Matura 2012 na mierny z plusem

Te­go­rocz­ne wy­ni­ki egzaminu doj­rza­ło­ści wska­zu­ją na to, że mło­dzi lu­dzie le­piej zda­ją ję­zy­ki ob­ce niż pol­ski

Publikacja: 29.06.2012 01:45

W tym ro­ku z ma­tu­rą po­ra­dzi­ło so­bie 80 proc. zda­ją­cych. Ich wy­ni­ki nie da­ją jed­nak po­wo­du do du­my. Z ję­zy­ka pol­skie­go na po­zio­mie pod­sta­wo­wym zdo­by­li śred­nio 54 punk­ty na 100 moż­li­wych. Nie­wie­le lep­sze wy­ni­ki osią­gnę­li na ma­te­ma­ty­ce, uzy­sku­jąc na po­zio­mie pod­sta­wo­wym 56 punk­tów. Ci, któ­rzy zde­cy­do­wa­li się zda­wać ten przed­miot na po­zio­mie roz­sze­rzo­nym, zdo­by­li je­dy­nie 48 punk­tów.

Zde­cy­do­wa­nie le­piej po­szły te­sty z ję­zy­ków ob­cych. Z naj­chęt­niej wy­bie­ra­ne­go przez mło­dzież ję­zy­ka an­giel­skie­go na po­zio­mie pod­sta­wo­wym zdo­by­li 68 proc. punk­tów, z nie­miec­kie­go 63. Sła­bo wy­pa­dły przed­mio­ty, któ­re ucznio­wie sa­mi so­bie mo­gli wy­brać. Z geo­gra­fii zdo­by­li śred­nio 49 punk­tów, z WOS – 41. W obu tych przy­pad­kach jed­nak mak­sy­mal­ny pu­łap punk­tów moż­li­wych do zdo­by­cia wy­no­sił 96.

Z eg­za­mi­nem doj­rza­ło­ści tra­dy­cyj­nie naj­le­piej po­ra­dzi­li so­bie ucznio­wie li­ce­ów ogól­no­kształ­cą­cych. Tam „zda­wal­ność" wy­nio­sła 89 proc., w tech­ni­kach by­ło to już tylko 70 proc., a w przy­pad­ku li­ce­ów pro­fi­lo­wa­nych – 57 proc. Część ma­tu­rzy­stów, któ­ra ob­la­ła ma­jo­wy eg­za­min, bę­dzie mo­gła zdawać w sierp­nio­wej se­sji po­praw­ko­wej.

Przy oka­zji ogła­sza­nia wy­ni­ków Mi­ni­ster­stwo Edu­ka­cji Na­ro­do­wej po­in­for­mo­wa­ło o zmia­nach ma­tur, ja­kie na­stą­pią w 2015 r. Ma to zwią­zek z wcho­dzą­cą w tym ro­ku do szkół po­nad­gim­na­zjal­nych re­for­mą pro­gra­mo­wą.

Co się zmie­ni? Przede wszyst­kim in­na bę­dzie for­mu­ła eg­za­mi­nu ust­ne­go z ję­zy­ka pol­skie­go. Nie bę­dzie już pre­zen­ta­cji ma­tu­ral­nej, któ­ra zo­sta­nie za­stą­pio­na przez oce­nę wy­po­wie­dzi ust­nej na te­mat wy­lo­so­wa­nych pod­czas eg­za­mi­nu py­tań. Zda­ją­cy po wy­lo­so­wa­niu py­ta­nia bę­dzie miał 15 mi­nut na przy­go­to­wa­nie wy­po­wie­dzi. Na­stęp­nie otrzy­ma 10 mi­nut na wy­po­wiedź oraz 5 mi­nut na dys­ku­sję.

In­ny bę­dzie tak­że sys­tem pro­wa­dze­nia eg­za­mi­nu z przed­mio­tów do­dat­ko­wych, czy­li tych, któ­re uczeń sam so­bie wy­bie­ra. Te­raz moż­na je zda­wać na po­zio­mie pod­sta­wo­wym lub roz­sze­rzo­nym. Od 2015 r. eg­za­min bę­dzie miał tyl­ko jed­ną for­mu­łę – roz­sze­rzo­ną.

W nie­zmie­nio­nym kształ­cie po­zo­sta­nie obo­wiąz­ko­wa część eg­za­mi­nu ma­tu­ral­ne­go, na któ­rej roz­strzy­ga się, czy abiturient zdał ma­tu­rę. Bę­dą się skła­dały na nią eg­za­min pi­sem­ny i ust­ny z ję­zy­ka pol­skie­go, eg­za­min pi­sem­ny i ust­ny z ję­zy­ka ob­ce­go no­wo­żyt­ne­go oraz eg­za­min z ma­te­ma­ty­ki – wszyst­kie prze­pro­wa­dza­ne na podstawie wy­ma­ga­ń w za­kre­sie pod­sta­wo­wym.

W tym ro­ku z ma­tu­rą po­ra­dzi­ło so­bie 80 proc. zda­ją­cych. Ich wy­ni­ki nie da­ją jed­nak po­wo­du do du­my. Z ję­zy­ka pol­skie­go na po­zio­mie pod­sta­wo­wym zdo­by­li śred­nio 54 punk­ty na 100 moż­li­wych. Nie­wie­le lep­sze wy­ni­ki osią­gnę­li na ma­te­ma­ty­ce, uzy­sku­jąc na po­zio­mie pod­sta­wo­wym 56 punk­tów. Ci, któ­rzy zde­cy­do­wa­li się zda­wać ten przed­miot na po­zio­mie roz­sze­rzo­nym, zdo­by­li je­dy­nie 48 punk­tów.

Pozostało 83% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?