Już matura. Na razie próbna

Trwa próbna matura. We wtorek tegoroczni maturzyści zmierzyli się z egzaminem z drugiego obowiązkowego przedmiotu pisemnego, jaki mają zdać na majowym egzaminie. Zadania przygotowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Aktualizacja: 13.01.2009 21:43 Publikacja: 13.01.2009 15:48

Próbna matura w zespole szkół nr 36 im. Marcina Kasprzaka w Warszawie

Próbna matura w zespole szkół nr 36 im. Marcina Kasprzaka w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

– W mojej szkole na próbnej maturze najpopularniejsza była matematyka. Na 296 maturzystów 109 wybrało ten przedmiot na poziomie rozszerzonym egzaminu i 8 na łatwiejszym podstawowym - mówi Ryszard Kowal, dyrektor II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie. Dodaje, że co roku spora liczba jego uczniów decyduje się zdawać matematykę na maturze: – To zasługa tego, że prowadzimy klasy, w których matematyka jest wykładana na poziomie rozszerzonym przez bardzo dobrych nauczycieli.

Próbna matura trwa od piątku. Rozpoczęła się testem z języka polskiego, który na prawdziwej maturze jest obowiązkowo zdawany przez wszystkich uczniów. Uczniowie musieli m.in. odpowiedzieć na serię pytań do tekstu o zmaganiach olimpijskich i rywalizacji "Czas mistrzów" z pisma "Charaktery". Trzeba było np. wyjaśnić, jakie znaczenie miało w starożytnej Grecji słowo "olimpiada"; czy na podstawie tekstu wymienić korzyści wynikające z uświadomienia sobie przez Renatę Mauer-Różańską faktu, że jej start na igrzyskach w Sydney "to tylko sport". Musieli też napisać wypracowanie na wybrany temat. Pierwszy brzmiał "Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła. Porównaj pieść Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów" oraz "Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego - nowoczesność i postęp czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników".

W poniedziałek maturzyści próbowali sił na próbie z języka obcego. Egzamin sprawdzał m.in. rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, a także umiejętność konstruowania samodzielnej wypowiedzi pisemnej. Np. na angielskim należało zredagować list do hotelu w Anglii, w którym chce się zatrzymać na wakacje. A na niemieckim napisać list do znajomego z Niemiec o wakacjach spędzonych na kempingu pod namiotem.

Próba nie jest obowiązkowa. – Ale potrzebna. To test dla szkoły, czy wszystko organizacyjnie przebiega prawidłowo i dla ucznia, który ma zobaczyć, jak się koduje prace, co się robi, gdy kończy się egzamin, sprawdzić się, czy mieści się w wyznaczonym na test czasie. Wszystko to po to, by na prawdziwym egzaminie te organizacyjne sprawy nie były już dla uczniów zaskoczeniem - mówi Ryszard Kowal, dyrektor II LO w Lublinie. Jego liceum specjalnie nawet przełożyło wcześniej wyznaczony termin studniówki, by uczniowie nie rozpraszali się przygotowaniami do balu.

Jednak nie wszystkie szkoły zdecydowały się na próbę proponowaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. – Próbę pisaliśmy już w grudniu. Zaplanowaliśmy ją tak, bo w zeszłym roku próbna matura z CKE była dopiero w marcu. Tegoroczny termin próby też był dość późno ogłoszony. Teraz materiały CKE wykorzystamy do ćwiczeń przed maturą - mówi Grażyna Kusiak-Kozik, wicedyrektor IX LO im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu.

Większość szkół wyników próbnej matury nie wlicza do ocen. - Podkreślaliśmy to, że nie będziemy brali wyników pod uwagę, by uczniowie przede wszystkim sami siebie sprawdzili, co jeszcze trzeba nadrobić - mówi szef II LO w Lublinie.

Dodaje, że próba pomoże też uczniom podjąć ostateczną decyzję, co zdawać na prawdziwej maturze w maju. Do 7 lutego uczniowie mają bowiem czas na zmianę wstępnych wrześniowych deklaracji. Jeśli maturzyści do 7 lutego nie złożą w swej szkole ostatecznej deklaracji, wtedy decyzja z września liczy się jako wiążąca.

Próbna matura zakończy się jutro testem z języka polskiego na trudniejszym poziomie rozszerzonym.

[ramka][b]Co należy zdać na maturze 2009[/b]

[b]Część ustna, oceniana w szkole, obejmuje przedmioty:[/b]

[b]obowiązkowe:[/b] język polski; język obcy nowożytny; język mniejszości narodowej (dla absolwentów szkół lub oddziałów z nauczaniem języka danej mniejszości)

[b]dodatkowe:[/b] język obcy nowożytny – inny niż wybrany jako obowiązkowy; język mniejszości etnicznej; język regionalny –kaszubski

[b]Część pisemna, oceniana przez egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych, obejmuje:[/b]

przedmioty obowiązkowe zdawane na poziomie podstawowym albo rozszerzonym: język polski, język obcy nowożytny (ten sam, który został wybrany jako obowiązkowy w części ustnej) oraz jeden przedmiot wybrany spośród następujących: biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, matematyka, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, filozofia, informatyka, język łaciński i kultura antyczna; język mniejszości narodowej – dla absolwentów szkół lub oddziałów z nauczaniem języka danej mniejszości

przedmioty dodatkowe zdawane na poziomie rozszerzonym - jeden, dwa lub trzy wybrane spośród następujących (inne niż wybrane jako obowiązkowe): biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język mniejszości etnicznej, język obcy nowożytny (ten sam, który został wybrany jako dodatkowy w części ustnej), język regionalny – kaszubski, matematyka, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, filozofia

Język obcy nowożytny można zdawać spośród języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski.[/ramka]

Więcej o maturze na [link=http://www.cke.edu.pl]www.cke.edu.pl[/link]

– W mojej szkole na próbnej maturze najpopularniejsza była matematyka. Na 296 maturzystów 109 wybrało ten przedmiot na poziomie rozszerzonym egzaminu i 8 na łatwiejszym podstawowym - mówi Ryszard Kowal, dyrektor II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie. Dodaje, że co roku spora liczba jego uczniów decyduje się zdawać matematykę na maturze: – To zasługa tego, że prowadzimy klasy, w których matematyka jest wykładana na poziomie rozszerzonym przez bardzo dobrych nauczycieli.

Pozostało 92% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?