Podręcznik czy laptop? Ciekawe wnioski z badań wśród nauczycieli i rodziców

W opinii zdecydowanej większości badanych nauczycieli i rodziców papierowe materiały edukacyjne, podręczniki i także karty pracy, poprawiają umiejętność czytania.

Publikacja: 10.11.2024 12:37

Podręcznik czy laptop? Ciekawe wnioski z badań wśród nauczycieli i rodziców

Foto: Adobe Stock

Tekst powstał przy współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Na zlecenie firmy Epson w sierpniu i wrześniu przeprowadzono badania w 20 krajach europejskich, w których wzięło udział ponad 4200 nauczycieli i blisko 21 tysięcy rodziców dzieci w wieku od 8 do 16 lat. W Polsce wzięło w nim udział 203 nauczycieli i 1032 rodziców. Zebrane wyniki dowodzą, że nauczyciele i rodzice w Polsce zdecydowanie chcą równowagi między nauczaniem tradycyjnym i cyfrowym oraz większego wykorzystania „papierowych” podręczników w szkole.

Czytaj więcej

"Cyfrowy uczeń" zastąpi "Laptop dla ucznia". Co z czwartoklasistami?

Papierowe podręczniki wygrywają z laptopami. Rodzice uczniów stanowczo

W opinii zdecydowanej większości badanych nauczycieli (aż 85%) i rodziców (70%) papierowe materiały edukacyjne, podręczniki i także karty pracy, poprawiają umiejętność czytania. I pomimo rozwoju technologii cyfrowej widać wyraźnie trendy, które wcześniej pojawiły się w innych krajach, na przykład w Skandynawii. Jedna trzecia polskich nauczycieli (34%) jest zaniepokojona potencjalnym negatywnym wpływem wielogodzinnego używania sprzętu komputerowego. Zarazem 87% respondentów dostrzega pozytywne skutki wykorzystywania do nauki w szkole i w domu tradycyjnych, drukowanych podręczników i materiałów ćwiczeniowych.

Spośród ankietowanych nauczycieli 83% wskazało na co najmniej jeden problem związany z wpływem urządzeń elektronicznych na przebieg lekcji:

• 28% twierdzi, że zaobserwowało spadek umiejętności czytania,

• 24% zauważyło pogorszenie zapamiętywania wiedzy,

• 30% widzi zmniejszenie zaangażowania dzieci i młodzieży w zajęcia,

• 22% z nich łączy obniżenie wyników nauczania z przyswajaniem wiedzy z ekranów.

Natomiast prawie dwie trzecie twierdzi, że papierowe podręczniki poprawiają czytanie.

Czytaj więcej

Uczniowie dostaną podręczniki w formie PDF, czyli cyfryzacja szkoły w polskim wydaniu

Równowaga między laptopem i podręcznikiem

Równocześnie, ponad połowa rodziców (56%) i ponad 60% nauczycieli domaga się równowagi w korzystaniu z technologii w szkołach, aby była pomocna w nauczaniu. Wymaga to od decydentów takiego podejścia do nauczania które połączy zasoby cyfrowe i papierowe.

Technologia ma swoje miejsce w szkole i powinno uczyć się dzieci, jak z niej mądrze korzystać, ale należy nią jednak ostrożnie zarządzać. By wspierała nauczanie, a nie rozpraszała czy hamowała rozwój. Tym bardziej, że jak wskazała większość rodziców, długie korzystanie z urządzeń cyfrowych w szkole utrudnia ich dzieciom zarządzanie czasem spędzanym przed ekranami w domach.

Tekst powstał przy współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA.

Na zlecenie firmy Epson w sierpniu i wrześniu przeprowadzono badania w 20 krajach europejskich, w których wzięło udział ponad 4200 nauczycieli i blisko 21 tysięcy rodziców dzieci w wieku od 8 do 16 lat. W Polsce wzięło w nim udział 203 nauczycieli i 1032 rodziców. Zebrane wyniki dowodzą, że nauczyciele i rodzice w Polsce zdecydowanie chcą równowagi między nauczaniem tradycyjnym i cyfrowym oraz większego wykorzystania „papierowych” podręczników w szkole.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Szkoły podstawowe i średnie
Zmiany w ramowych planach nauczania szkół publicznych
Szkoły podstawowe i średnie
Małopolska kuratorka oświaty marzy o trzystopniowej skali ocen w szkole
Szkoły podstawowe i średnie
"Szkoła na nowo": Edukacja obywatelska zamiast HiT – co zmieni się w szkole?
Szkoły podstawowe i średnie
Jak uczyć historii Polski? Politycy i historycy na konferencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szkoły podstawowe i średnie
Edukacja cyfrowa. Czym jest? Wyzwania i perspektywy