Reklama

Matura sprawdzi, co wiesz z gimnazjum

Licealiści nie będą przerabiać powieści Sienkiewicza, choć mogą zostać o nie zapytani na maturze

Publikacja: 11.07.2008 02:43

– Nowa podstawa programowa przewiduje, że wybraną powieść historyczną Sienkiewicza omawia się tylko w gimnazjum, ale na maturze może paść pytanie np. o to, jaki typ narracji wprowadził Sienkiewicz, który naśladowali pisarze w XX w. – mówi „Rz” prof. Sławomir Jacek Żurek z KUL, przewodniczący zespołu ekspertów, którzy przygotowali projekt podstawy programowej z polskiego.

Wczoraj MEN zakończyło prace nad podstawami programów nauczania, według których nauczyciele mają prowadzić lekcje od 2009 r. To, że na maturze z polskiego mogą się pojawić pytania z materiału, którego uczniowie nie przerabiali w liceum, jest efektem potraktowania przez MEN programów gimnazjum i liceum jako całości. W liceum nie powtarza się treści, które uczeń przerobił w gimnazjum. – Jednak zgodnie z założeniami projektu na każdym etapie nauczania można się odwoływać do wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów wcześniej – dodaje prof. Żurek.

Nauczyciele nie kryją niezadowolenia. – Jesteśmy odpowiedzialni za wyniki matur. Dotąd reguły były jasne: matura sprawdza wiedzę z liceum. Teraz będziemy rozliczani z tego, czego uczniowie powinni nauczyć się w gimnazjum. Skończy się na tym, że będziemy jeszcze raz omawiać wszystkie lektury, bo praktyka jest taka, że do liceum przychodzą absolwenci różnych gimnazjów z różnym przygotowaniem – mówi Katarzyna Walentynowicz, polonistka z L LO w Warszawie.

Podobny problem może być z biologią, historią, geografią, fizyką, chemią i wiedzą o społeczeństwie. Działy tych nauk również zostały podzielone między gimnazjum a liceum. Minister edukacji Katarzyna Hall uspokaja, że powtórki treści z gimnazjum z tych przedmiotów pojawią się w ich programie rozszerzonym. A taki program uczeń będzie musiał wybrać, jeśli chce zdawać któryś z tych przedmiotów na maturze.

Nowe programy nauczania przewidują bowiem, że licealista obowiązkowo będzie uczył się polskiego, matematyki, dwóch języków obcych oraz po pierwszej klasie wybierał co najmniej dwa przedmioty rozszerzone. Jednak jeśli zdecyduje się wyłącznie na humanistyczne, to dla zrównoważenia edukacji będzie musiał przerobić wybrane zagadnienia z nauk przyrodnicznych, np. w temacie „Wielcy rewolucjoniści nauki” poznać teorię względności Einsteina. Z kolei ci, którzy będą poszerzać wiedzę z nauk ścisłych, dodatkowo mają wybrać tematy z działu historia i społeczeństwo.

Reklama
Reklama

Reforma przewiduje także modułowe nauczanie w gimnazjum. Oznacza to, że nauczyciele będą mogli grupować przedmioty i w jednym semestrze prowadzić np. moduł z edukacji artystycznej. Zmiana programów nie dotyczy uczniów, którzy już rozpoczęli naukę.

Projekt reformy programów nauczania: www.men.gov.pl

Edukacja
Działaj i decyduj, czyli jak nauczyć młodych ludzi sprawczości
Edukacja
Komisja Etyki Reklamy: Zniżki w sklepach za oceny na świadectwie to nieetyczne praktyki
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama