Biznes krytykuje cyfrowe plany rządu

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że rządowe projekty „otwartych zasobów” i e-podręcznika, mogą doprowadzić do upadku nawet 15 tys. firm.

Publikacja: 20.06.2013 17:49

Piotr Marciszuk

Piotr Marciszuk

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

ZPP przedstawił raport o gospodarczych skutkach wprowadzenia tych dwóch rozwiązań. Pierwszy, forsowany przez resort cyfryzacji, zakłada, że wszystkie dzieła oraz prace naukowe, w których udział środków publicznych przekroczył 50 proc., będą za darmo upubliczniane w Internecie. Drugi realizowany już przez resort edukacji zakłada stworzenie do 2015 r. 18 cyfrowych podręczników, które za darmo zostaną przekazane uczniom.

Prezes ZPP Cezary Kaźmierczak przekonywał, że tę ingerencję państwa dotkliwie odczują wydawcy, dystrybutorzy treści edukacyjnych i naukowych, a także współpracujące z nimi branże poligraficzne oraz np. papiernicza. Podkreślał, że zatrudniają one 100 tys. osób i generują przychody rzędu 40 mld zł, czyli ok. 3 proc. PKB.

Prezes Federacji Wydawców Europejskich Piotr Marciszuk podawał przykład Słowenii, która wprowadziła do szkół e-podręcznik, doprowadzając na krawędź bankructwa tamtejszy rynek wydawniczy.

– Przychody wydawców po tym posunięciu spadły o 40 proc. Rząd zmuszony jest dokładać każdego roku miliony euro rocznie do branży wydawniczej, po to, by w Słowenii wydawane były książki – powiedział „Rz" Marciszuk.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zwrócił też uwagę na to, że choć Ministerstwo Edukacji pracuje nad e-podręcznikiem, to polskie szkoły nie są wyposażane w infrastrukturę konieczną, by z niego korzystać. Chodzi m.in. o dostępny w szkole szerokopasmowy Internet, czy też sprzęt, na którym uczniowie i nauczyciele mogliby odczytywać cyfrowe treści.

Wciąż też nie jest pewne, czy zapowiadany przez rząd projekt „cyfrowej szkoły" wejdzie w życie. Ministerstwo Finansów uzależniło bowiem przyznanie środków od wyników pilotażu tego programu.

Opory budzi także projekt „otwartych zasobów". Jego założenia skrytykowały nie tylko środowiska twórcze, ale także instytucje rządowe. Ministerstwo Kultury i działająca przy Kancelarii Premiera Rada Legislacyjna wskazywały na wątpliwości natury konstytucyjnej.

ZPP przedstawił raport o gospodarczych skutkach wprowadzenia tych dwóch rozwiązań. Pierwszy, forsowany przez resort cyfryzacji, zakłada, że wszystkie dzieła oraz prace naukowe, w których udział środków publicznych przekroczył 50 proc., będą za darmo upubliczniane w Internecie. Drugi realizowany już przez resort edukacji zakłada stworzenie do 2015 r. 18 cyfrowych podręczników, które za darmo zostaną przekazane uczniom.

Prezes ZPP Cezary Kaźmierczak przekonywał, że tę ingerencję państwa dotkliwie odczują wydawcy, dystrybutorzy treści edukacyjnych i naukowych, a także współpracujące z nimi branże poligraficzne oraz np. papiernicza. Podkreślał, że zatrudniają one 100 tys. osób i generują przychody rzędu 40 mld zł, czyli ok. 3 proc. PKB.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?