – tłumaczy rzecznik SGH. Dodaje, że dziś samo „rozumienie” już naszym słuchaczom nie wystarcza. – Chcą wiedzieć, „jak to robić”, a nie „jak to się robi”. Coraz więcej kandydatów uświadamia sobie, że kultura potrzebuje nowego zawodu: dobrych, skutecznych menedżerów. Aktualny program uwzględnia te nowe potrzeby – wyjaśnia Tomasz Rusek. Podkreśla, że uczelnia kładzie duży nacisk na kształtowanie takich umiejętności, jak tworzenie biznesplanów, pisanie wniosków o pozyskanie środków finansowych, zarządzanie ludźmi. Rozważamy wprowadzenie specjalizacji: zarządzanie projektami w sferze kultury.

Nabór na studia w SGH potrwa do wypełnienia miejsc, ale nie dłużej niż do 3 października. Nauka jest płatna. Czesne wynosi 5,3 tys. zł. Jak zapewnia rzecznik uczelni, absolwenci wygrywają konkursy na menedżerów, na stanowiska kierownicze w instytucjach kultury, a coraz więcej z nich podejmuje pracę na własny rachunek.

[ramka][srodtytul]Najważniejsze są predyspozycje[/srodtytul]

[i][b]Lucyna Kobierzycka, menedżer gwiazd [/b][/i]

Chętnie poszłabym na studia dla menedżerów kultury, ale teraz nie mam już na to czasu. Skończyłam ekonomię, a moja asystentka marketing i reklamę. Zawód menedżera gwiazd staje się coraz bardziej popularny. Jednak trzeba pamiętać, że w tej pracy liczy się nie tylko dyplom wyższej uczelni. Bardzo ważne są też odpowiednie predyspozycje, m.in. cierpliwość, umiejętność zawierania kompromisów.

Dziś, by osiągnąć sukces w roli menedżera w branży kulturalnej, trzeba mieć solidne wykształcenie z podstawami prawa i ekonomii. Dla osób, które chcą się uczyć zarządzania kulturą, podwoje otwierają najlepsze warszawskie uczelnie.

[srodtytul]Kurs na kulturę [/srodtytul]

Pozostało 96% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?