Nadprogramowy studencie, płać

Eksperci chcą, by to rząd zlecał wszystkim uczelniom bezpłatne kształcenie określonej liczby osób

Aktualizacja: 03.02.2010 00:14 Publikacja: 02.02.2010 22:45

Uniwersytet Warszawski

Uniwersytet Warszawski

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Eksperci, którzy na zlecenie Ministerstwa Nauki przygotowują strategię rozwoju szkolnictwa wyższego na lata 2010 – 2020, mogą zaproponować rządowi zawieranie umów ze wszystkimi uczelniami na liczbę bezpłatnie kształconych studentów. Studenci, którzy, by się w niej nie zmieścili, musieliby płacić za naukę – dowiedziała się „Rz”.

Takie rozwiązanie ma się znaleźć w strategii rozwoju szkolnictwa wyższego przygotowywanej przez konsorcjum Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Dziś konsorcjum ogłosi jej założenia.

Jak dowiedziała się „Rz”, eksperci zaproponują głównie zmianę systemu finansowania uczelni i wprowadzenie możliwości pobierania czesnego od studentów dziennych.

[wyimek]830 tys. na ponad 1,9 mln studentów uczy się bezpłatnie[/wyimek]

– Chcemy, by system finansowania uczelni z budżetu państwa był w większym stopniu oparty na konkurencyjności, tak by pieniądze trafiały do najlepszych. To oznacza, że uczelnie otrzymywałyby pieniądze na konkretne zadania – mówi „Rz” Piotr Ciżkowicz, ekspert z Ernst & Young. – Proponujemy, by zasadą konkurencyjności objąć zarówno badania, jak i kształcenie studentów.

Co to oznacza? Ciżkowicz nie chce zdradzać szczegółów przed ogłoszeniem strategii. Ale inny z ekspertów, który brał udział w pracach nad nią, tłumaczy, że rząd mógłby w konkursach lub przetargach zlecać uczelniom kształcenie określonej liczby studentów na danym kierunku.

– Uczelnia zawierałaby z rządem porozumienie na sfinansowanie kształcenia konkretnej liczby osób. Studenci w ramach tej umowy uczyliby się za darmo. Na resztę wolnych miejsc na studiach dziennych uczelnia mogłaby przyjąć osoby, które płaciłyby za naukę, ale nie więcej niż tyle, ile uczelnia dostanie z budżetu państwa na jednego studenta – wyjaśnia ekspert.

Wcześniej rektorzy zaproponowali w swojej strategii powszechne czesne w wysokości jednej czwartej kosztów studiowania (2,5 tys. zł rocznie). Minister Barbara Kudrycka odrzuciła ich pomysł, bo wymagałby zmian w konstytucji gwarantującej dziś bezpłatną naukę.

– Rozwiązanie ekspertów nie wprowadza powszechnego czesnego. Nie wydaje się więc naruszać tej zasady – mówi „Rz” wysoki rangą urzędnik resortu.

W eksperckiej strategii ma się też znaleźć propozycja zmian organizacji studiów niestacjonarnych. – Rok studiów nie trwałby dwa, ale trzy semestry. Ten dodatkowy czas pozwoliłby rzeczywiście zrealizować materiał – mówi nasz informator.

Po co te zmiany? – Jakość kształcenia na studiach niestacjonarnych powinna być porównywalna z jakością na studiach stacjonarnych. Dyplom uzyskany na tych pierwszych musi mieć rzeczywistą wartość, a nie, jak obecnie w niektórych przypadkach, być tylko dokumentem – twierdzi Piotr Ciżkowicz.

Ekspertom zależy na rozwijaniu różnorodności kształcenia, dlatego chcą też zaproponować wprowadzenie nowego rodzaju szkół wyższych – interdyscyplinarnych college’ów.

Ernst & Young i IBnGR wygrały przetarg resortu nauki na przygotowanie strategii rozwoju szkolnictwa wyższego. Koszt jej powstania to ok. 1,7 mln zł. Założenia będą konsultowane ze środowiskiem akademickim. Wersja z uwzględnionymi opiniami ma być wskazówką dla resortu w pracach nad nowelizacją prawa o szkolnictwie wyższym.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail= r.czeladko@rp.pl] r.czeladko@rp.pl[/mail][/i]

Eksperci, którzy na zlecenie Ministerstwa Nauki przygotowują strategię rozwoju szkolnictwa wyższego na lata 2010 – 2020, mogą zaproponować rządowi zawieranie umów ze wszystkimi uczelniami na liczbę bezpłatnie kształconych studentów. Studenci, którzy, by się w niej nie zmieścili, musieliby płacić za naukę – dowiedziała się „Rz”.

Takie rozwiązanie ma się znaleźć w strategii rozwoju szkolnictwa wyższego przygotowywanej przez konsorcjum Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Dziś konsorcjum ogłosi jej założenia.

Pozostało 84% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?