Kryptonim „CH” — śledztwo obowiązkowe w szkołach

Gra fabularyzowana stworzona przez Adama Piwka, studenta historii Uniwersytetu Wrocławskiego, jest jednym z projektów edukacyjnych nagrodzonych w konkursie „Chopin 2010”. Będzie elementem nauczania o wielkim kompozytorze w podstawówkach i gimnazjach.

Aktualizacja: 05.03.2010 12:57 Publikacja: 05.03.2010 12:54

Kryptonim „CH” — śledztwo obowiązkowe w szkołach

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

„Kryptonim CH” to zabawa w duchu „harcersko-detektywistycznym”, z tajnymi spotkaniami, zagadkami, poufnymi misjami i szyfrowanymi meldunkami. Przeznaczona dla uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej bądź gimnazjalistów. Ich zadaniem będzie przeprowadzenie śledztwa w celu rozpoznania kandydata do nagrody Artysty Wszechczasów. Uczniowie przez 1,5 miesiąca będą rozwiązywać zaszyfrowane zadania, a także sprawdzać, czy postać bohatera roku 2010 obecna jest w świadomości mieszkańców ich lokalnej społeczności.

— Pomysł na grę zrodził się przypadkiem podczas rozmowy z moim bratem Marcinem, uczniem I klasy gimnazjum — przyznaje Adam Piwek. — Stwierdziliśmy, że tak naprawdę o Chopinie nie mówi się w ciekawy sposób dla młodego pokolenia. Poprzez wykorzystanie szyfrów, komunikowanie się przez Internet oraz różnorodne zadania gra, którą przygotowałem na konkurs, ma pomóc młodym Polakom w poznaniu sylwetki Chopina i jego dorobku.

Wykonując kolejne zadania uczestnicy gry nie tylko poznają życie i twórczość kompozytora, ale także uczą się, jak szukać informacji w internecie, korzystać z poczty elektronicznej, przeprowadzić i podsumować sondaż uliczny. Muszą poradzić sobie i z napisaniem krótkiego tekstu i z przygotowaniem prezentacji multimedialnej. Jeśli się uda, posłuchają szopenowskiej muzyki na żywo, jeśli nie — odnajdą kilka utworów kompozytora na You Tube. - Sam projekt to nie typowy konspekt dla nauczyciela — podkreśla Piwek. — Gra jest napisana jak przewodnik, ułatwiający podróż z postacią odkrywaną przez detektywów przeszłości.

Głównym celem gry jest pokazanie Chopina przez pryzmat wyzwań i przygody. Nauczyciel znajdzie tam wiele wskazówek, m.in. pomagających w przygotowaniu finału gry podczas którego uczestnicy zaprezentują wyniku śledztwa prowadzonego pod kryptonimem „CH”.

Laureat jest studentem V roku historii (specjalność nauczycielska z językiem angielskim), stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w nauce. Działa w Studenckim Kole Naukowym Historyków im. Karola Maleczyńskiego.

Na konkurs Narodowego Centrum Kultury wpłynęło ponad 300 prac, głównie scenariuszy lekcji i zajęć świetlicowych. 2 marca organizatorzy ogłosili listę 32 nagrodzonych i 22 wyróżnionych projektów.

– Te 54 scenariusze zostaną teraz opracowane i wydane na płycie DVD. Powinna być gotowa w maju. Roześlemy ją do szkół w całej Polsce. Nagrodzeni autorzy otrzymają honoraria – mówi Martyna Dominiak z Narodowego Centrum Kultury.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?