Polska szkoła: Uczyć dzieci, a nie przedmiotów

Nasze wnuki będą musiały wielokrotnie zmieniać zawód. Jeśli nie wejdzie im w nawyk efektywne uczenie się, zasilą szeregi nieproduktywnej części społeczeństwa. Chcąc uniknąć tego scenariusza, musimy wspólnie zmieniać polską szkołę – mówi Marcinowi Piaseckiemu Marek Metrycki, partner w Deloitte.

Aktualizacja: 11.04.2018 22:50 Publikacja: 11.04.2018 18:36

Polska szkoła: Uczyć dzieci, a nie przedmiotów

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: Wielu słynnych innowatorów nie pokończyło szkół czy uczelni. Czy da się zmienić system edukacji w ten sposób, aby był atrakcyjny dla jednostek, które się w nim nie mieszczą?

Marek Metrycki, partner zarządzający Deloitte w Polsce: System edukacji powinien stać się atrakcyjny dla wszystkich uczniów, właśnie dlatego powinniśmy go zmieniać. Przywołam tu badania z użyciem testu na myślenie dywergencyjne, stworzonego na potrzeby rekrutacyjne NASA. Od końca lat 60. ubiegłego wieku sprawdzano nim zdolność kandydatów do twórczego tworzenia rozwiązań. Gdy przetestowano nim grupę pięciolatków, uzyskano szokujące wyniki – rezultat na poziomie kreatywnego geniuszu uzyskało 98 proc. dzieci. Po upływie pięciu lat w tej samej grupie odsetek wyników wybitnych spadł do 30 proc., a po kolejnych pięciu latach do 10 proc. W referencyjnej grupie 31-latków myślenie dywergencyjne na poziomie wybitnym ten sam test zidentyfikował u 2 proc. badanych.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Edukacja
Próba przekupstwa i erotyczne SMS-y. Afera wokół rektora Mirosława Minkiny
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?