To potencjał naukowy daje UJ?wysoką pozycję w rankingu

Wprowadziliśmy system motywacyjny, który zachęca kadrę do pracy naukowej na wyższym poziomie – mówi profesor Karol Musioł, rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego

Publikacja: 15.05.2012 14:00

Każdy pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego co roku musi składać relację ze swoich osiągnię

Każdy pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego co roku musi składać relację ze swoich osiągnięć naukowych

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Po dwóch latach Uniwersytet Jagielloński ponownie jest liderem rankingu uczelni akademickich „Perspektyw" i „Rzeczpospolitej". Jaki to sygnał dla pana?

Prof. Karol Musioł: To informacja, że nasza polityka dydaktyczna oraz naukowa jest prowadzona właściwie, a zmiany, jakie wprowadzamy, przynoszą założone rezultaty, które – jak się okazuje – bardzo pozytywnie wyróżniają się na tle krajowym.

Co jest największą siłą Uniwersytetu Jagiellońskiego?

Nie mieliśmy jeszcze okazji prześledzić szczegółowych wyników rankingu, ale podejrzewam, że jak co roku nasza pozycja wynika głównie z potencjału naukowego uczelni.

Wprowadziliśmy system motywacyjny, który zachęca kadrę do pracy naukowej na wyższym poziomie. To pomaga nam rozszerzać zakres działalności naukowej naszej uczelni.

Potwierdzeniem skuteczności tego modelu jest fakt, że w poprzednich rankingach, kiedy nie wygrywaliśmy w zestawieniu ogólnym, to i tak byliśmy liderami w zestawieniu dotyczącym potencjału naukowego.

Na czym ten system polega?

Każdy pracownik naukowy co roku składa relację ze swoich osiągnięć naukowych, wydaje mi się, że jesteśmy jedyną uczelnią w kraju, która prowadzi co roku tego typu ankiety. Naukowcy o największym dorobku są za swoje osiągnięcia dodatkowo wynagradzani.

Jak ten model w praktyce przekłada się na funkcjonowanie uczelni? W czym pomaga?

Skuteczność tego systemu potwierdzają wyniki konkursów, w wyniku których Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznaje granty na badania. Uniwersytet Jagielloński ma bardzo duży udział w dotacjach przyznawanych w konkursach grantowych. O ile średni wynik zaakceptowanych wniosków przez te instytucje waha się w okolicach 20 proc., to w dziedzinach biologicznych oraz medycznych Uniwersytet Jagielloński ma skuteczność dwukrotnie wyższą. Doskonale radzą sobie także nasi humaniści, którym udaje się pozyskiwać znaczące środki z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Ich wyniki także przekraczają średnie wartości.

Uczelnia to także studenci. Co dla nich oznacza sukces UJ?

Dla tych, którzy już studiują, to potwierdzenie, że dokonali trafnego wyboru, oraz znak, że uczelnia cały czas zmienia się na lepsze. Dla tych, którzy dopiero zastanawiają się nad wyborem uczelni, to sygnał, że nasz uniwersytet daje szansę na zdobycie wykształcenia na najwyższym poziomie, które da im potem lepsze możliwości rozwoju zawodowego.

Jak UJ zamierza obronić pozycję lidera w kolejnych edycjach rankingu?

Od nowego roku akademickiego wchodzimy w system krajowych ram kwalifikacji. Dla studentów to informacja o tym, że w trakcie studiów zdobędą więcej umiejętności, a system ich kształcenia będzie rozwijał talenty i zainteresowania tak, by były maksymalnie dopasowane do wymagań pracodawców i rynku pracy. Nasza uczelnia jest doskonale przygotowana do tych zmian.

Jaki kierunek poleca pan tegorocznym maturzystom?

Niewątpliwie hitem tegorocznej rekrutacji będzie weterynaria. Kierunek ten otwieramy razem z krakowskim Uniwersytetem Rolniczym. Do tej pory południe Polski było „dziurą weterynaryjną". To się zmieni – chcemy kształcić specjalistów, którzy będą zajmowali się zagadnieniami bezpieczeństwa żywności czy epidemiologią.

Po dwóch latach Uniwersytet Jagielloński ponownie jest liderem rankingu uczelni akademickich „Perspektyw" i „Rzeczpospolitej". Jaki to sygnał dla pana?

Prof. Karol Musioł: To informacja, że nasza polityka dydaktyczna oraz naukowa jest prowadzona właściwie, a zmiany, jakie wprowadzamy, przynoszą założone rezultaty, które – jak się okazuje – bardzo pozytywnie wyróżniają się na tle krajowym.

Pozostało 88% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?