PR to jubilerska praca

Rozmowa: Jacek Jakubczyk, wiceprezes Związku Firm Public Relations

Publikacja: 22.04.2008 13:11

Rz: Dobry specjalista od PR powinien...

Jacek Jakubczyk: Mieć dużo polotu i predyspozycje do takiej pracy. Musi lubić ludzi, być przebojowym, dynamicznym, łatwo nawiązywać nowe kontakty. Bardziej niż jeszcze kilkanaście lat temu przydaje się też odpowiednie wykształcenie.

Jakie?

Osobiście najlepsze doświadczenia mam ze specjalistami, którzy łączą wykształcenie humanistyczne i ekonomiczne. Wiedzę ogólną i lekkie pióro, niezbędne w tej pracy, dobrzy specjaliści wynoszą ze studiów, np. dziennikarskich, polonistycznych, językowych czy historii sztuki. Wiedzę o mechanizmach rynkowych i umiejętność planowania budżetu zdobywają na studiach ekonomicznych. Są też bardzo pomysłowi i dokładni, potrafią przewidzieć i dopieścić, wycyzelować najdrobniejszy szczegół. To taka jubilerska praca...

A gdy potencjalny specjalista public relations ma „jedynie” dyplom magistra bankowości lub magistra polonistyki i chce przygotować się do pracy w agencji dzięki studiom podyplomowym lub kursom...

...to, jeśli ma predyspozycje do tej pracy, powinno mu się udać. Zanim jednak zdecyduje się na kosztowne studia i trudną pracę PR-owca, warto, żeby sprawdził, czy ma do niej predyspozycje i czy dobrze się w niej czuje. Najlepiej na stażu lub praktyce w agencji PR.

I zapewne dobrze poszukać jednej z najbardziej dynamicznych agencji.

Trzeba obserwować rynek – upewnić się, jaka agencja stoi za dobrą kampanią promocyjną, sprawdzić, która firma ma wielu klientów, jakie miejsce zajmuje w branżowych rankingach. Czasem w takiej agencji najbardziej rzutcy i pomysłowi stażyści mogą liczyć na zatrudnienie.

Pojawia się wiele ogłoszeń z ofertą pracy dla fachowców PR. Żeby sprostać temu zapotrzebowaniu, może potencjalni specjaliści powinni jednak wybierać kilkudniowe lub kilkutygodniowe szkolenia zamiast trwających przynajmniej rok studiów?

Metody i narzędzia stosowane w dziedzinie public relations można sobie przyswoić bardzo szybko, nawet w kilka miesięcy. Ale tak zdobytej wiedzy teoretycznej nie zastosuje się umiejętnie w pracy. Podczas krótkiego szkolenia nie zrozumiemy też szerszego kontekstu PR, nie poznamy mechanizmów rynkowych, nie nauczymy się, jak przewidywać pewne zjawiska. Krótkie szkolenia są raczej odpowiednie dla doświadczonych pracowników branży: gdy chcą odświeżyć wiedzę, przyswoić nowe narzędzia pracy... Natomiast osoby, które dopiero chcą zostać specjalistami public relations i znaleźć pracę w tej branży, powinny zdecydować się na kilkumiesięczny kurs albo studia podyplomowe, które oferuje wiele humanistycznych i ekonomicznych uczelni w Polsce.

Jak długo trzeba zdobywać doświadczenie, by prowadzić samodzielne projekty, mieć kontakty w poszczególnych branżach, słowem – by być prawdziwym specjalistą PR?

To zależy od człowieka i od agencji, dla której pracuje. W jednych wizytówkę z napisem „account manager” – czyli odpowiedzialny za całość projektu – dostaje się po dwóch miesiącach pracy. W innych na to samo stanowisko trzeba harować przez kilka lat. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić: aby z czystym sumieniem powiedzieć, że jest się doświadczonym specjalistą, który potrafi samodzielnie i odpowiedzialnie poprowadzić projekty, wykazać się licznymi kontaktami i wiedzą, potrzeba minimum czterech, pięciu lat doświadczenia zawodowego.

? Trzymiesięczne kursy dla zaawansowanych i początkujących PR prowadzi Związek Firm Public Relations. Cykl szkoleń oparto na programie prestiżowej Londyńskiej Szkoły Public Relations (LSPR). Szczegóły: www.zfpr.pl

woj. podkarpackie:

woj. lubelskie

Woj. warmińsko-mazurskie

Woj. pomorskie

Rz: Dobry specjalista od PR powinien...

Jacek Jakubczyk: Mieć dużo polotu i predyspozycje do takiej pracy. Musi lubić ludzi, być przebojowym, dynamicznym, łatwo nawiązywać nowe kontakty. Bardziej niż jeszcze kilkanaście lat temu przydaje się też odpowiednie wykształcenie.

Pozostało 93% artykułu
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska