Nauczyciele HiT mogą uczyć bez podręcznika

Uczący historii i teraźniejszości nie muszą wybierać książki, by zrealizować podstawę programową.

Publikacja: 12.07.2022 19:53

Nauczyciele HiT mogą uczyć bez podręcznika

Foto: PAP/Leszek Szymański

W wielu liceach dokonano już wyboru podręczników na kolejny rok szkolny, ale z jednym przedmiotem jest problem – historią i teraźniejszością. Na przykład w V LO im. ks. Piotra Ściegiennego w Kielcach wybór przesunięto na przełom sierpnia i września. Niektóre szkoły, jak IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino w Szczecinie, wybrały podręcznik WSiP, choć na razie nie dopuszczono go do użytkowania.

Bez recenzenta

– Gdy w piątek przeprowadzałyśmy kontrolę w ministerstwie, podręcznik nie miał jeszcze przydzielonego recenzenta. Obawiam się, czy wydawnictwa zdążą z drukiem do września. Rzeczoznawca ma bowiem miesiąc na wydanie opinii – mówi Krystyna Szumilas, posłanka KO, była minister edukacji narodowej.

Jednak żaden przepis nie zobowiązuje nauczyciela do pracy z podręcznikiem. Ważne, żeby zrealizował podstawę programową.

– Jeżeli ktokolwiek zechce zmusić nauczyciela do wyboru podręcznika, to będzie działanie pozaprawne – mówi Krystyna Szumilas.

Obecnie jedynym dopuszczonym do użytku jest podręcznik wydawnictwa Biały Kruk, autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, który budzi ogromne kontrowersje.

– Niektóre fakty czy postaci są w nim pomijane, na inne kładzie się silny nacisk – mówi Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZNP.

Zgodnie z prawem to nauczyciel decyduje, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy.

– Nauczyciel ma prawo wyboru metod nauczania, ale trudno przygotować wszystkie materiały samemu. Dobór jest trudny, czasu mało. Także uczniom łatwiej uczyć się z podręcznika – mówi Marek Pleśniar ze Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.

Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii Otwarta Rzeczpospolita rozpoczęło realizację projektu edukacyjnego Otwarta szkoła. Jak zrobić z HiT hit. Inicjatywę wspiera Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca. Utworzona zostanie platforma edukacyjna, na której począwszy od września umieszczane będą materiały edukacyjne adresowane do nauczycieli historii i teraźniejszości. To nowy przedmiot, który od września pojawi się w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych. Zastąpi wiedzę o społeczeństwie.

Zgodnie z opisującym przedmiot dokumentem podstawą programową licealista wyjaśni, na czym polegała wizja budowy „trzeciej niepodległości" przedstawiona w 1991 r. przez św. Jana Pawła II. Scharakteryzuje także rządy postkomunistyczne w Polsce w latach 1993–1997 oraz 2001–2005. Przedstawi zaangażowanie Polski na rzecz osób prześladowanych na całym świecie z powodu swojego wyznania (w tym pomoc dla chrześcijan) oraz dla ofiar wojen domowych (Syria czy Afganistan).

Nowy przedmiot

Nowy przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie, tj. w roku szkolnym 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie następne klasy. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą.

Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki, kwalifikacje do nauczania przedmiotu mają nauczyciele, którzy uczyli historii oraz WOS. A zmiany podstawy programowej historii mają jedynie charakter punktowy. Polegają także na wydłużeniu narracji historycznej o okres 2004–2015 z jednoczesną redukcją wybranych zagadnień historycznych z poszczególnych epok.

Podczas konsultacji społecznych podstawy programowej Polskie Towarzystwo Historyczne i Komitet Nauk Historycznych PAN apelowały o wstrzymanie zmian, żeby dogłębnie je skonsultować, przygotować podręczniki i dokształcić kadrę. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich domagała się natomiast zobiektywizowania podstawy programowej nowego przedmiotu.

Czytaj więcej

„Czarnkowy” przedmiot już od września w szkołach

W wielu liceach dokonano już wyboru podręczników na kolejny rok szkolny, ale z jednym przedmiotem jest problem – historią i teraźniejszością. Na przykład w V LO im. ks. Piotra Ściegiennego w Kielcach wybór przesunięto na przełom sierpnia i września. Niektóre szkoły, jak IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino w Szczecinie, wybrały podręcznik WSiP, choć na razie nie dopuszczono go do użytkowania.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Edukacja
Warszawa: Studenci mogą starać się o stypendia im. Jana Pawła II
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Edukacja
Na Florydzie uczniowie nie poznają całych dzieł Szekspira. Chodzi o seks
Edukacja
Dr Zofia Sawicka: Wielki potencjał wspólnych badań
Edukacja
Kierunek lekarski najpopularniejszy na KUL. Wielu chętnych na jedno miejsce
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Edukacja
Akademia Leona Koźmińskiego wśród najlepszych uczelni biznesowych na świecie
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej