Nauczyciele HiT mogą uczyć bez podręcznika

Uczący historii i teraźniejszości nie muszą wybierać książki, by zrealizować podstawę programową.

Publikacja: 12.07.2022 19:53

Nauczyciele HiT mogą uczyć bez podręcznika

Foto: PAP/Leszek Szymański

W wielu liceach dokonano już wyboru podręczników na kolejny rok szkolny, ale z jednym przedmiotem jest problem – historią i teraźniejszością. Na przykład w V LO im. ks. Piotra Ściegiennego w Kielcach wybór przesunięto na przełom sierpnia i września. Niektóre szkoły, jak IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino w Szczecinie, wybrały podręcznik WSiP, choć na razie nie dopuszczono go do użytkowania.

Bez recenzenta

– Gdy w piątek przeprowadzałyśmy kontrolę w ministerstwie, podręcznik nie miał jeszcze przydzielonego recenzenta. Obawiam się, czy wydawnictwa zdążą z drukiem do września. Rzeczoznawca ma bowiem miesiąc na wydanie opinii – mówi Krystyna Szumilas, posłanka KO, była minister edukacji narodowej.

Jednak żaden przepis nie zobowiązuje nauczyciela do pracy z podręcznikiem. Ważne, żeby zrealizował podstawę programową.

– Jeżeli ktokolwiek zechce zmusić nauczyciela do wyboru podręcznika, to będzie działanie pozaprawne – mówi Krystyna Szumilas.

Obecnie jedynym dopuszczonym do użytku jest podręcznik wydawnictwa Biały Kruk, autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, który budzi ogromne kontrowersje.

– Niektóre fakty czy postaci są w nim pomijane, na inne kładzie się silny nacisk – mówi Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZNP.

Zgodnie z prawem to nauczyciel decyduje, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy.

– Nauczyciel ma prawo wyboru metod nauczania, ale trudno przygotować wszystkie materiały samemu. Dobór jest trudny, czasu mało. Także uczniom łatwiej uczyć się z podręcznika – mówi Marek Pleśniar ze Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.

Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii Otwarta Rzeczpospolita rozpoczęło realizację projektu edukacyjnego Otwarta szkoła. Jak zrobić z HiT hit. Inicjatywę wspiera Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca. Utworzona zostanie platforma edukacyjna, na której począwszy od września umieszczane będą materiały edukacyjne adresowane do nauczycieli historii i teraźniejszości. To nowy przedmiot, który od września pojawi się w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych. Zastąpi wiedzę o społeczeństwie.

Zgodnie z opisującym przedmiot dokumentem podstawą programową licealista wyjaśni, na czym polegała wizja budowy „trzeciej niepodległości" przedstawiona w 1991 r. przez św. Jana Pawła II. Scharakteryzuje także rządy postkomunistyczne w Polsce w latach 1993–1997 oraz 2001–2005. Przedstawi zaangażowanie Polski na rzecz osób prześladowanych na całym świecie z powodu swojego wyznania (w tym pomoc dla chrześcijan) oraz dla ofiar wojen domowych (Syria czy Afganistan).

Nowy przedmiot

Nowy przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie, tj. w roku szkolnym 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie następne klasy. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą.

Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki, kwalifikacje do nauczania przedmiotu mają nauczyciele, którzy uczyli historii oraz WOS. A zmiany podstawy programowej historii mają jedynie charakter punktowy. Polegają także na wydłużeniu narracji historycznej o okres 2004–2015 z jednoczesną redukcją wybranych zagadnień historycznych z poszczególnych epok.

Podczas konsultacji społecznych podstawy programowej Polskie Towarzystwo Historyczne i Komitet Nauk Historycznych PAN apelowały o wstrzymanie zmian, żeby dogłębnie je skonsultować, przygotować podręczniki i dokształcić kadrę. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich domagała się natomiast zobiektywizowania podstawy programowej nowego przedmiotu.

Czytaj więcej

„Czarnkowy” przedmiot już od września w szkołach

W wielu liceach dokonano już wyboru podręczników na kolejny rok szkolny, ale z jednym przedmiotem jest problem – historią i teraźniejszością. Na przykład w V LO im. ks. Piotra Ściegiennego w Kielcach wybór przesunięto na przełom sierpnia i września. Niektóre szkoły, jak IX LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino w Szczecinie, wybrały podręcznik WSiP, choć na razie nie dopuszczono go do użytkowania.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Edukacja
"Tu jesteśmy gośćmi, a nasz dom nie istnieje". Życie ukraińskich dzieci w Polsce
Edukacja
Warszawski Uniwersytet Medyczny nie wybierze rektora 23 kwietnia
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Edukacja
Klucz odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z Chemii z Wydziałem Chemii UJ 2024