Tekst powstał przy współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.
Na zlecenie firmy Epson w sierpniu i wrześniu przeprowadzono badania w 20 krajach europejskich, w których wzięło udział ponad 4200 nauczycieli i blisko 21 tysięcy rodziców dzieci w wieku od 8 do 16 lat. W Polsce wzięło w nim udział 203 nauczycieli i 1032 rodziców. Zebrane wyniki dowodzą, że nauczyciele i rodzice w Polsce zdecydowanie chcą równowagi między nauczaniem tradycyjnym i cyfrowym oraz większego wykorzystania „papierowych” podręczników w szkole.
Czytaj więcej
Szefowie resortów edukacji i cyfryzacji Barbara Nowacka i Krzysztof Gawkowski zapowiedzieli, że choć program "Laptop dla ucznia" zostaje zawieszony, to chcą go uzdrowić i realizować pod nową nazwą "Cyfrowy uczeń". Co wiadomo o tym pomyśle?
Papierowe podręczniki wygrywają z laptopami. Rodzice uczniów stanowczo
W opinii zdecydowanej większości badanych nauczycieli (aż 85%) i rodziców (70%) papierowe materiały edukacyjne, podręczniki i także karty pracy, poprawiają umiejętność czytania. I pomimo rozwoju technologii cyfrowej widać wyraźnie trendy, które wcześniej pojawiły się w innych krajach, na przykład w Skandynawii. Jedna trzecia polskich nauczycieli (34%) jest zaniepokojona potencjalnym negatywnym wpływem wielogodzinnego używania sprzętu komputerowego. Zarazem 87% respondentów dostrzega pozytywne skutki wykorzystywania do nauki w szkole i w domu tradycyjnych, drukowanych podręczników i materiałów ćwiczeniowych.
Spośród ankietowanych nauczycieli 83% wskazało na co najmniej jeden problem związany z wpływem urządzeń elektronicznych na przebieg lekcji: