Jak wybraliśmy najlepszych

Publikacja: 14.01.2010 09:28

[b]WSKAŹNIK OLIMPIJSKI[/b]

Podobnie jak w latach poprzednich Kapituła zastosowała następujący wzór, służący wyliczeniu wskaźnika rankingowego:

[srodtytul]W=(2*L+F)*O/U[/srodtytul]

W – wskaźnik sukcesu w olimpiadach

L – liczba uczniów danej szkoły, którzy w III etapie uzyskali tytuł laureata w 2009 roku

F – liczba uczniów danej szkoły, którzy w III etapie uzyskali tytuł finalisty w 2009 roku

O – liczba olimpiad, w których uczniowie danej szkoły zdobyli w III etapie tytuł laureata lub finalisty

U – liczba uczniów danej szkoły w roku szkolnym 2008/2009

Laureaci liczą się w tym rankingu podwójnie w stosunku do finalistów. Silnie premiujemy szkoły za odniesienie sukcesów w każdej kolejnej olimpiadzie. Sukcesy szkół mierzymy proporcjonalnie do liczby uczniów.

[b]NAJWAŻNIEJSZE SĄ KRYTERIA[/b]

Zasadniczą cechą Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych jest uwzględnianie w klasyfikacji wszystkich sukcesów szkół w finałach (a nie tylko samych laureatów). Jesteśmy przekonani, że pominięcie finalistów w III etapie mogłoby spłycić albo nawet zafałszować prawdziwy obraz pracy włożonej przez szkoły, uczniów i nauczycieli. Wszyscy członkowie Kapituły w pełni potwierdzają ten punkt widzenia.

[b]WSPÓŁCZYNNIK RÓWNYCH SZANS[/b]

O sukcesach w finałach olimpiad decyduje przede wszystkim zaangażowanie nauczycieli oraz talent i pracowitość uczniów. Ale abstrahowanie od wielkości szkoły nie dawałoby szans mniejszym szkołom. Dlatego za uzasadnione w klasyfikacji Kapituła uznała uwzględnianie wskaźnika, jakim jest liczebność uczniów w szkole, takiego współczynnika równych szans, dzięki któremu świat może usłyszeć o wielu szkołach, które nie zaistniałyby na rankingowej liście, zwłaszcza na jej górze. Konsekwentnie unikamy tego błędu, choć towarzyszy nam również świadomość, jak trudna jest praca w tym praca indywidualna, w wielkiej szkole, często pracującej na dwie zmiany.

[b]OLIMPIJSKOŚĆ[/b]

Jesteśmy również przekonani, że w im większej liczbie olimpiad szkoła odniosła sukcesy, tym bardziej powinna być premiowana. Zdaniem Kapituły świadczy to o systematycznej i wszechstronnej pracy szkoły, która udział uczniów w ruchu olimpijskim wpisała w swój system dydaktyczny i wychowawczy. Dylemat, czy tak samo premiować finalistów i laureatów w jednej olimpiadzie, czy taką samą ich liczbę w kilku, rozstrzygnęliśmy na korzyść wielostronności.

[b]DANE DO RANKINGU[/b] są starannie weryfikowane. Komitety główne wszystkich olimpiad dostarczają organizatorom rankingu wyniki etapów centralnych. Następnie wyniki są potwierdzane przez szkoły, które miały choćby jednego finalistę w trzecim etapie jednej z olimpiad. Sprawdzamy również liczbę uczniów w danym roku szkolnym (chodzi o to, by nie dyskwalifikować szkół małych, które ze zrozumiałych względów są w stanie dopracować się mniejszej liczby finalistów i laureatów olimpiad).

[srodtytul] Informacje dodatkowe 2010[/srodtytul]

1. W rankingu braliśmy pod uwagę informacje z 35 olimpiad przedmiotowych i zawodowych (lista w załączeniu).

2. W tabelach rankingowych zestawiliśmy 428 szkół, które miały co najmniej dwóch laureatów i/lub finalistów. Szkół, które miały tylko jednego finalistę/lub laureata było 386. Zgodnie z zasadami rankingu szkoły te nie znalazły się w zestawieniu rankingowym.

3. W roku szkolnym 2008/09 w wyniku rozstrzygnięcia branych pod uwagę w rankingu olimpiad, 858 uczniów uzyskało tytuł laureata olimpiady a 1974 tytuł finalisty.

4. Kolejność prezentowanych szkół jest zgodna z wyliczonym wskaźnikiem rankingowym. Wynik obliczany jest z dokładnością sześciu miejsc po przecinku. W tabelach rankingowych prezentujemy wynik z dokładnością czterech miejsc po przecinku. W przypadku szkół, które uzyskały identyczny wynik (poz. 136, 143, 176, 189, 211, 218, 223, 257, 268, 288, 310, 314, 325, 344, 370, 373, 389, 420, 425) prezentujemy na tym samym miejscu w rankingu. W przypadku szkół, których wyniki przy rozwinięciu do sześciu miejsc po przecinku są różne, prezentujemy je na kolejnych pozycjach zgodnie z osiągniętym wskaźnikiem rankingowym.

[ramka][srodtytul] Ogólnopolskie konkursy, których wyniki zdecydowały o miejscu szkoły w zwstawieniu[/srodtytul]

- Olimpiada Artystyczna

- Olimpiada Astronomiczna

- Olimpiada Biologiczna

- Olimpiada Chemiczna

- Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej „Euroelektra”

- Olimpiada Filozoficzna

- Olimpiada Fizyczna

- Olimpiada Geograficzna i Nautologiczna

- Olimpiada Historyczna

- Olimpiada Informatyczna

- Olimpiada Języka Angielskiego

- Olimpiada Języka Białoruskiego

- Olimpiada Języka Francuskiego

- Olimpiada Języka Łacińskiego

- Olimpiada Języka Niemieckiego

- Olimpiada Języka Rosyjskiego

- Olimpiada Literatury i Języka Polskiego

- Olimpiada Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.

- Olimpiada Matematyczna

- Olimpiada Techniki Samochodowej

- Olimpiada Teologii Katolickiej

- Olimpiada Wiedzy Ekologicznej

- Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej

- Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej

- Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych

- Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych

- Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym

- Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka

- Olimpiada Wiedzy o UE

- Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości

- Olimpiada Wiedzy o Żywieniu

- Olimpiada Wiedzy Technicznej

- Misyjna Olimpiada znajomości Afryki

- Olimpiada Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego

- Olimpiada Innowacji Technicznych [/ramka]

[b]WSKAŹNIK OLIMPIJSKI[/b]

Podobnie jak w latach poprzednich Kapituła zastosowała następujący wzór, służący wyliczeniu wskaźnika rankingowego:

Pozostało 97% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?